جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله امینی

آیت الله امینی با بیان این که در حوزه دین نیاز به تحقیق قوی وغیر تکراری داریم گفت: باید نیاز جامعه برآورده شود و مشاهده می شود جاهایی هست که نیاز به تحقیق دارد، اما تحقیقی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله ابراهیم امینی در دیدار جمعی  از اعضای شورای علمی دین پژوهان، از وضعیت کنونی پژوهش وتحقیقات دینی انتقاد  کرد و اظهارداشت: ما در حوزه دین نیاز به تحقیق داریم  خیلی وقتها، تحقیق ها ضعیف و خیلی وقت ها  نیز تکراری است و بعضی وقت ها اولویت ها رعایت نشده و بنده کم و بیش اطلاع دارم که بودجه های کلانی هم صرف می شود.

وی افزود: سابقا تحقیقات بدون این امکانات انجام می شد، از جمله امثال علامه طباطبایی، بدون هیچ بانی و هیچ امکاناتی و نه کتاب به مقدار کافی داشت و نه موسسه ای درکار بود وخودش یک فردی بود تنها که تحقیقات و آثاربزرگی داشتند ونمونه  دیگر شهید مطهری است که در زمان خود کاری مهمی انجام دادند آنهم بدون امکانات و بازدهی خوبی هم در فقه واصول، فلسفه وکلام و اخلاق  داشتند،  و امروز تشریفات زیاد وبازدهی ونتیجه کم شده است.

آیت الله امینی در ادامه با اشاره به گزارش فعالیت های  شورای دین پژوهان بیان داشت: شناخت دین کار بسیار دشواری است و آن طور نیست که هرکسی کتاب یا مقاله ای بنویسد واقعیات اسلام را درک کرده باشد و انسان اگر بتواند مطلبی اسلامی را اثبات کند و با آن فاصله های فراوان و احادیث فراوان، ضرورت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که  یکی از مشکلات ما در دنیا عدم صحیح و شناخت اسلام است گفت: احتیاج داریم به کسانی که در این قسمت کار می کنند آن جهات را منظور بدارند و اکتفا به چند آیه و چند حدیث نکنند و الان اسلام ضربه همین اختلاف های عقیدتی را می خورد و این که داعش و وهابیت و سنی ها و ... حرفهایی می زنند برداشتهای مختلف آنها از اسلام است.

در پژوهش ها به نیاز جامعه توجه شود

وی بیان داشت: کسانی که می خواهند کتابی را به عنوان تالیف بدهند ،جنبه های مختلف را باید رعایت کنندکه یکی از آن جهات نیاز جامعه است و بعضی تحقیقات اولویت و نیاز کنونی جامعه نیست

آیت الله امینی گفت: اینکه کسانی تشویق شوند درست است؛ اما باید نیاز جامعه برآورده شود و مشاهده می شود جاهایی هست که نیاز به تحقیق دارد، اما تحقیقی صورت نگرفته است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: از ابتدای انقلاب در قسمتهایی توجه داشتم که کارهایی انجام دهم که نیاز جامعه باشد، برای مثال اولین کتابم دادگستر بود و احساس کردم نیاز است و همینطور به ترتیب تحقیقاتی داشتم؛ اما همه را با توجه به نیاز جامعه انجام دادم برای مثال آموزش اصول دین و بعد از آن کتابهای درسی بود و بعد از آن همسر داری و تربیت و خودسازی امامان و امامت و الگوهای فضیلت و ... بود که در کل احساس نیاز جامعه را داشتم.

آیت الله امینی تصریح نمود: در نوشتن کتاب مسئله ای که مهم است در بین جامعه چیزهایی به عنوان اسلام معرفی می شود که جزء اسلام نیست، مبارزه با اینها لازم است؛ اما با دشواریهای فراوانی مواجه است و جامعه تحمل آن را ندارد و شیوه ارائه اینها بسیار مهم است و باید بگونه ای اینها را معرفی کنیم که طبق حقایق باشد و احساسات دیگران را تحریک نکند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برای مثال حقایق زندگی حضرت علی (ع) یا فاطمه زهرا(س) که به زبانهای مختلفی هم ترجمه شده که حتی سنی ها هم مطالعه می کنند و یا الگوهای فضیلت بگونه ای تألیف شده که حتی سنی ها هم با آن مشکلی ندارند در کشور اندوزی هم ترجمه شد و یک ناشر مسیحی نیز دو هزار نسخه از این کتاب را منتشر نمود.

وی خاطرنشان کرد : ارائه مطالب و تحقیقات باید به گونه ای باشد که حساسیت ایجاد نکند و هرچند دشوار است. چه بسا کتابی هم بسیار تحقیق شده باشد؛ اما وقتی بدآموزی و تحریک آمیز باشد، نباید معرفی شود. و شیوه کارها و کمبود کارها باید جبران شود و بعد هم در سبک نگاه نویسندگان مراقبت شود.

توقعی ندارم

محقق حوزه علمیه در مورد تصمیم شورای دین پژوهان برای معرفی وتجلیل از آثارش گفت: نه توقعی دارم و نه بسیار مهم است و گاهی در غیر حوزه، این کار انجام می شود برای مثال در  وزارت جوانان انجام گردید و به عنوان کسی که در مسئله جوانان تحقیقاتی انجام داده از بنده دعوت شد، ولی بنده نتوانستم شرکت کنم و به یک پیام بسنده نمودم.

آثار مفید باید معرفی شوند

وی اضافه کرد: مهم این است که این کار سبب شود یک عده ای در این وادی قرار بگیرند و این چنین کارهایی را انجام دهند و بر جامعه نیز اثر داشته باشند و متأسفانه در جامعه و رسانه ها چنین برنامه هایی نیست و در صدا وسیما باید طوری باشد که آثار موثرو مفید درجامعه معرفی شوند .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha