پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله علوی بروجردی

حوزه/ یکی از معضلاتی که امروز ما دچار آن هستیم، تهیه نسخه از کتابخانه های بزرگ داخل کشور است؛ چراکه هزینه های بالایی را دریافت می کنند که با سیاست فرهنگی آنان مغایر بوده و عملی کاسبانه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علوی بروجردی پیش از ظهر امروز در نشستی با معاون پژوهش حوزه‌های علمیه که به مناسبت سالروز تأسیس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی(ره) در محل این کتابخانه برگزار شد، اظهار داشت: نزدیک به 50 سال از تاسیس این کتابخانه گذشته و در طول این سال ها حوادث بسیار زیادی را تجربه کرده است.

وی ابراز داشت: حضرت آیت الله بروجردی(ره) علاقه خاصی به کتاب داشته اند؛ به نحوی که در کتابخانه شخصی ایشان به کتاب هایی برخورد کرده ایم که معظم له نسخه را از کتابخانه های دیگر تهیه و از روی آن استنساخ داشته و در آن اظهار نظر نیز کرده اند.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: ایشان به غیر از حوزویان، با دانشگاهیان نیز ارتباط داشته که می توان از انیشتین و دکتر حسابی نام برد.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به کتابخانه مسجد اعظم، تصریح کرد: پیشنهاد ساخت این کتابخانه، از سوی حضرت آیت الله بروجردی بوده است.

وی با اشاره به زحمات آیت الله استادی برای کتابخانه مسجد اعظم، بیان داشت: وی وقت بسیاری برای این مجموعه گذاشته و از افرادی است که به گردن این مجموعه حق دارد.

این استاد حوزه ضمن نام بردن از مرحوم آقای دانش و تقدیر از زحمات این شخصیت، اظهار داشت: همچنین مرحوم آقای آل اسحاق که کتابدار کتابخانه مسجد اعظم بود، بسیار زحمت کشیده و کتاب های بسیاری به محققین معرفی می کردند.

آیت الله علوی بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحقیق و پژوهش پرداخت و گفت:  کتابخانه می تواند نقش بسیار عمده ای در تحقیق و پژوهش داشته باشد؛ پس باید بر روی آن سرمایه گذاری کرد و وقت گذاشت.

*حوزه علمیه قم بزرگترین مرکز علمی دنیای اسلام است

وی با بیان این مطلب که امروز حوزه علمیه قم، بزرگترین مرکز علمی دنیای اسلام است. ابراز داشت: دانشگاه الازهر و دانشگاه مدینه در حد حوزه علمیه قم نبوده و تنوع فرهنگی که امروز در این حوزه وجود دارد، در هیچ زمانی؛ وجود نداشته است.

این استاد حوزه با اشاره به عظمت و موقعیت حوزه علمیه قم در جهان، خاطرنشان ساخت: انقلاب اسلامی ایران سبب شد تا نام شیعه و حوزه علمیه قم به تمام اقصی نقاط جهان نفوذ کند؛ پس باید در راستای رفع نیازهای علمی اسلام کوشا بوده و جوابگو باشیم.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به این که امروز مباحث و مسائل بسیاری در دنیای اسلام وجود دارد که حوزه علمیه قم باید پاسخگوی آن باشد، تصریح کرد: نمی توانیم در مقابل حوادث زمان بی تفاوت باشیم.

*حوزه با عظمت باید کتابخانه مرکزی مناسب داشته باشد

وی با تأکید بر این که حوزه با عظمت باید کتابخانه مرکزی مناسب داشته باشد، بیان داشت: متأسفانه امروز در کتابخانه های ما منابع روز به زبان هایی غیر از فارسی و عربی وجود ندارد و محققین ما باید این کار را انجام دهند.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که امروز شیعه مورد تاخت و تاز دشمنان؛ مخصوصا وهابیت قرار گرفته است، اظهار داشت: امروز کارخانه وهابی سازی در کشورهای مختلف وجود داشته و در کنار سایر فعالیت‌های خود، به مباحث علمی نیز می‌پردازند و شبهات را در دل جوانان قرار می دهند.

آیت الله علوی بروجردی تأکید کرد: باید کتاب های جدید وهابیت تهیه و در اختیار محققین قرار داده شود تا بتوان پاسخی درست و منطقی برای آن ارائه کرد.

*تأمین درآمد کتابخانه از راه کتاب های نسخ، عملی کاسبانه است

وی همچنین به تعامل با کتابخانه های روز دنیا نیز اشاره ای داشت و گفت: یکی از معضلاتی که امروز ما دچار آن هستیم، تهیه نسخه از کتابخانه های بزرگ داخل کشور است؛ چراکه هزینه های بالایی را دریافت می کنند که با سیاست فرهنگی آنان مغایر بوده و عملی کاسبانه است.

آیت الله علوی بروجردی تأکید کرد: محققان ما باید به تمام منابع با زبان روز دنیا دسترسی داشته باشند و باید برای آن برنامه ریزی کرد.

وی تصریح کرد: باید پژوهش و تحقیق در کنار کار کتابخانه بوده و بستری برای آن فراهم شود.

این استاد حوزه در پایان اظهار داشت: اگر قصد داریم با تفکر اسلام با دنیا صحبت کنیم، نیاز به پشتوانه غنی علمی در کنار تحقیق و پژوهش داریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha