جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
احمد رضا حاجتی

حوزه/ این که برخی می گویند نمی توانیم نماز صبح بخوانیم و حوصله مسجد رفتن را نداریم، به این دلیل است که قلب آنها به جای خدا، به مقر شیطان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین میراحمدرضا حاجتی، عصر امروز، در درس اخلاق ماه مبارک رمضان، با اشاره به علل بدبختی انسان ها، گفت: خداوند متعال گناه را عامل اصلی بدبختی انسان ها دانست و در این رابطه بیان می‌کند «ما سرنوشت هیچ قوم و ملتى را تغییر نمى دهیم، مگر آن که آنها باگناهانشان، آن را تغییر دهند».

استاد حوزه علمیه خوزستان، سوق یافتن انسان به سوی کژی‌ها را دیگر عامل گناه عنوان کرد و بیان داشت: این که برخی می گویند نمی توانیم نماز صبح بخوانیم و حوصله مسجد رفتن را نداریم، به این دلیل است که قلب آنها به جای خدا، مقر شیطان شده است.

*چگونه کلید بهشت را بدست آوریم؟

وی در ادامه، ماه مبارک رمضان را فرصتی برای بازگشت به اصل خویش دانست و تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان درهای بهشت برای مؤمنانی که خواهان حقیقی آن باشد، باز بوده و باید به وسیله اطاعت از پروردگار و ترک خطاهای گذشته، کلید آن را بدست آورد.

*برنامه روزانه معنوی داشته باشید، حتی برای خوابیدن!

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی، داشتن برنامه برای عبادت و بندگی خدا را روشی مؤثر برای ترک گناه بیان کرد و افزود: اگر می خواهید مسیر خدایی را در پیش گیرید، برنامه روزانه معنوی داشته باشید و این برنامه می تواند شامل قرآن خواندن، قرائت ادعیه وارده و یا خواب باشد؛ چرا که در روایت آمده که خواب انسان روزه دار نیز عبادت است.

* سحرهای ماه مبارک را از دست ندهید

امام جمعه موقت اهواز، با تأکید بر این که ماه مبارک رمضان صرفا زمانی برای روزه گرفتن نیست، تصریح کرد: فکر نکنید ماه رمضان تنها به روزه گرفتن ختم می شود! به یقین این گونه نبوده و اگر می خواهید از این ماه عظیم بهره ببرید، باید در سحرهای آن به عبادت خالصانه خداوند متعال بپردازید؛ که البته این عبادت می تواند در قلب و روی سفره سحری باشد.

*نماز شب؛ عامل موفقیت و پیشرفت

وی، نماز شب را یکی از بهترین اعمال در ماه رمضان عنوان کرد و افزود: در خصوص نماز شب، روایات بسیار زیادی وارد شده و مداوت بر آن سبب پیشرفت انسان در زمینه های گوناگون می‌شود.

استاد حوزه علمیه خوزستان، قرائت قرآن را دیگر عمل برتر در این ماه شریف دانست و اظهار داشت: در این ماه عزیز خود را مقید کنید که روزانه حداقل یک جزء قرآن بخوانید؛ البته قرائتی که همراه با تدبر و تعقل باشد.

برای عاقبت بخیری خود و خانوادتان دعا کنید

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی، در پایان سخنان خود، با بیان این که دعا هنگام خوردن افطاری مقبول است، گفت: در روایات ائمه اطهار(ع) وارد شده که هر فرد روزه دار یک دعای مستجاب هنگام نشستن بر سفره افطاری دارد، پس تا می توانید در شب های ماه مبارک رمضان، برای عاقبت بخیری خود و خانواده‌تان دعا کنید.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha