پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مصطفي قاسمي - سازمان حج

حوزه/ مدير دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در عراق گفت: خدمات‌رساني به زائران در ايام اربعين، اولويت سازمان حج و زيارت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از پایگاه حج، مدير دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در عراق با بيان اين كه اين سازمان به دليل خدمات‌رساني بهتر به زائران ميليوني مراسم پرشور اربعين، در اين ايام پذيرش زائر نخواهد داشت، گفت: مراحل تهيه و تأمين‌ محل‌هايي براي خدمات‌رساني به زائران اربعين از جمله زمين‌ها و پاركينگ‌ها آغاز شده است.

مصطفي قاسمي اظهار داشت: سازمان حج و زيارت و دستگاه‌هاي وابسته به آن در سال گذشته در كم‌تر از 2 هفته با استعداد نيروي انساني كه در اختيار داشت، خدمات‌رساني به زائران اربعين در موضوع اقامت، حمل و نقل و تغذيه را ساماندهي كرد.

آماده تر از سال گذشته هستیم

وي با بيان اين كه هم‌اكنون بستر گسترده‌تري براي خدمت به زائران امام حسين عليه‌السلام در اربعين مهيا شده است، افزود: با توجه به وجود نيروي انساني سازمان حج و زيارت در همه شهرهاي زيارتي عراق، امكانات ما در حوزه‌هاي حمل و نقل، اسكان، امنيت، بيمه، امداد و تغذيه، آماده خدمات‌رساني است.

مدير دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در عراق ادامه داد: به منظور خدمت‌رساني به زائران اربعين، ستادي با محوريت سفير محترم جمهوري اسلامي ايران در بغداد تشكيل شده و هماهنگي‌هاي ابتدايي صورت گرفته است تا بدانيم بر اساس كدام ساختار مي‌توانيم خدمات‌رساني كنيم و چه كساني در عراق مي‌توانند به ما كمك كنند.

قاسمي با بيان اين كه كار تهيه زمين‌ها و پاركينگ‌ها براي خدمات‌رساني به زائران از همين حالا و به فاصله چند ماه تا اربعين آغاز شده است، گفت: از همين روزها قراردادها با مالكان عراقي منعقد مي‌شود تا بعد از دهه اول محرم همه برنامه‌ها اجرايي شود. اين زمين‌ها در اختيار ستاد بازسازي عتبات عاليات قرار مي‌گيرد تا آن‌ها بتوانند در يك اقدام هماهنگ، عمليات پذيرايي از زائران را ساماندهي كنند.

حرکت اربعین، مردمی است

وي با اشاره به اين كه در موضوع اربعين، مشاركت مردم مهم‌ترين مؤلفه كارهاست، اظهار داشت: اين حركت، كاملاً مردمي است و هيچ سازماني، بودجه‌اي براي اين موضوع ندارد. بنابراين اگر بخواهيم خوب خدمات‌رساني شود، مردم بايد در آن مشاركت كنند. به عبارتي، بستر را دستگاه‌ها آماده مي‌كنند تا با همكاري مردم، مراسمي پرشور و دشمن‌شكن برگزار شود.

مدير دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در عراق ادامه داد: سال‌هاي گذشته مشكلات خاصي در زمينه حضور زائران در كربلاي معلي به وجود آمد. در حالي كه عراقي‌ها توقف آن چناني در اين شهر ندارند و با وجودي كه از شهرهاي خيلي دور به حرم‌ها مشرف مي‌شوند، با گفتن «لبيك يا حسين» يا «لبيك يا عباس» از شهر خارج مي‌شوند، اما مردم ايران ظرف مدت 10 روز جمع مي‌شوند و روز اربعين، همه مي‌خواهند در حرم باشند.

قاسمي با بيان اين كه استان كربلا يك ميليون و 200 هزار نفر، شهر كربلا 200 هزار نفر و جايي كه مردم تمركز دارند، 50 هزار نفر جمعيت دارد، تأكيد كرد: بستر خدمات‌رساني در هسته مركزي شهر كه به «محله ولايه» شهرت دارد، بيش از اين ظرفيت ندارد. اگر همه مردمي كه به كربلا مي‌آيند، بخواهند دور حرم قرار بگيرند، حتي اگر همه بايستند، زائران ايستاده از شهر خارج مي‌شوند؛ چرا كه روز اربعين، حدود 20 ميليون نفر جمعيت پيرامون حرم‌ها تجمع مي‌كند.

زائران با خادمان خود همکاری کنند

مدير دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت با انتقاد از برخي رفتارها در ايام اربعين گفت: گاهي ما براي زائران ايراني، مدرسه‌اي هماهنگ مي‌كنيم كه در دو ـ سه كيلومتري حرم است، اما آن‌ها قبول نمي‌كنند و مي‌گويند اينجا دور است. در حالي كه انتظار ما اين است كه واقعاً در آن شرايط با خادمانشان همكاري كنند.

وي با بيان اين كه شرايط آن روز كربلا، شرايطي عجيب است، اظهار داشت: روز اربعين، مردم تا فاصله يكي ـ دو كيلومتري نشسته‌اند و محدوديت‌هاي ترافيكي تا شعاع 10 كيلومتري، اجازه نمي‌دهد خودرويي وارد شود. بنابراين، مردم بايد با علم به اين مسائل، روز اربعين به كربلا بيايند و موجب بي‌نظمي در اين مراسم بزرگ نشوند.

وعده عشایر عراق برای ایام اربعین

مصطفي قاسمي در پايان از ارتباط با عشاير سخن گفت و افزود: آن‌ها وعده داده‌اند كه همه امكانات شخصي، اتوبوس، وانت و سواري‌شان را در اختيار زائران قرار دهند. همچنين در زمينه تغذيه، تبرعات مردم از سوي ستاد بازسازي عتبات جمع‌آوري و در اختيار زائران قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha