پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نظری

حوزه/ این استاد حوزه با بیان اینکه آیت الله العظمی ملکوتی عالم جامع الاطرافی بود، تصریح کرد: ایشان فقیه، اصولی، حکیم و مورخ بود و خدمات بابرکتی به حوزه های علمیه شیعه ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد شامگاه پنجشنبه در مراسم نخستین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله ملکوتی که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به اینکه دنیا اقامتگاه ابدی انسان نیست، اظهار داشت: خدای متعال این حقیقت را با صراحت در سوره مبارکه جمعه بیان کرده است که مرگ به سراغ انسان می آید.

وی تصریح کرد: آخرت راهی است که گذشتگان ما رفته اند و ما نیز دیر یا زود مسافر این راه هستیم و باید از رهگذر دنیا بگذریم.

این استاد حوزه با اشاره به سخنی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه دنیا محل عبور است نه محل توقف، گفت: انسان ها در این دنیا به قله انسانیت و کمال دست می یابند و یا به ضلالت سقوط می کنند. 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد بر لزوم استفاده صحیح از لحظات عمر تاکید کرد و گفت: در احادیث تاکید شده، شدیدترین اندوه ها از دست دادن فرصت ها است؛ در آیات قرآن نیز تصریح شده افراد در روز قیامت ابراز پشیمانی می کنند و می گویند کاش فرصت جبران گذشته را مجددا پیدا می کردیم.

وی تصریح کرد: موفقیت نهایی برای انسان هایی است که در چند روز دنیا متوجه شدند برای چه هدفی خلق شده اند، چرا که انسان همه مسائل دنیوی را باید بگذارد و برود.

این استاد حوزه افزود: انسان نیازمندی های سفر آخرت را باید در این دنیا جمع آوری کند. 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در ادامه با تجلیل از شخصیت علمی انقلابی آیت الله ملکوتی، گفت: این عالم بزرگوار دروس خود را از اساتید بزرگی نظیر آیات عظام بروجردی، کوه کمره ای و مرحوم امام خمینی(ره) تعلیم یافت و درس حکمت خود را در محضر علامه طباطبایی(ره) آموخت.       

وی با بیان اینکه آیت الله ملکوتی عالم جامع الاطرافی بود، تصریح کرد: ایشان فقیه،  اصولی، حکیم و مورخ بود و خدمات بابرکتی به حوزه های علمیه شیعی ارائه کرد.

این استاد حوزه افزود: مرحوم آیت الله ملکوتی از مدرسان به نام و با شخصیت حوزه محسوب می شد که در فروع مختلف بالغ بر 50 شاگرد برجسته تربیت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به سوابق انقلابی آیت الله ملکوتی، گفت: ایشان از همان آغاز نهضت، همراه امام خمینی(ره) بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به امر امام راحل به سوی خطه آذربایجان رهسپار شد و در تبریز منشا خدمات بابرکتی بود. 

وی با بیان اینکه شخصیت علمی فقهی مرحوم آیت الله ملکوتی ایجاب می کرد در قم اقامت داشته باشند، تصریح کرد: علاقه این عالم بزرگوار به امام راحل(ره) و انقلاب موجب شد به سوی تبریز رهسپار شود و امامت جمعه این شهر را برعهده بگیرد و درس و بحث را نیز در آن خطه تداوم دهد.

این استاد حوزه با بیان اینکه از آیت الله ملکوتی 20 اثر علمی در فقه، اصول و تاریخ به جای مانده است، گفت: کتابخانه غنی از این عالم بزرگوار بیش از 50 هزار جلد کتاب نفیس باقی مانده است که ان شاالله از این کتابخانه همچنان خدمات علمی ارائه شود.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در پایان با بیان اینکه آیت الله ملکوتی هیچگاه از ساده زیستی خارج نشد، ابراز داشت: ایشان همواره به اصول زی طلبگی اهتمام داشت و نسبت به اهل بیت(ع) علاقه مند بود.

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha