جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تجلیل

حوزه/ از مفسران برتر قرآن کریم در یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم تقدیر و تجلیل صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شامگاه پنجشنبه مراسم اختتامیه  یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم با حضور آیت الله  العظمی مکارم شیرازی آیت الله یزدی رئیس خبرگان رهبری  و جمع کثیری از اساتید تفسیر قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه به ارائه گزارشی از تدریس تفسیر قرآن کریم در حوزه پرداخت و اظهار داشت: امروز 405 کرسی تفسیر ترتیبی و موضوعی در حوزه علمیه قم برگزار می شود که شاهد بارزی از تحول مثبت در حوزه علمیه می باشد.

در ادامه آیت الله یزدی رئیس خبرگان رهبری با بیان اینکه قرآن همیشه زنده است، گفت: خداوند را شاکر هستیم که مفسران قرآن در حوزه به تفسیر این آیات الهی می پردازند.

رئیس جامعه مدرسین بر لزوم توجه بیشتر به تفسیر قرآن در حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: اساتید حوزه در بحث های خود، در گام نخست به قرآن اهتمام دهند و در ادامه به سنت و فتوا و نظر خود توجه کنند و به طلبه روح استنباط بدهند.

سپس مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی به معرفی مفسران نمونه یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم پرداخت و اظهار داشت: آیت الله فقیه ایمانی از علمای بزرگ اصفهان هستند که موفق به نگارش تفسیر «نورالقرآن» در قالب بیست جلد شدند و این کتاب تفسیر با ترجمه به زبان انگلیسی در کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است که حجم انبوه نامه های مخاطبان خارجی از اقصی نقاط غرب به موسسه ایشان موید این مسئله است.

وی تصریح کرد: آیت الله فقیه ایمانی تلاش بر تبلیغ اسلام از منظر قرآن کریم در کشورهای غربی داشته است.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان اینکه  حجت الاسلام والمسلمین  رضایی اصفهانی از اساتید تفسیر دوره تفسیری «مهر» را تالیف کرده است، ابراز داشت: همچنین حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر بابایی در عرصه علوم قرآنی تالیفات متعددی از جمله «مکاتب تفسیری» را در قالب سه جلد ارائه کرده اند.

نجفی قدسی با اشاره به اینکه مقرر بود در این همایش از آیت الله خزعلی به عنوان یکی از مفسران نمونه قرآن تجلیل شود، گفت: این مفسر قرآن به دلیل کسالت و بستری شدن در بیمارستان نتوانستند در این مراسم حضور یابند.         

در ادامه آیت الله العظمی مکارم شیرازی در سخنانی با بیان اینکه قرآن در گذشته در حوزه ها غریب بود، تصریح کردند: قرآن به برکت انقلاب اسلامی حضور واضح و روشنی در تمام شئون پیدا کرده است و در حوزه های علمیه نیز ظهور و بروز جالبی دارد؛ اگرچه حد و شان قرآن ادا نشده است و باید در حوزه ها بیش از این به مسائل قرآنی اهمیت داده شود.

این مرجع تقلید افزودند: قرآن نباید در حاشیه قرار گیرد؛ همان گونه که فقه و اصول در متن حوزه ها است، قرآن مجید نیز باید در متن باشد.

در پایان این همایش از آیت الله فقیه ایمانی،  حجت الاسلام والمسلمین  رضایی اصفهانی و حجت الاسلام والمسلمین بابایی به عنوان مفسران نمونه قرآن کریم تجلیل و تقدیر صورت گرفت.

انتهای پیام/313/33   

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha