پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سید حسن خمینی

حوزه/ تولیت آستان امام راحل گفت: اگر به دنبال مساله اجتهاد هستیم باید به هر کدام از ارکان دینی به اندازه مناسب توجه کنیم؛ زیرا نگاه نامناسب به ارکان دین بود که افرادی مثل «باب» در جامعه اسلامی ظهور کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی  چهارشنبه شب در سلسله نشست های  موسسه مفتاح کرامت با موضوع«اجتهاد دراندیشه امام خمینی(ره)» در محل این موسسه اظهارداشت: نگاه عمیق به تاریخ اسلام از مهمترین فعالیت هایی است که باید توسط پژوهشگران و حوزویان انجام شود.

وی افزود: با نگاه عمیق به جامعه اسلامی بعد از ارتحال پیامبر اسلام(ص) مشاهده می کنیم این جامعه با سه رویکرد متفاوت مواجه بوده است که اولین آن، تبعیت مطلق است که در تاریخ بنی امیه قابل مشاهده است.

تولیت آستان امام راحل ،گفت: دومین رویکرد در این زمینه، پیروی مطلق و غیر‌مجتهدانه است؛ از این رو این رویکرد را غیر مجتهدانه می نامند که این گروه برای سئوالات جدید به دنبال پاسخ‌ های از پیش جواب داده شده بودند و مشکل آن همین بود که برای آنها پاسخی به دست نمی آوردند.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به پاسخ های عمیق باید نگاهی ژرف و جامع به دین داشته باشیم؛ پس از این دو رویکرد بود که نگاه سوم یعنی پذیرش مجتهدانه شکل گرفت و این نگاه در بستر تفکر نبوی به وجود آمد و علما و بزرگان از همین بستر رشد کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن خمینی اظهارکرد: در زمینه انقلاب اسلامی نیز می توانیم همین مسایل را بیان کنیم؛ زیرا این انقلاب با خمیرمایه یک نظریه شکل گرفت و در گذشت زمان سئوالات جدیدی ایجاد شد که باید به آنها جواب داده می شد.

وی گفت: وقتی انقلاب اسلامی با چنین شبهاتی مواجه می شود ما نیز باید از طریق آموزه‌های دینی و یا استفاده از اطلاعات خودساخته به آنها جواب دهیم.

استاد حوزه بیان کرد: اجتهاد در اندیشه امام راحل کاری است که در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد؛ این سه نگرش در خصوص نگرش انقلاب و امام راحل وجود دارد که در مرحله اول پیروی ما از فرمان عقل انجام می شود و دومین مرحله آن است که جواب های از قبل داده شده را دنبال کنیم و در مرحله بعد نیز اجتهاد در آموزه های دینی و اندیشه های اجتهادی را باید پیدا کرد.

وی گفت: باید به دنبال جواب‌های از قبل داده شده باشیم و در نگرش سوم باید از آموزه‌های دینی اجتهاد و اندیشه‌های مناسب را مطرح کنیم؛ در اینجاست که ممکن است با عدم نگاه جامع، از اهداف مکتب دور شویم.

حجت الاسلام والمسلمین خمینی اظهارکرد: اگر بخواهیم نگاهی جامع به این مبحث در تاریخ اسلام و حتی تاریخ ایران داشته باشیم؛ باید بگوییم که در زمینه ایجاد فرقه هایی چون بابیه نیز چنین نگاهی شکل گرفت و این رویکرد از همین بستر ایجاد شد.

وی گفت: نباید فراموش کرد که این فرقه از درون همین بستر فکری شکل گرفت، ولی خارج از آن بود و به نوعی نیز آن را دچار انحراف کرد؛ البته در این رابطه اشتباهاتی نظیر دستگیری باب نیز انجام شد؛ زیرا باعث شد وی از یک فرد عالی به یک فرد مقدس دست ساخته مبدل شود و بسیاری را نیز به انحراف بکشاند.

تولیت آستان امام خمینی (ره)بیان کرد: این عمل شتابزده و به دور از حکمت باعث شد که افراد بسیاری تابع این فرد شدند و پس از اینکه اتفاق پاره شدن طناب اعدام وی نیز انجام شد این مساله تشدید شد.

وی گفت: وقتی رفتار ناصحیحی با یک تفکر انحرافی انجام شود چنین نتیجه ای به بار خواهد آورد؛ واقعا اگر او بود و مردم با او حرف می زدند متوجه بی سوادی و توهمات وی می شدند ولی اینگونه نشد.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره)  افزود: این جریان نامبارک در شکلی جدید به جریان بهائیت ختم شد که باعث شد آنها نیزطرفدارانی برای خود پیدا کنند و البته امروز به شکل شورایی اداره می شود و در سراسر دنیا نیز به شکل پراکنده فعالیت های خود را دنبال می کنند.

وی با اشاره به این مطلب که اگر به مبانی دین توجه همه جانبه نباشد، شاهد خروج چنین نحله های انحرافی خواهیم بود اظهارکرد: انحرافات وقتی به وجود می آید که ارکان دینی در کنار یکدیگر نباشد.

تولیت آستان امام راحل گفت:اگر به دنبال مساله اجتهاد هستیم باید به هر کدام از ارکان دینی به اندازه مناسب توجه کنیم؛ این نگاه نامناسب به ارکان دین بود که باعث شد افرادی مثل باب در جامعه اسلامی ظهور کنند.

استاد حوزه تصریح کرد: نگاه جامع، نگاهی است که همراه با رعایت اعتدال و سنجش نسبیت هاست به همین دلیل در آرا و اندیشه های بنیانگذار انقلاب نیز باید رعایت اعتدال را داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha