جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جدایی نادر ازسیمین

حوزه / کارگاه نقد فیلم "جدایی نادر از سیمین" با حضور اساتید، طلاب و کارشناسان مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، اميد واضحي آشتياني مشاور مدیر کل صدا و سیمای استان قم، در این نشست که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، ضمن تأکید بر تأمل درباره تیراژ پایانی فیلم"جدایی نادر از سیمین" تصریح کرد:  سکانس پلن طولانی این فیلم با تصویری ثابت، گویای مفاهیمی بلند است که تحلیل‌های بسیاری را می‌توان از آن استخراج نمود.

وی با بیان این که کارگردان "جدایی نادر از سیمین" در این فیلم، ارائه مفهوم تقابل سنت و مدرنیته را بر جای جای فیلم حاکم نموده است، ابراز داشت: در سکانس پایانی این فیلم چهره‌ای مبهوت با چشمانی اشک آلود که تکلیف خود را در میان مواجهه سنت(نادر) و مدرنیته(سیمین) نمی داند مشاهده می‌شود.

مشاور مدیر کل صدا و سیمای استان قم افزود: این فیلم به نوعی در صدد ارائه چهره‌ای مبهوت و بی هویت از نسل‌های کنونی کشورهای جهان اسلام است که  در عصر تقابل سنت و مدرنیته نمی‌توانند مدل مشخصی را انتخاب نمایند.

وی با اشاره به این که در نقد فیلم باید، قدرت کارگردان و تهیه کننده در انتقال مفاهیم پیش فرض مورد بحث و بررسی قرار گیرد، ابراز داشت: فارغ از انتقال مفهوم صحیح و نادرست، شیطانی و الهی اگر کارگردانی بتوانند با بهره‌گیری از ظرفیت هنر مفهوم مفروض خود را به خوبی به مخاطبین منتقل نماید در این صورت می‌توان گفت، کارگردان در کار خویش موفق بوده است.

این کارشناس رسانه با بیان این که قدرت فیلم سازی و انتقال معنا و مفهوم در آثار اصغر فرهادی را نمی‌توان انکار نمود، ابراز داشت: کارگردان "جدایی نادر از سیمین" در غالب آثارش، قضاوت درباره پایان فیلم را به شیوه‌ای نوین، خود بر عهده می‌گیرد.

استاد دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر تعلیق سکانس پایانی فیلم "جدایی نادر از سیمین" را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: روشن بودن دوربین رو به دادگاه با مدت زمانی نسبتا طولانی، یکی از مؤلفه‌های مهارتی کارگردان این فیلم به شمار می‌رود، که در آن می‌توان انتقال مفاهیمی چون؛ ابهام، بی هویتی، آوارگی و... را به وفور مشاهده نمود.

واضحي آشتياني دو نگاه مدرن و کلاسیک حاکم بر آثار سینمایی جدید را مورد تأکید قرار داد و با بیان این که هنر مدرن، هنری مفهوم‌گراست، یادآور شد: هنر مدرن، انتقال معنای مشخصی را دنبال نمی‌کند؛ بلکه بیشتر بر آن است، تا مخاطب مفهوم انتزاعی از اثر هنری داشته باشد. این گونه آثار انسان را در هاله‌ای از تریدد نگاه می‌دارند.

وی با بیان این که نگاه تاریک به کشورهای اسلامی به شدت در فیلم "جدایی نادر از سیمین" موج می‌زند، اظهار داشت: این فیلم، ضمن توهین به اسلام و جوامع اسلامی، عصر جدید را عصر تقابل سنت و مدرنیته در کشورهای اسلامی می‌داند؛ در حالی که مبانی فقهی دین مبین اسلام، مالامال از تأکید به علم‌آموزی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین است.

مدیر گروه فرهنگ و رسانه دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر قم افزود: همواره در گذر تاریخ مسلمانان پیش غراولان تکنولوژی های نوین بشری بوده و هم اکنون نیز بسیاری از پیشرفت‌های روز بشری به دست دانشمندان مسلمان رقم می‌خورد.

این کارشناس رسانه با تأکید بر این که هیچگاه در روح حاکم بر اسلام سنت و مدرنیته در تقابل نبوده‌اند، تصریح کرد: متأسفانه عصر جدید به شدت اصرار دارد تا مدرنیته را با مفاهیمی چون، بی حجابی، آزادی افراطی و... معنا نموده، عقب ماندگی و تهجر، بی سوادی، بی فرهنگی و... را نماد سنت معرفی نماید.

واضحي آشتياني در پایان اظهار داشت: هیچ مسلمانی بی هویت نیست؛ یک مسلمان هیچگاه مردد نمی‌شود و در صدد تخریب فرد دیگر بر نمی‌آید. کسی که اینگونه باشد، اصلا در دایره مسلمانی قرار نمی‌گیرد.

انتهای پیام 10//313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha