جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آيت الله جوادي آملي گفتند: ما هرگز امکانات نظامي قدرت هسته اي را طبق دين و عقل و فتواي مراجع نمي خواستيم، ما به دنبال فناوري هاي صلح آميز هسته اي در زمينه هاي کشاورزي و پزشکي و امثال آن بوديم که امروز همه آنها براي کشور محفوظ مانده، لذا ما تمام نيازمندي هاي خود را حفظ کرديم و در عمل چيزي از دست نداديم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» این مرجع تقلید امروز در دیدار دکتر محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان  در محل بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء در سخنان خود با تسليت ايام ماه محرم و صفر، به تبيين ارتباط بين زنده نگهداشتن مجالس عزاي سيد و سالار شهيدان با حفظ نظام اسلامي پرداختند و اظهارداشتند: رسالت تشيع در هر عصر و زماني «و جعلنا و اياکم من الطالبين بثاره» است و هيچ کس از اين دستور مستثني نشده، يعني اين جمله همگاني و هميشگي است.

ايشان ادامه دادند: ما همواره از خداوند مي خواهيم که قدرت انتقام و خونخواهي سيد الشهداء عليه السلام را به ما عطا کند، ما همواره مرد جنگيم، اما جنگ دفاعي و نه تهاجمي، کسي که خونخواه است به دنبال احقاق حق خود است و نه به دنيال جنگ و تهاجم.

حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي اظهار داشتند: دستور مکتب ما اين است که هميشه اسلحه در دست آماده باشيد تا کسي جرئت حمله به شما را نداشته باشد، اما اين اجازه به ما داده نشده که بخواهيم به ديگري تهاجم داشته باشيم؛ چنانکه در دوران دفاع مقدس به کشورهاي کوچک منطقه که از صدام حمايت مي کردند هيچ گونه تهاجمي نداشتيم.

ايشان با اشاره به مذاکرات هسته اي و آغاز اجراي برجام در کشورمان خاطرنشان کردند: به عقيده من اينکه برخي مي گويند ما در اين مذاکرات امتيازاتي را از دست داده ايم و در عوض امتيازاتي گرفته ايم در واقع درست نيست! بلکه من معتقدم ما در اين مذاکرات هيچ چيز از دست نداديم. طرف مقابل مي خواست قدرت ساخت سلاح هسته اي را از ما بگيرد اما ما با آنکه قدرت ساخت سلاح هسته اي را داشتيم، هرگز به دنبال ساخت اينگونه سلاح ها نبوديم.

ايشان افزودند: ما هرگز امکانات نظامي قدرت هسته اي را طبق دين و عقل و فتواي مراجع نمي خواستيم، ما به دنبال فناوري هاي صلح آميز هسته اي در زمينه هاي کشاورزي و پزشکي و امثال آن بوديم که امروز همه آنها براي کشور محفوظ مانده است لذا ما تمام نيازمندي هاي خود را حفظ کرديم و در عمل چيزي از دست نداديم.

حضرت آيت الله  جوادي آملي با اشاره به آيات قرآن مجيد در توصيه به تحصيل فناوري هاي دفاعي گفتند:

خداوند دو نمونه از به کارگيري قدرت در زمينه هاي صلح آميز و دفاعي را به ما معرفي کرده است؛ در جريان حضرت داوود عليه السلام فرمود به معجزه الهي آهن در دستان داوود مانند موم نرم بود اما داوود عليه السلام هرگز از اين معجزه در راه ساخت نيزه و شمشير و سلاح تهاجمي استفاده نکرد بلکه به دستور خداوند از اين قدرت خود در بافت زره که وسيله اي دفاعي است استفاده مي کرد.

ايشان ادامه دادند: در مورد حضرت سليمان عليه السلام نيز مي فرمود مس مانند چشمه روان در اختيار آن حضرت بود، اما آن حضرت به جاي به کارگيري اين قدرت در ساخت ابزارهاي نظامي با آن ابزارهاي سودمندي مانند ظرف و ظروف زندگي را مي ساختند.

حضرت آيت الله جوادي آملي همچنين با اشاره به روايتي از حضرت امير عليه السلام بيان داشتند: وقتي عده اي به حضرت امير عليه السلام عرض مي کردند که اسب شما مناسب ميدان جنگ نيست! ايشان در پاسخ فرمودند، من که هرگز از مقابل دشمن فرار نمي کنم و اگر دشمن هم از مقابل من فرار کند اهل تعقيب کردن او نيستم، لذا بايد توجه داشته باشيم ما با چنين دين و مکتبي سرو کار داريم.

ايشان با تاکيد بر لزوم هوشياري هميشگي در مقابل دشمن ابراز داشتند: خداوند در قرآن پيامبر (ص) را به هوشياري هميشگي در مقابل دشمنان خود توصيه مي فرمايد و مي فرمايد بدان که دشمنان شما هر روز در حال نقشه کشيدن و توطئه کردن بر عليه شما هستند.

حضرت آيت الله جوادي آملي در فراز ديگري از سخنان خود مسئولين کشور را به همدلي و همزباني مورد تاکيد رهبري توصيه فرمودند و اظهار داشتند: جامعه را جز محبت، دوستي و حسن همجواري اداره نمي کند؛ همه بايد توجه داشته باشند که بدون آن ملات نرم، سنگهاي يک ساختمان هرگز روي هم بند نمي شوند، اگر در ميان افراد جامعه عاطفه و همدلي وجود نداشته باشد مانند همان سنگهاي بي ملات فرو مي ريزند.

ايشان اذعان داشتند: همه مسئولين بايد توجه داشته باشند با سوء ظن کاري از پيش نمي رود، کشور ما در ميدان مين است و خطر هميشه کشور را تهديد مي کند لذا کشور را بايد با محبت، همدلي و همزباني و وحدت اداره کنيم تا اجازه طمع را از دشمنان بگيريم.

ايشان ملت ايران را ملت بزرگي دانستند که مسئولين بايد همواره قدردان فداکاري هاي انان باشند و در اين زمينه خاطرنشان کردند:ملت ايران ملت بزرگي است و در طول تاريخ همواره بزرگي خود را به اثبات رسانده است؛ مانند هشت سال دفاع مقدس و همچنين پايبندي به قطع نامه 598شوراي امنيت، مسئولين بايد قدردان اين ملت بزرگ باشند، بايد همواره با رعايت و حفظ ادب مسائل کشور را حل و فصل کنيم و در برخورد با ديگر کشورها هم همين گونه رفتار کنيم؛ دست دادن نشانه ادب است اما پس از دست دادن انگشتان خود را مي شماريم، اين نيز نشانه هوشياري ماست.

در ابتداي اين ديدار دکتر ظريف در سخناني با تقدير و تشکر از حمايت ها، توصيه ها و دعاي مراجع عظام تقليد در قضيه مذاکرات هسته اي گفت: اکنون که يک مرحله از برجام را پشت سر گذاشته ايم، وارد مرحله جديدي شده ايم که بايد از اين فرصت به وجود آمده کمال استفاده را ببريم و در اين راه نياز به يک همدلي ملي داريم تا در حقيقت فرصت سوزي صورت نگيرد.

وزير امور خارجه کشورمان افزود: بايد فضا را براي استفاده از امتيازاتي که گرفته ايم آماده کنيم که در اين راه به کمک هاي و راهنمايي ها و تذکرات همه بزرگان نيازمنديم.

وي با اشاره به گسترش تروريسم و افراط گرايي در منطقه اظهار داشت: آل سعود با بي تجربگي سياستهاي توسعه طلبانه را در منطقه دنبال مي کند و با حمايت از وهابيت، چهره بدي از منطقه ارائه کرده است. امروز بيش از پيش نيازمند يک تلاش فکري و فرهنگي براي مقابله با تفکر وهابيت و افراط گرايي در منطقه هستيم که در اين راه به کمک انديشمندان حوزوي نيازمنديم.

وي ابراز اميدواري کرد: اميدواريم بتوانيم با ارائه راهکارهاي سياسي از درگيري هاي بيشتر در منطقه جلوگيري کنيم .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha