جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب سال اصفهان

حوزه/ نخستین همایش کتاب سال حوزه علمیه اصفهان، با حضور معاون پژوهش حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از اصفهان، حجت الاسلام جواد محدثی، امروز در نخستین همایش کتاب سال حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه اخلاق تالیف و نگارش از جمله موضوعات مهمی است که مولفین و محققین به ویژه طلاب و روحانیون باید به آن توجه داشته باشند.

وی افزود: از اوصاف اولیه نویسندگی، اعتقاد فرد به نویسندگی و کار نگارش است، کسی که ذاتاً اعتقادی به نویسندگی نداشته باشد، مطلب جامعی نخواهد نوشت و پیشرفتی نیز نخواهد کرد.

این استاد حوزه اذعان داشت : باید باور کنیم کار نویسندگی، کار ارزشمند و اثر گذار است و لذا در  این زمینه اعتماد به نفس از ضروریات مهم است.

وی خاطر نشان کرد: جرات و جسارت برای ورود به عرصه نویسندگی ، همچنین دوری و پرهیز از غرور و شناخت اولویت ها، خلاء ها و ضرورت ها در عرصه نویسندگی و نگارش مطالب از جمله اوصافی است که باید توسط نویسندگان رعایت شود.

حجت الاسلام محدثی، تکیه بر پر محتوا بودن آثار دینی و پرهیز از سطحی بودن مطالب ، همچنین داشتن روحیه کمال جویی و سخاوت در بخش انتقال علم ، داشتن روحیه علم پروری و الگو گیری از نویسندگان موفق و مسلح بودن به روحیه نقد پذیری و اصلاح پذیری را از جمله اصولی دانست که یک نویسنده جوان برای رسیدن به قله های موفقیت در عرصه نگارش باید رعایت کند و خود را ملزم به انجام آن بداند.

وی با بیان اینکه بر طبق روایات و احادیث علم چیزی است که اگر  ما همه هستی خود را در اختیار آن قرار دهیم، آن تنها بخشی از آن را در اختیار ما قرار می دهد، گفت: کوتاهی و غفلت در عرصه علمی پذیرفتنی نیست چرا که ما را به مقصود نمی رساند.

این مولف حوزوی، یاد آور شد: یادداشت مطالب روزانه، خطورات ذهنی و پرهیز از قلم هنجار شکنانه و رعایت امانت در نقل قول ها  از جمله اموری است که موجب قوت قلم نویسنده می شود.

وی در پایان به برخی از رذایل و آفت های نویسندگی چون کسب شهرت به واسطه نگارش، داشتن دیدگاه دنیا طلبانه و مادی گرایانه به نویسندگی و همچنین خود شیفتگی و سرقت ادبی اشاره و در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha