یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
استادی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: همه ما باید بدانیم که در همه زندگی مان در معرض آزمایش و امتحان الهی قرار داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله رضا استادی ، شب گذشته طی سخنانی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان این که ما در لحظه لحظه زندگی خود در معرض آزمایش و امتحان قرار داریم، اظهار داشت: باید همواره از خدا بخواهیم که ما را در سر این دو راهی ها هدایت و راهنمایی کند تا در دنیا و آخرت سربلند باشیم.

وی با اشاره به چرایی انجام امتحان از سوی پروردگار عالم گفت: یک بخش این مساله به اثرات تربیتی برمی گردد که در شب های گذشته راجع به آن صحبت شد و عرض کردیم که اگر فردی بداند که خداوند متعال همواره در حال امتحان وی است، هیچگاه از این موضوع غافل نشده و لذا می کوشد که در آزمایش های الهی سربلند باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرازهایی از تفسیر المیزان گفت: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در همین باره می گوید که اگر انسان ها مورد امتحان قرار نگیرند، اساساً هدف الهی محقق نمی شود.

وی افزود: در مسایل جامعه ما ، معمولاً امتحان از کسی واقع می شود که نمی داند، ولی با امتحان می خواهد بداند و او امتحان می شود تا آنچه برایش یا برای دیگران مجهول است، هویدا و معلوم گردد و حال آن که برای خدای متعال ، جهل متصور نیست، یعنی خداوند به همه چیز عالم است، اما می خواهد که برای فرد و دیگران هم روشن شود که دارای چه وضع و کارنامه ای است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که امتحانات بشری نیز همیشه ملازم با جهل و لزوماً برای رفع جهل نیست، چرا که گاهی امتحان صورت می گیرد تا خود فرد بداند در چه وضعی قرار دارد.

وی اضافه کرد: گاهی ما انسان ها پیش خود فکر می کنیم که با چهار تا عبادتی که انجام می دهیم ، آدم های بسیار خوب و بندگان خالصی هستیم، اما خدای متعال، دو تا امتحان برایمان قرار می دهد تا به خودمان بفهماند که فلانی ، تو آن چیزی که می گویی و ادعایش را داری نیستی.

آیت الله استادی بیان داشت: گاهی نیز امتحان الهی به خاطر آن است که مشخص شود چرا عده ای نزد خداوند دارای جایگاه و مرتبت والایی هستند؛ مثل استادی که در حوزه از شاگردان خود امتحان می گیرد تا به بقیه نشان دهد، چرا فلانی از جهت علمی بیشتر مورد عنایت اوست.

وی گفت: در دنیا و برزخ مقاماتی وجود دارد و ما انسان ها با همین امتحانات است که درجاتمان مشخص شده و در آن دنیا جایگاه و مرتبت افراد از هم متمایز و مشخص می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha