پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جمشیدی

حوزه / مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: باید میدان‌های پژوهشی را کاربردی‌‌تر و معطوف به نیاز و عرصه تعامل با نظام جمهوری اسلامی کنیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین محمودرضا جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور در نشست فصلی مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با حضور اعضای هیات علمی این مرکز  که امروز پنجشنبه 20 فروردین  در قم برگزار شد، گفت: با وجود اینکه باید به سازوکارها و ظرفیت‌های جدید جامعه توجه کنیم از ویژگی‌های اصیل حوزه و حرکت کهن آن نباید غافل شویم.

وی آنچه در حوزه‌های علمیه انجام می‌شود را کار انبیای عظام دانست و افزود: پیشینه ما در حفظ تراث شیعه و مکتب اهل بیت(ع) و حفظ ارتباط مردم با مصدر وحی شاهد این مدعاست.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه امروز عرصه‌های تعامل حوزه‌های علمیه با نظام عرصه‌های نازلی تعریف شده، اضافه کرد: الان عرصه تعامل حوزه با نظام به برگزاری نماز جماعت و... محدود شده که پایین‌ترین مرتبه آن است.

وی نظریه‌پردازی را از مهم‌ترین عرصه‌های تعامل حوزه علمیه با نظام برشمرد و گفت: این کار نه در حوزه نسبت به نظام و نه در نظام نسبت به حوزه جدی گرفته نشده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین جمشیدی مساله خانواده را از مهم‌ترین مسائل نظام دانست و ادامه داد: الگوی سبک زندگی هم در بخش‌های زیادی مبتنی بر زن و خانواده است که حوزه علمیه می‌تواند در مورد آن نظریه‌پردازی و با نظام تعامل داشته باشد.

وی اظهار کرد: برخی از سر دلسوزی بعضی عرصه‌ها مانند رشته مطالعات زنان را در دانشگاه‌ها محدود می‌کنند در حالی که نمی‌توان دائما تدریس این رشته را محدود کرد و به فرض محدود کردن آن در داخل کشور، در خارج این رشته تدریس خواهد شد و ابعاد مختلف آن مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور یادآور شد: باید میدان‌های پژوهشی را کاربردی‌‌تر و معطوف به نیاز و عرصه تعامل با نظام جمهوری اسلامی کنیم.

وی مشاوره، تبلیغ و عرصه‌های مدیریت اجرایی را از عرصه‌های تعامل حوزه با نظام برشمرد و افزود: حوزه باید برای این عرصه‌ها برنامه داشته باشد چرا که اگر حوزه در آنها ورود نکند، این عرصه‌ها تعطیل نمی‌شود.

ضروری تربیت استعدادهای برتر و نخبگان

حجت‌الاسلام و المسلمین جمشیدی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: از جمله عرصه‌هایی که این مرکز می‌تواند در مورد آنها اثربخش باشد، تربیت استعدادهای برتر و نخبگان است.

وی همچنین خواستار تعامل مرکز تحقیقات زن و خانواده با مراکز مختلف در داخل و خارج کشور و برگزاری نشست‌های تخصصی در داخل و خارج کشور شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha