جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مهندس ستاری

حوزه/ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه علم و فناوری در دیدگاه مراجع تقلید از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: در زمینه بحث بنیاد ملی نخبگان به زودی آئین نامه نخبگان حوزوی را تصویب می کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سورنا ستاری در حاشیه دیدار با مراجع عظام تقلید در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه جلسات بسیار خوبی با مراجع تقلید داشتیم، اظهار داشت: اشتغال جوانان و اهتمام به علم و فناوری از مهم ترین محورهای درخواست علما بود.

وی با بیان اینکه علم و فناوری در دیدگاه مراجع تقلید از اهمیت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد:  امیدواریم ارتباط خوبی را با بدنه حوزه برقرار کنیم به خصوص در زمینه علوم انسانی که پایگاه آن در قم می باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه باید روش هایی را پیدا کنیم که علوم انسانی را به درون زندگی مردم وارد کند، گفت: علوم انسانی پایه تحولات است و تجاری سازی این علوم را در زندگی باید ایجاد کرد.

*غنی سازی فرهنگ در گروی علوم اسلامی است

ستاری با بیان اینکه برای غنی سازی فرهنگ نیازمند علوم انسانی مبتنی بر مذهب هستیم، تصریح کرد: در این زمینه حوزه های علمیه می توانند نقش آفرینی جدی داشته باشند.

وی افزود: تمرکز و فعالیت در حوزه فکر و علوم انسانی و تجاری سازی علوم در قالب ایجاد شرکت های دانش بنیان می تواند اشتغال زایی را تضمین کند و بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دهد.

*تصویب آئین نامه نخبگان حوزوی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه مسائل مشترک بسیاری با حوزه های علمیه داریم، تصریح کرد: در زمینه بحث بنیاد ملی نخبگان به زودی آئین نامه نخبگان حوزوی را تصویب می کنیم.

ستاری با بیان اینکه در زمینه سول های بنیادین کمیته هماهنگی با حوزه موارد شرعی و مذهبی را حل کرد، گفت: هرروز در علوم جدید به خصوص در حوزه علوم شناختی که آینده بحث علم است، بحث های جدی فلسفی و مذهبی وجود دارد و به همین دلیل باید با حوزه های علمیه ارتباط چارچوب مندی داشت.

وی تصریح کرد: همچنین بحث های جدی در حوزه فناوری نظیر سلول های بنیادین و نانو وجود دارد که این فناوری های جدید در اروپا منجر به مشکلاتی با کلیسا شده است.

*نقش قم در تجاری سازی علوم انسانی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قم به عنوان مرکز علوم انسانی خیلی می تواند در زمینه تجاری شدن علوم انسانی نقش آفرینی کند، گفت: امیدواریم ایده های جدیدی داشته باشیم که علوم انسانی را به بطن جامعه و داخل زندگی مردم وارد کنیم.

*تشکیل دو کمیته مشترک با حوزه های علمیه

ستاری با اشاره به تفاهم معاونت علمی و فناوری با حوزه های علمیه، اظهار داشت: در جلسه با آیت الله حسینی بوشهری تفاهم نامه کمیته حوزه پژوهش و فناوری منعقد شد و با جامعه المصطفی نیز تفاهم نامه ای به امضا رساندیم.

وی با بیان اینکه کمیته مشترک بحث جدی در زمینه علوم انسانی و تجاری شدن آن را پیگیری خواهد کرد، تصریح کرد: این کمیته مشترک موارد را به طور هفتگی پیگیری می کند و اطمینان داریم شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه های جدی این معاونت و شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله علوم انسانی است، گفت: دانشگاه ها بیش از 50 درصد ورودی در رشته های علوم انسانی دارند که بحث تجاری سازی و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بدون ایده هایی که در حوزه مذهبی وجود دارد، سخت می باشد.

ستاری با بیان اینکه فکر انسان پایه اقتصاد دانش بنیان است که باعث ایجاد اشتغال و ارزش افزوده می شود، ابراز داشت: با توسعه شرکت های دانش بنیان می توان نخبگان را در داخل کشور ماندگار داشت.

*اقتصاد نفتی به دانشگاه احتیاج ندارد

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم اقتصاد نفتی را ادامه دهیم هیچ احتیاجی به دانشگاه نداریم، تصریح کرد: با اقتصاد نفتی می توان صرفا چند تکنسین تربیت کرده و کارخانجات را نیز از خارج کشور وارد کنیم و نیاز به دانشگاه وجود ندارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید سیستم مالی و همه مسائل را با فکر ایرانی  طراحی کنیم، افزود: این مسائل در راستای نگاه به ظرفیت درونی کشور است که مقام معظم رهبری بارها به آن تاکید دارند.

ستاری در پایان تاکید کرد: باید عادت کنیم بدون پول نفت روی پای خودمان بایستیم.

انتهای پیام/313/33 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha