چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
نجم الهدی

حوزه/ پیامبر(ص) از میان تمام اعمال، مناجات ها و نمازهای متعدد و عبادت های ماه مبارک رمضان به دو مسئله روزه داری و تلاوت قرآن توجه ویژه ای داشته اند.

حجت الاسلام سید جمال الدین نجم الهدی در گفتگو با خبرنگار «حوزه»، در یزد در خصوص فضیلت های ماه مبارک رمضان اظهار داشت: علی بن موسی الرضا (ع) به روایت از علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) از آخرین جمعه ماه شعبان خطبه ای را از نبی اکرم(ص) بیان کرده اند که این خطبه نشان از فضیلت و عظمت ماه مبارک رمضان دارد. پیامبر(ص) در این خطبه در جمع پیروانش بعد از اینک ه خدا را حمد و ثنا می گویند، درباره عظمت ماه مبارک رمضان می فرمایند: «اى مردم همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى که نزد خدا برترین ماه هاست و روزهایش برترین روزها، شب هایش برترین شب ها و ساعاتش برترین ساعات است.

وی ادامه داد: در ادامه این خطبه آورده شده این ماه مبارک ماهى است که بندگان در آن به میهمانى خدا دعوت شده شده اند و نفس‌های روزه داران در این ماه تسبیح، خوابشان عبادت، عملشان پذیرفته و دعایتان در این ماه مورد اجابت است.

مدیر برنامه ریزی حوزه علمیه استان یزد اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) در ادامه می فرمایند پس با نیّت‌هاى راست و دل‌هاى پاک، از پروردگارتان بخواهید تا براى روزه دارى در این ماه مبارک و تلاوت قرآن، توفیقتان دهد؛ چرا که بدبخت، کسى است که در این ماه بزرگ، از آمرزش الهى محروم بماند.

وی خاطرنشان کرد: مشاهده می شود که پیامبر(ص)از میان تمام اعمال، مناجات ها و نمازهای متعدد و عبادت ها در این روایت به دو مسئله روزه داری و تلاوت قرآن توجه ویژه ای دارند.

وی با بیان این که نکته دوم این که افراد در این ماه سعی کنند دعاهایشان با نیت پاک و دل پاک بیان شود، ابراز داشت:فردی که در این ماه قصد روزه داری دارد طبق این روایت با گرسنگى و تشنگى خود، گرسنگى و تشنگىِ روز قیامت را یاد کند و همچنین به نیازمندان و بینوایانتان صدقه دهد و حتی به بزرگان خود احترام و بر کوچک‌هایتان ترحّم و به بستگانتان نیکى کنند.

حجت الاسلام نجم الهدی تصریح کرد: پیامبر(ص) در خطبه های خود این نکته را اضافه می کند که زبانتان را نگه دارید و چشم‌هایتان را از آنچه نگاه به آن حلال نیست، بپوشانید و گوش هایتان را از آنچه شنیدنش حلال نیست، فرو بندید و به یتیمان محبّت کنید تا بر یتیمان شما محبّت ورزند.

این مدیر حوزوی افزود: در ادامه این خطبه آمده است: از گناهانتان به پیشگاه خداوند توبه کنید ؛ در هنگام نمازها، دستانتان را بر آستان خدا به دعا بلند کنید، که آن هنگام (وقت نماز)، برترین ساعت هاست و خداوند با نظر رحمت به بندگانش مى نگرد و هر گاه با او مناجات کنند، پاسخشان مى دهد و چون او را صدا بزنند، جوابشان مى گوید و چون او را بخوانند، اجابتشان مى‌کند.

وی گفت: در این خطبه اشاره شده که با توجه به اینکه پشت‌هاى ما از بار گناهانتان سنگین است، بنابراین با طول دادن سجده‌هاى خود ، آنها را سبک کنید و بدانید که خداوند به عزّت خود سوگند خورده ا که نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب نمى‌کند و در روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان براى حساب مى ایستند ،آنان را با آتش، هراسان نمى سازد .

حجت الاسلام نجم الهدی در پایان با تاکید بر ضرورت اهتمام به سبک زندگی قرآنی، تصریح کرد:  هر كس در این ماه، شرّ خود را از دیگران باز دارد، خداوند در روز قیامت، غضب خویش را از او باز خواهد داشت؛ و هر كس در این ماه، یتیمى را گرامى بدارد، در روز دیدار، خداوند، گرامى‏اش خواهد داشت؛ و هر كس در آن به خویشاوند خود نیكى كند و صله رحم را به جا آورد، در روز دیدار، خداوند با رحمتش به او نیكى خواهد كرد؛ و هر كس در این ماه بر حضرت محمد(ص) زیاد صلوات بفرستد، خداوند در روزى كه وزنه اعمال، سبك می شود، وزنه اعمال او را بیفزاید؛ و هر كس در این ماه، آیه ‏اى از قرآن تلاوت كند، پاداش كسى را دارد كه در ماه‏ هاى دیگر، ختم قرآن كرده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha