سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
یزدی

حوزه/ رئیس خبرگان رهبری با تقدیر از فعالیت های تفسیری در حوزه علمیه قم، ابراز داشت: سیر تفسیر قرآن کریم از روزی که مرحوم علامه طباطبایی تفسیر المیزان را در قم آغاز کردند، رو به تکامل قرار دارد؛ اگرچه هنوز به نقطه مطلوبی دست نیافته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد یزدی شامگاه پنجشنبه در دومین شب یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: خدمت بزرگی از سوی مجمع تفسیر عالی حوزه صورت گرفته است. 

وی تصریح کرد: وقتی از اصفهان به قم آمدیم درس تفسیری نبود و درس ساده ای از یک عالم ارائه می شد تا زمانی که علامه طباطبایی در قم به ارائه تفسیر قرآن پرداختند که با درس ایشان با اساتید دیگر تفاوت داشت و این شخصیت بزرگوار در نهایت تواضع و فروتنی به فیضیه می آمدند و درس می گفتند.   

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: شاگردان خاص علامه طباطبایی(ره) در جلسات خصوصی تفسیر قرآن ایشان نیز حضور داشتند؛ این عالم ربانی در پاسخ به سوالات، با خصائص بیانی خاصی در تبیین پیچیده ترین مباحث، شنوندگان را قانع می کرد.

آیت الله یزدی تصریح کرد: علامه طباطبایی(ره) به صورت مستدل و مستند به پرسش کنندگان پاسخ می دادند.

رئیس جامعه مدرسین در ادامه با بیان اینکه تفسیر کار بسیار سخت و آسانی است، تصریح کرد: تفسیر کار بسیار سخت است چرا که قرآن از علم مطلق الهی تنزل پیدا کرده و در قالب حروف و کلمات و آیات تنظیم الهی شده و از سوی امین وحی بر قلب مقدس پیامبر اکرم نازل و از دو لب ایشان تلاوت شده است و کاتبان وحی، آیات را نگارش کرده اند.

*پرهیز از تفسیر سلیقه ای آیات قرآن    

آیت الله یزدی افزود: آیات قرآن کریم، الهی است و هر مفسری نباید به خود اجازه دهد هرکلمه ای را به صورت سلیقه ای تفسیر کند.    

وی بر ضرورت دقت بیشتر در تفسیر قرآن کریم تاکید کرد و گفت: پیش از آنکه به دنبال سنت برویم، باید به قرآن رجوع کنیم؛ چرا که این کتاب الهی، مفسر خود می باشد.

*لزوم ارائه تفسیر روان برای جوانان

رئیس جامعه مدرسین تصریح کرد: اساتید تفسیر قرآن کریم برای نسل جوان که حداقل باید در روز یک صفحه قرآن تلاوت کند، تفاسیر روانی ارائه دهند. 

آیت الله یزدی با بیان اینکه برخی مفسران اعجاز را از طریق ادبیات اثبات می کنند، گفت: برخی دیگر نیز به تفسیر روایی و فلسفی قرآن کریم می پردازند؛ اما صرفا نباید قرآن را از جنبه فلسفی تفسیر کرد.

*اساتید به طلاب قدرت استنباط دهند

وی با بیان اینکه قرآن یک دوره حقوق احکام و فقه می باشد، گفت: متاسفانه برخی حضرت آیات و حجج اسلام  در دروس خود وارد هرمسئله ای که می شوند در گام نخست اقوال علما را نقل می کنند و اجازه قدرت استنباط و دقت را از طلاب می گیرند و در گام بعد روایات می خوانند؛ در حالی که از ابتدا باید به تفسیر قرآن کریم بپردازند و طلاب را به سمت آیات الهی سوق دهند و به آن ها قدرت استنباط دهند.  

آیت الله یزدی با اشاره به برگزاری دروس مختلف تفسیر در حوزه، گفت: اساتید به صورت ترتیبی، سوره ای و موضوعی، قرآن کریم را تفسیر می کنند و در حوزه این گونه تفاسیر متداول است. 

*تقدیر از توجه حوزه به تفسیر قرآن کریم

وی با تقدیر از فعالیت های تفسیری در حوزه علمیه قم، ابراز داشت: سیر تفسیر قرآن کریم از روزی که مرحوم علامه طباطبایی تفسیر المیزان را در قم آغاز کردند، رو به تکامل قرار دارد؛ اگرچه هنوز به نقطه مطلوبی دست نیافته است.

رئیس جامعه مدرسین با ذکر خاطره ای از علامه طباطبایی(ره) اظهار داشت: مرحوم علامه به ما در خصوص مباحث سنگین یاد دادند تا وقتی اهلش را پیدا نکردید از بحث بپرهیزید؛ ایشان در جلسات پنجشنبه های خود برای تعداد محدودی از شاگردان خاص خود نظیر آیات جوادی آملی و امینی به ارائه مباحث سنگین می پرداختند.

آیت الله یزدی بر لزوم توجه بیشتر به تفسیر قرآن در حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: اساتید حوزه در بحث های خود، در گام نخست به قرآن اهتمام دهند و در ادامه به سنت و فتوا و نظر خود توجه کنند و به طلبه روح استنباط بدهند.

*هر مبحثی را نباید برای عموم تفسیر کرد

وی تصریح کرد: اساتید قرآن مباحثی نظیر علم، قدرت و حیات خداوند و معاد و ... را برای همه افراد و در هر جایی تفسیر نکنند. 

رئیس خبرگان رهبری با بیان اینکه قرآن همیشه زنده است، گفت: خداوند را شاکر هستیم که مفسران قرآن در حوزه های علمیه به تفسیر این آیات الهی می پردازند.

*پرهیز از رویکرد تفکیکی بین قرآن و سنت

آیت الله یزدی با بیان اینکه قرآن بدون سنت، قرآن نیست و سنت نیز بدون قرآن، سنت نیست، تصریح کرد: خداوند متعال سنت را با قرآن به پیامبر(ص) توصیه فرموده است؛ نباید روایات تفسیری را نادیده گرفت.

وی در پایان به اساتید تفسیر قرآن کریم، توصیه کرد: از ادعیه نیز فاصله نگیرید؛ چرا که معارف بسیاری در این کتب وجود دارد.

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha