پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه سراسر کشور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: تعطیلات حوزه در سال های اخیر تدبیر شده است و دروس در قالب اردوهای تابستانی در مناطق خوش آب و هوا برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه که در مدرسه فیضیه برگزار شد، در سخنانی با تبریک آغاز سال تحصیلی به اساتید و طلاب، اظهار داشت: این جلسه هر ساله با شکوه تر از گذشته در قم و اکثر استان ها و شهرستان ها برگزار می شود.

وی با بیان اینکه برخی از مدارس شهرستان ها از ابتدای شهریور دروس خود را آغاز کرده اند، تصریح کرد: حوزه از نیمه خرداد تا امروز مشغول به کار تبلیغی بوده و جمع قابل توجهی از مدارس در طول تابستان، اردوهای تابستانی را برگزار کردند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: اگر گفته می شود حوزه تعطیل بوده یا تعطیلی زیادی دارد دغدغه صحیحی است و تا حدودی قبول داریم، اما باید بدانیم این امر در سال های اخیر تدبیر شده است و دروس در قالب اردوهای تابستانی در مناطق خوش آب و هوا برگزار می شوند.

*آموزش مکالمه زبان عربی

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به آموزش زبان عربی در ایام تابستان، گفت: 500 طلبه از سراسر کشور در ایام تابستان در کلاس های آموزش زبان عربی شرکت کردند.

وی افزود: همچنین محققین، پژوهشگران و نویسندگان و شخصیت های حوزوی در ایام تابستان با حضور در مراکز مختلف استان ها و شهرستان ها به نشر چشمه های جوشان علوم دینی پرداختند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: حوزه ما بالنده و سرزنده است و با تلاشی خالصانه و مجاهدانه در راه رسالت خود همت می گمارد.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه انسان ها در زندگی خود از سه فرصت برخوردار هستند، گفت: بخشی از فرصت ها مربوط به گذشته می باشد که دیگر قابل تحقق نیست؛ بخش دیگری از فرصت ها مربوط به حال است که باید از آنها به بهترین شکل استفاده کرد؛ همچنین فرصت هایی نیز در انتظار انسان است که باید برای تحقق عملی آنها برنامه ریزی کرد.

وی تحصیل و فراگیری علوم در حوزه را پایان ناپذیر دانست و گفت: طلاب در حوزه به دنبال گذراندن دروس و دریافت نمره و اخذ مدرک نخواهند بود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به شرایط سخت تحصیلی گذشته در حوزه، اظهار داشت: طلاب به سختی می توانستند با وجود دستگاه جبار طاغوت به تحصیل علوم دینی بپردازند در حالی که امروز به برکت انقلاب اسلامی فرصت های بسیار مناسبی در اخیتار حوزه قرار گرفته اند.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: اساتید و طلاب نسبت به تحقق فرصت های خوب تلاش جدی داشته باشند.

*تاکید بر حضور مداوم طلاب در کلاس های درس

وی همچنین بر ضرورت حضور مداوم طلاب در کلاس های درس تاکید کرد و گفت: امروز انتظارات از حوزه بسیار بیشتر از گذشته است، چرا که نیازها در جامعه افزایش یافته است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به گستردگی علوم در دنیا، اظهار داشت: امروز شبهات بسیاری مطرح می شود که حوزه وظیفه پاسخگویی به آنها را دارد.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: هنگامی که در گذشته شبهه ای مطرح می شد برخی از اساتید یک ماه درس خود را تعطیل می کردند و در پاسخ به آن شبهه کتاب می نوشتند.

*اساتید و طلاب پاسخگوی شبهات باشند

مدیر حوزه های علمیه افزود: امروز اساتید حوزه و طلاب باید پاسخگوی شبهات روز باشند.

آیت الله حسینی بوشهری حوزه های علمیه را بالنده و دارای پشتکار دانست و اظهار داشت: هنگامی که نام حوزه در کنار سایر مراکز علمی مطرح می شود ما باید یک سر و گردن بالاتر باشیم و بدرخشیم؛ نباید فرصت بیکاری داشته باشیم؛ باید کتاب بنویسیم و تعلیم و تعلم و تبلیغ کنیم.

*فرصت بی نظیری که در اختیار حوزه و روحانیت است

وی در ادامه تصریح کرد: به صراحت عرض می کنم فرصتی که امروز در اختیار روحانیت می باشد در هیچ برهه تاریخی در اختیار روحانیت به این گستردگی نبوده است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه در هیچ دورانی مثل امروز رسانه در اختیار روحانیت نبوده است، گفت: نیروی انسانی امروز در گذشته نبود و ظرفیت های فوق العاده ای در اختیار روحانیت است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه های علمیه هیچگاه به اندازه امروز در دنیا مطرح نبوده است، ابراز داشت: هیچگاه روحانیت به اندازه امروز از موقعیت اجتماعی برخوردار نبوده است که در راس یک نظام باشد.

*دشمنان امروز حوزه با گذشته قابل قیاس نیستند

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه امروز انقلابی به دست روحانیت و با رهبری روحانیت به پیروزی رسیده است، اظهار داشت: دشمنانی هم که امروز داریم نسبت به گذشته قابل قیاس نیست؛ به همان اندازه که روحانیت نفوذ کلمه و اقتدار یافته، دشمنان نیز هوشیار شده اند.

وی افزود: دیروز دشمنان ذره ای فکر نمی کردند شخصیتی نظیر امام راحل(ره) و شاگردان ایشان با تبعید و زندان و شکنجه و دوری از وطن در ایران انقلاب کرده و طاغوت را سرنگون کنند و در دنیا عزت و اقتدار داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: امروز در تمام دنیا علیه آموزه های دینی و روحانیت نقشه می کشند و میزان مسئولیت پذیری ما با گذشته اصلا قابل قیاس نیست.

*لزوم توجه طلاب به اخلاق

آیت الله حسینی بوشهری بر لزوم توجه طلاب به مسئولیت طلبگی تاکید کرد و افزود: امروز اگر تمام شبانه روز را صرف تحصیل، پاسخ به شبهات و تبلیغ و درس کنیم، بازهم وقت کم خواهیم آورد. 

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه فقه، اصول، تفسیر و تاریخ ما نیاز به بررسی و دقت بیشتری دارند، گفت: امروز به مباحث اخلاقی بسیار نیازمند هستیم؛ ما باید اول به عیوب خودمان بپردازیم و بعد به سراغ دیگران برویم.

وی بر لزوم زمان شناسی طلاب تاکید کرد و گفت: امروز باید زمان شناس باشیم و بدانیم کجا زندگی می کنیم و چه رابطه ای با انقلاب داریم.

*دغدغه های رهبری باید دغدغه طلاب باشد

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در هر عرصه می درخشند، تصریح کرد: امروز مقام معظم رهبری به عنوان شخصیت برجسته در مسائل حوزه اظهارنظر می کنند و دغدغه های ایشان باید به حوزویان و طلاب منتقل شود.

آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: طلاب با دغدغه های مقام معظم رهبری باید دغدغه مند شوند.

وی حوزویان را بر توجه به جایگاه مرزبانی مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: باید شرایط مرزبانی را دارا شویم و علوم لازم و حوزه مرزبانی را بشناسیم.

مرجع تقلیدی دغدغه مند

آیت الله حسینی بوشهری با تقدیر و سپاس از قبول زحمت حضرت آیت الله نوری همدانی برای سخنرانی در مراسم آغاز سال تحصیلی، گفت: از سفرهای ایشان در داخل و خارج استقبال بسیاری می شود و مرجعی پرکار، پرتلاش، مسئولیت پذیر و دغدغه مندی هستند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه طلبه های جدیدالورود حوزه از سیکل تا دکترا هستند، ابراز داشت: حوزه امروز حتی پزشک عمامه به سر نیز دارد و با این اقبال مواجه است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: در برنامه ریزی درسی در سطح یک با نظر شورای عالی تغییراتی ایجاد کردیم که سطح درسی ورودی های حوزه بر اساس مقطع تحصیلی آنها باشد که البته هنوز نیازمند اقدامات تکمیلی است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به تقدیر والدین طلاب جدید الورود از طرح میثاق طلبگی، گفت: طلاب در قالب این طرح با ذی طلبگی آشنا می شوند.

*طرح حضور و غیاب طلاب موفق بوده است

وی همچنین با اشاره به طرح ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه که از سوی مدیریت حوزه علمیه قم دنبال می شود، ابراز داشت: بحث حضور و غیاب دروس آزاد حوزه موفق بوده است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: طلاب از آغاز تا پایان سال تحصیلی در درس های اساتید حضور جدی حضور داشته باشند.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: همچنین مدارس در حال اضافه شدن هستند و امکانات حوزوی در حال فراهم شدن می باشند.

*توجه به استعدادهای درخشان حوزوی

وی با اشاره به ارسال 12 هزار اثر پژوهشی از طلاب جوان به جشنواره علامه حلی، اظهار داشت: توجه به استعدادهای برتر حوزوی که قبلا در حد شعار مطرح می شد به طور واقعی محقق کردیم؛ استعدادهای برتر حوزوی در سراسر کشور در هفته آینده با حضور یک مرجع تقلید تقدیر خواهند شد و قطعا بر روی این افراد سرمایه گذاری خواهیم کرد. 

مدیر حوزه های علمیه همچنین با اشاره به گسترش نشریات حوزوی، خاطرنشان کرد: 50 نشریه پژوهشی، 60 نشریه تخصصی و 16 نشریه ترویجی انتشار می یابند.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان با اشاره به اینکه کرسی های آزاد اندیشی کار خود را آغاز خواهند کرد، گفت: همچنین انجمن های علمی فعالیت خوبی دارند و اجرای طرح بینات نیز از سوی معاونت تبلیغ پیگیری می شود.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha