شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: نکته اسف‌باری درباره تعطیلات فراوان در کشور وجود دارد. اتلاف عمر حقیقت شرعیه ندارد؛ اما به طور قطع این تعطیلات بی‌حساب، اتلاف عمر است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» این مرجع تقلید در اولین درس خارج فقه خود در سال ۹۴ در مسجد اعظم قم اظهار داشتند: نکته اسف‌باری درباره تعطیلات فراوان در کشور وجود دارد. اتلاف عمر حقیقت شرعیه ندارد؛ اما به طور قطع این تعطیلات بی‌حساب اتلاف عمر است.

ایشان تاکید کردند: آن‌ها که به جایی رسیده‌اند، هرگز این جور تعطیلی نداشتند. یک وقتی است که تعطیلی ایام فاطمیه پیش می‌آید، در حقیقت، امام‌شناسی و صدیقه‌شناسی است، که جای خود را دارد، اما بسیاری از آنهایی که به جایی رسیده‌اند این مقدار تعطیلی نداشتند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به سنت گذشته حوزویان در ایجاد مباحثه‌ها در ایام تعطیلی تاکید کردند: انسان تا ۴۰ سال ذوق درس خواندن دارد، بعد ناچار می‌شود در نهاد‌ها فعالیت کند. معنای اتلاف عمر هم همین است که انتظار داشته باشیم یک حقیقت شرعیه‌ای برای اتلاف عمر در آیه‌ای یا روایتی باشد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم  گفتند: این همه علوم در کتاب و سنت وجود دارد، این همه درجات برای علما ذکر کرده‌اند و این همه استقبالی که فرشته‌ها از علما در موقع مرگ می‌کنند، حیف است این مقام را از دست بدهیم.

ایشان تاکید کردند: یا شورای عالی حوزه باید در زمینه تعطیلی‌های حوزه‌ برنامه‌ریزی کند یا خود آقایان وقتشان را مدیریت کنند و چنانچه درس تعطیلی داشته باشید، در آن ایام مباحثه و تبلیغ کنید.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی اضافه کردند: مرحوم آیت الله بهجت می‌فرمودند، یکی از نمونه‌های شاخص بحث‌های اخلاقی، مطالعه احوال علماست بنابراین حتما باید برای تعطیلی‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha