جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کنگو

حوزه/ قدرت گرفتن گروههای افراطی و تکفیری باعث ظهور نگراني ملت‌ها و خصوصا مسلمانان شده است. دامنه این نگرانی از مرزهای کشورهای خاورمیانه فراتر رفته و امروزه بسیاری از کشورها را درگیر خود کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، کشور کنگو کشوری است که اکثریت مردم آن پیرو دین مسیحیت هستند اما به جهت همسایگی با کشورهایی همچون کامرون، آفریقای مرکزی، سودان و.... که محل فعالیت گروههای تکفیری بوکوحرام و شباب است در معرض خطر نفوذ این گروههای افراطی تکفیری است.

به همین منظور همایش خطر جریانهای تکفیری برای مسلمانان و جوانان کنگو به هدف آگاه سازی عامه مسلمانان و جوانان در خصوص آسیبهای جبران ناپذیر رشد و یارگیری جریانهای تکفیری در این کشور به همت نمایندگی جامعة المصطفی در کنگو برگزار شد.

این همایش در دو مرحله برگزار شد؛ مرحله نخست به پیش نشست اختصاص داشت که در آن مدیر دانشگاه اسلامی کنگو هدف از برگزاری این همایش را تبیین کرد و این مراسم بازتاب خوبی در روزنامه های کنگو داشت.

مرحله دوم، برگزاری همایش بود که در آن سه سخنرانی علمی ارائه شد.

سخنرانی رئیس کمسیون حقوق بشر کنگو

دکتر اموری لومومبا، معاون وزیر دادگستری و رئیس کمسیون حقوق بشر کنگو در این همایش با ایراد این مقدمه که نیاز فطری انسان به هدایت الهی امری بدیهی است و ضرورت دارد در این امر  اتباع از پیامبران الهی صورت بگیرد و همگونی هدایت الهی با فطرت بشری یک لطف الهی به انسان است به تشریح روش هدایت نبوی مبتنی بر فطرت پرداخت و ضرورت توجه به فطرت بشری در تبلیغ دین را متذکر شد. وی از همین نکته استفاده کرده و چنین ابراز داشت که اعمالی که تکفیری ها به نام دین انجام میدهند با فطرت الهی یک انسان تضاد دارد و انسان فارغ از هر مذهبی بشدت از این گونه رفتار ها منزجر و متنفر است.

وی جنایات تکفیری ها را مختص به جنایت در حق مسلمانان ندانست و ابراز داشت: این تکفیریهای نادان در مرحله نخست در حق دین خدا و پیامبر رحمت محمد مصطفی (ص) جنایت میکنند و این گناهی بزرگ و نابخشودنی است.

دکتر ژان کویاکا دانش آموخته علوم سیاسی از دانشگاه اتواوا کانادا و عضو هیئت علمی دانشگاه بزرگ کینشاسا، دیگر سخنران این همایش بود.

وی در سخنرانی خود با تشریح معنای تروریسم و انواع آن اعمال تکفیری ها را مصداق روشن تروریسم دانست و با بیان مصادیق مختلف تروریسم در رفتار تکفیری ها آنها را خطری برای کل بشریت در تمامی ابعاد آن معرفی کرد.

سخنرانی مدیر دانشگاه اسلامی المصطفی در کنگو

حجت الاسلام سید محمد ذوالفقاری مدیر دانشگاه اسلامی المصطفی در کنگو هم در سخنرانی خود با تذکر به وجود اختلافات نظری و عملی محدود و قابل اغماض در میان برخی مذاهب اسلامی متذکر شد که سالیان سال است که مسلمانان با اختلاف مذاهب گوناگون با آرامش در کنار یکدیگر زندگی میکنند و یکی از بدیهی و معمولیترین پدیده های زندگی انسانها وجود ادیان، مذاهب و آئین های مختلف است، برخی از این روش¬ها، مسلکها و ادیان بشری و برخی آسمانی و الهی هستند.

اما با کمال تاسف چند سال است که جهان و خصوصا خاورميانه شاهد تحولات بزرگی است. این تحولات و قدرت گرفتن گروههای افراطی و تکفیری باعث ظهور نگراني ملت‌ها و خصوصا مسلمانان شده است. دامنه این نگرانی از مرزهای کشورهای خاورمیانه فراتر رفته و امروزه بسیاری از کشورها را درگیر خود کرده است. شنیدن نام گروه¬های مثل بوکوحرام، شباب، داعش، القاعده و مثل اینها انسان را به وحشت می¬اندازد. گروه¬هایی که با فاصله گرفتن از اسلام رحمانی و دستورات پیامبر رحمت و محبت، محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم، خود را یگانه مسلمانان می¬پندارند و دیگر مسلمانان و پیروان ادیان دیگر را تکفیر کرده و با وحشیانه ترین حالت آنها را می¬کشند و دختران و زنان و بچه¬های بیگناه را به اسارت می¬برند. امروز در آفریقا و در کنار کشور کنگو کشورهایی مثل کامرون، نیجر، نیجریه، سودان، سومالی، لیبی، مصر، مالی، آفریقای مرکزی و برخی کشورهای دیگر با این مشکلات روبرو هستند و این مشکل بزرگ مانع زندگی همراه با آرامش برای مردم و رشد و توسعه برای کشورها شده است. قلب بزرگ و مهربان آفریقا یعنی کنگو در وجود خود صدها قبیله و دین و آئین را جای داده و پیروان این ادیان در کمال مهربانی و احترام با یکدیگر زندگی می¬کنند. پیروان مذاهب مختلف در کنگو نیز با وجود اختلاف نظرهایی که داشته¬اند در طول تاریخ در کنار یکدیگر زندگی کرده¬اند  و با احترام متقابل به مقدسات یکدیگر هیچگاه به یکدیگر آسیب نرسانده اند. بنابراین بر ما مسلمانان  دانشگاهی که خود را پیرو اسلام عقلانی و رحمانی می-دانیم واجب است خطر این گروه¬ها را به همه مردم و خصوصا به مسلمانان و جوانان مسلمان تذکر بدهیم که خدای ناکرده شاهد حضور این مشکلات و بلاها در کنگو نباشیم.

مدیر دانشگاه المصطفی در کنگو گسترش موج بی ثباتی و نا امنی، گسترش فرقه‌گرائی و تعصبات مذهبی، گسترش حضور نیروهای خارجی در کشورهای آسیب دیده از تکفیر و گسترش موج وحشت از اسلام را از اثرات شوم حضور تفکر و گروههای تکفیری در کنگو دانست و برخی از راههای مبارزه با گروههای تکفیر چنین بیان کرد:

•        تشویق جوانان به کسب علم و دانش و دوری از جهل

•        تعهد علمای دین به بیان واقعیت¬های انحرافی و تحریفی در این گروهها

•        توجه به نیازهای روحی و روانی جوانان

•        ایجاد اشتغال و کار برای جوانان

•        آگاهی بخشی به جوانان و اطلاع رسانی به آنها در مورد گروههای خطرناک تکفیری تروریستی

خاطر نشان می شود این کنفرانس از 2 شبکه پربیننده تلوزیونی پخش و توسط شبکه rtbc  پوشش خبری داده شد.

نماینده فرماندار کینشاسا، نماینده و مسئولین امنیتی و پلیس کنگو نیز در این همایش حضور داشتند همچنان که حضور علمای اهل سنت در این همایش بسیار قابل توجه و پر رنگ بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha