شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جوادی آملی

حوزه/ جانشین پیامبر اکرم(ص) باید مثل خود پیامبر(ص) نگار به مکتب نرفته باشد و نکته دیگر آن که به عالم ملکوت نیز اشراف داشته باشد؛ کسانی که غیب را نمی ببیند، لایق حضور در جایگاه پیامبر خدا نیستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی بعد از ظهر امروز در درس اخلاق خود در مرکز علوم وحیانی اسراء گفتند: پیام دیروز مقام معظم رهبری در سخنان عزتمند ایشان و خطابات روشن علیه رژیم آل سعود مایه دلگرمی و عزت بود و همین سخنان باعث شد تا اینها امروز با تغییر لحنی آشکار مجبور به پاسخگویی شدند.

ایشان در ادامه بیان کردند: انبیاء الهی کارشان زراعت بود، آنها زمین و دانه را زنده می کردند، یعنی انبیا و اولیاء نه تنها معدن شناس بودند بلکه مردگان را نیز شناسایی می کردند.

این مرجع تقلید عنوان کردند: این مسیر انبیاء توسط ائمه اطهار(ع) نیز ادامه پیدا می کند و بنا بر فرمایش امام علی(ع) که فرمودند: امامان معصوم(ع)  قیم دینی مردم هستندو شاگردان ما که همان علما هستند، راه ما را ادامه می دهند پس راه امامت راه علمای دین در یک مسیر قرار دارد.

ایشان با ذکر این مطلب که جامعه ما جامعه ای قرآنی است خاطر نشان کردند: خداوند گاهی اوقات در قرآن برای نشان دادن احترام و جایگاه بعضی افراد ماند پدر و مادر آنها را در کنار خود نام می برد.

معظم له گفتند: خداوند گاهی اوقات به واسطه عالمی جامعه ای را از مرگ نجات می دهد و به همین دلیل است که علما در مسیر ائمه(ع) حرکت می کنند و خداوند چنین جایگاهی به آنها می دهد؛ همان گونه که خداوند فرموده اگر مرا می پرستید از من تبعیت کنید باید از پیامبر نیز تبعیت کنید ، پیامبر(ص) نیز همین امر را در خصوص امام علی(ع) مطرح کردند.

ایشان افزودند: اگر پیامبر اکرم(ص) فرمودند که تبعیت از امام علی(ع) تبعیت از من و دوری از ایشان دوری  از توحید و نبوت است باید به این اعتقاد خود ببالیم و بدانیم که با اهل بیت(ع) رستگار می شویم.

ایشان با ذکر اهمیت دعای «اللهم عرفنی نفسک» گفتند: این دعا دعای، دوران غیبت است که امامان ما تاکید بسیاری بر این دعا در دوران غیبت داشتند. این دعا یک دعای کاملا علمی و متقن است که اساس حقانیت مکتب اهل بیت(ع) را به خوبی نشان می دهد.

 این مرجع تقلید افزودند: فرق سقیفه با غدیر آن است که در غدیر کسی که جانشین پیامبر(ص) بود در یک سیر نورانی قرار گرفت زیرا کسی که خدا را قبول ندارد نبوت را نیز قبول نداشته و کسی که نبوت را قبول ندارد امامت را نیز قبول ندارد، مشکل بزرگ آنان این است که نبوت را به درستی نشناختند توحید را نیز به خوبی نشناختند که با امامت مقابله کردند زیرا امامت بزرگترین سرمایه ای بود که بعد از قرآن و پیامبر(ص) به مردم اهدا شد.

ایشان در پایان گفتند: جانشین پیامبر اکرم(ص) باید چندین ویژگی مهم داشته باشد، اول اینکه مثل خود پیامبر(ص) نگار به مکتب نرفته باشد و نکته دیگر آنکه به عالم ملکوت نیز اشراف داشته باشد، و کسانی که غیب را نمی ببیند لایق حضور در جایگاه پیامبر(ص) نیستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha