چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت‌الله غروی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: فراگیری علوم دینی، تبلیغ دین و دفاع از آموزه های دینی و اسلامی، سه وظیفه اصلی طلاب در حوزه های علمیه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله سیدمحمد غروی پیش از ظهر امروز در گردهمایی طلاب جدیدالورود حوزه علمیه استان قم در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: امروز ایران اسلامی در موقعیت ویژه ای قرار گرفته که باید برای آن تلاش کرد و پاسخگو بود.

وی ادامه داد: ایران دارای نظام اسلامی و شیعی بسیار نیرومندی است که افتخار زندگی در این جامعه نصیب ما شده؛ البته برای خود لوازم و ملزوماتی هم دارد.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این مطلب که امروز ایران ام القری شیعیان به حساب می آید، افزود: طبیعتا زمانی که یک نظام، اسلامی شد، مطالباتی را در پی خواهد داشت و با راه اندازی این نظام، تشیع حیات جدیدی پیدا کرد.

*نظام شیعی، نظامی تأثیرگذار است

این استاد حوزه ابراز داشت: امروز جریان های گوناگون انحرافی در مقابل کشور و نظام صف کشیده اند؛ چرا که نظام شیعی، نظامی قوی و تأثیرگذار بوده، بنابراین جریان های انحرافی از موجودیت خود می ترسند.

*صلح و آرامش در کشورهای منطقه بوسیله ایران محقق خواهد شد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: در حال حاضر این افتخار نصیب ماست که برای حل مشکلات عراق، سوریه، افغانستان، لبنان و ... ورود پیدا کرده و تأثیرگذاری مثبتی باشیم، لذا اگر قرار باشد تا صلح و آرامشی در این کشورها برقرار گردد، بدون کمک و یاری ایران، این امر محقق نخواهد شد؛ البته فرآیند، بدون مداخله کشور ماست و برای جمهوری اسلامی ایران بر این نظر است که تمامی مشکلات کشورها باید در چارچوب داخلی آن کشور حل و فصل شود.

*صف آرایی دشمنان در مقابله با اسلام

آیت الله غروی تصریح کرد: در مقابل این افتخارها، دشمنان صف آرایی فرهنگی و غیرفرهنگی کرده اند که حوزه، باید در موضوع مرتبط با خود پاسخگو و جوابگو باشد.

وی بیان داشت: دشمنان روزانه هزاران شبهه و سوال در خصوص موضوع‌های اعتقادی، حقوقی، فلسفی، اجتماعی و ... وارد می کنند تا بتوانند این تفکر برتر را شکست دهند.

دبیر دوم شورای عالی حوزهای علمیه اظهار داشت: اگر ظرفیت حوزه چندین برابر هم شود، جوابگوی داخل و خارج از کشور نیست؛ چراکه شاهد مطالبات بسیاری از سراسر جهان هستیم.

این استاد حوزه تأکید کرد: طلاب و روحانیون باید با تمام تلاش وارد این عرصه شده و به سوالات و شبهات پاسخ دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: امروز وسایل ارتباط‌های و امکانات فضای مجازی، بسیار وسیع بوده، لذا به بوسیله آنها می توان اندیشه معارف اسلامی را به تمام دنیا فرستاد.

آیت الله غروی با بیان این مطلب که امروز خلاءهای بسیاری هست و که حوزه باید پاسخگوی آنها باشد، ابراز داشت: آنچه دین اسلام و تشیع را حفظ کرده، عالمان دینی بوده اند که در حال حاضر از جایگاه خاصی برخوردار هستند.

*سه وظیفه اصلی طلاب و روحانیون در حوزه های علمیه

وی تأکید کرد: فراگیری علوم دینی، تبلیغ دین و دفاع از آموزه های دینی و اسلامی، سه وظیفه اصلی طلاب در حوزه های علمیه است.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: علم حافظ انسان بوده و نمی گذارد در مسیر انحراف قرار گیرد؛ پس سعی کنیم که در تحصیل آن کوشا باشیم.

*علوم مقدمات، علوم ابزاری است

این استاد حوزه علم های مقدماتی حوزه را علومی ابزاری دانست و گفت: بسیاری از طلابی که در دروس خارج با مشکل مواجه می شوند، مقدمات را خوب فرا نگرفته اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: گاهی وسوسه های شیطانی به سراغ ما می آید که این علوم، نفعی ندارد، این نوع برداشت که کاملا اشتباه است؛ چراکه اگر بخواهیم در دروس بالاتر حوزوی موفق باشیم، باید به مقدمات نیز توجه داشته و زبان عربی را خوب فرا بگیریم.

*طلاب به نمرات دل نبندند

آیت الله غروی اظهار داشت: طلاب نباید دل به نمرات خود ببندند؛ بلکه باید ریشه ای درس خواند و قوی شد.

وی پشت‌کار و تداوم در تحصیل را از عوامل موفقیت طلاب عنوان کرد و گفت: پیش مطالعه، مطالعه و مباحثه از ضروریات تحصیل در حوزه است که شما عزیزان باید به آن توجه داشته باشید.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه نظم را از زمینه های موفقیت انسان دانست و اظهار داشت: طلاب از ابتدا باید سعی کنند در فعالیت های حوزوی خود نظم داشته باشند؛ چراکه نظم یکی از رمز های موفقیت است.

این استاد حوزه ابراز داشت: ما همواره باید توجه داشته باشیم که در محضر خدا و امام زمان(عج) هستیم.

*افتخار ما پوشیدن لباس امام زمان(عج) است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قمدر پایان افزود: بزرگترین افتخار ما این است که سرباز امام زمان (عج) هستیم و باید این افتخار را به عنوان لباس روحانیت به تن کنیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha