جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله وحید

حوزه / حضرت آیت الله وحید خراسانی گفتند:کدام مفسری است که توانایی این را دارد که بیان کند که من آنچه در مساله یوم الدین است را فهمیده ام و نگاشه ام؛ بلکه همه انسانها از درک مفهوم حقیقی و عینی قیامت درمانده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید  صبح امروز در درس تفسیر خود در مسجد اعظم  اظهارداشتند: آنچه در مفهوم « مَا بَيْن أَيْدِيهمْ وَمَا خَلْفَهُمْ" » بیان شده ناظر به انجام اعمال و عقوبت آنها از سوی خداوند است.

ایشان خاطرنشان کردند: خداوند متعال در قرآن کریم بیانات بسیار  شیوا و البته هشداردهنده ای در خصوص روز قیامت و یوم الدین بیان کرده است که فهم آنها کمک بسیاری به یافتن راه و روش صحیح انسان در باقی عمر می دهد.

معظم له بیان کردند: در تعبیر خداوند در قرآن روز قیامت روزی است که حتی پیامبر(ص) هم از زمان وقوع آن مطلع نیست و هیچ انسانی توان بازشناسی دقیق آیات مرتبط با قیامت را ندارد.

ایشان گفتند: کدام مفسری است که توانایی این را دارد که بیان کند که من آنچه در مساله یوم الدین است را فهمیده ام و نگاشه ام؛ بلکه همه انسانها از درک مفهوم حقیقی و عینی قیامت درمانده اند.

حضرت آیت الله وحید خراسانی خاطرنشان کردند: در این روز خداوند بیان می کند که هیچ نفسی مالک نفس دیگر نیست( لا تملک نفس لنفس شیئا) و هیچ کسی مالک چیزی نیست.

ایشان گفتند: خداوند در اینجا از «شیئا» استفاده کرده است؛ زیرا «شیئ» اعم از هر ملک، مال و شخص است پس به انسان هشدار می دهد که در این روز هیچ قدرتی و ملکیتی ندارد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: «یوم الدین» روزی است که هیچ امری بدون اذن خدا انجام نمی شود و شدت این روز به حدی است که نوزاد تازه به دنیا آمده پیر می شود.

ایشان گفتند: در این روز هر مادری فرزند خویش را فراموش می کند و مهر مادری با آن همه عمق دیگر در اینجا وجود نخواهد داشت و هر بارداری بر اثر آن وضع وخیم، حمل خود را خواهد انداخت و زنان از برادر و فرزند و شوهرانشان فرار می کنند.

روزی که ملائکه نیز در وحشت خواهند بود

حضرت آیت الله وحید خراسانی خاطرنشان کردند: امام علی(ع) بیان فرموده اند، شدت آن روز به حدی است که ملائکه ای که کوچکترین گناهی در خاطر آنها خطور نکرده است هم در ترس و وحشت خواهند بود؛ شدت روز قیامت به حدی است که آسمان به لرزه در می آید و کوه هایی که میخ زمین هم هستند لرزان می شوند؛ این روزی است که ملائک بزرگ خداوند همچون جبرئیل و اسرافیل و میکائیل هم در خوف هستند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha