سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت پیمان

حوزه/ دبیر شورای دین پژوهان کشور تصریح کرد: بی شک راه و نسخه علبه بر فتنه ها و ترفندهای شوم نظام سلطه در سطح جهان اسلام تاکید بر مساله تقریب و وحدت امت اسلامی است.

دکتر آیت پیمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که دشمنان اسلام ، پی در پی در حال توطئه چینی علیه اسلام و مسلمین هستند، اظهار داشت: در این میان طبعاً مقوله وحدت اهمیت و ضرورت ویژه ای پیدا می کند به خصوص در عصری که دنیای رسانه و عصر شبکه های اجتماعی و تغییرات بسیار سریع نام گرفته است.

 وی با بیان این که ما در دوران جدیدی به سر می بریم ، افزود: البته این دوران ویژگی ها و محاسن زیادی دارد اما به هر حال مخاطراتی هم دارد و آن هم این که یک نوع تقابل فکر و اندیشه و فرهنگ و تمدن رخ داده و جنبه رویارویی و معارضه پیدا کرده است.

ترویج قرائت هایی برخلاف اسلام ناب محمدی(ص)

مدیر مجمع جهانی شیعه شناسی همچنین با اشاره به این  نکته که در حال حاضر فرهنگ اومانیسم غربی و لائیسیته و سکولاریسم با پشتوانه و حمایت جریان وهابیت سلفی گری و صهیونیسم در همه کشورها، شیعیان را تحت فشار و هجوم قرار داده است، گفت: متاسفانه در وضع فعلی قرائتی از اسلام از سوی برخی گروه ها و جریانات تبلیغ می شود که مشخصه اسلام ناب محمدی(ص) که مطابق با آموزه های اهل بیت(ع) است را ندارد و این در حالی است که از سوی دیگر، چهره اسلام حقیقی در جهان به ناحق و ظالمانه و با ترفندهای گوناگون به صورت چهره ای مخدوش و غیرواقعی ارایه و معرفی می شود.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که در مقطع کنونی ابرقدرت های جهانی و در یک کلام قطب نظام سلطه با استفاده از جریان های افراطی در جهان اسلام به دنبال آن هستند که جلوی رشد اسلام واقعی را بگیرند چرا که بارها و بارها از آن سیلی خورده اند، همان طور که امام راحل به این حقیقت اشاره داشتند و به مردم یاد دادند چرا دشمنان از اسلام ناب محمدی(ص) عصبانی هستند.

تقویت افراط گرایان داعشی برای ضربه به انقلاب اسلامی است

پیمان همچنین خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که همه کینه و هیاهوی استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی ایران به عنوان قطب اسلام ناب محمدی(ص) به خاطر آن است که جلوی رشد اسلام انقلابی و ضد آمریکایی را بگیرند و با انحرافات و ترویج افراطی گری در دنیای اسلام و علیه شیعه به دنبال همین هدف هستند.

وی با بیان این که اساساً استکبار جهانی از اسلام وهابی و اسلام آمریکایی هیچ گونه احساس خطری نمی کند ، گفت: استکبار و نظام سلطه از تشیع انقلابی و اسلام ناب به شدت می هراسد و در این میان صدالبته که ما باید هوشیار باشیم و عرصه جهانی و تقابل ها را به خوبی بشناسیم و بدانیم که تفرقه و نزاع میان شیعه و سنی و فرقه های اسلامی ، خواسته دشمنان تشیع و اسلام است.

با تضعیف وحدت در دام توطئه های دشمن نیفتیم

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین اظهار داشت: از این رو آنچه مهم است این که ما نباید با تحریک احساسات و عدم کنترل هیجانات ، خدای ناکرده در دام برنامه های شوم دشمن بیفتیم و کاری کنیم و یا حرفی بزنیم که باعث برهم خوردن وحدت شیعه و سنی گردیده و بدین سبب پیروان این دو مذهب روبروی همدیگر صف آرایی کنند.

وی افزود: ضمن آن که می بایست با هر اقدامی که باعث تفرقه میان مذاهب اسلامی و دشمنی آن ها می شود، به طور جدی مقابله کنیم و حتی فراتر از این مساله ما امروز به گفتگو با پیروان دیگر ادیان هم نیاز داریم.

تبلیغ اسلام ناب در سایه وحدت مسلمین

دبیر شورای دین پژوهان کشور یادآور شد: در این تعاملات هم ما باید نگاه و رویکرد خود و قرائتمان از اسلام ناب محمدی (ص) را به گوش همه مردم جهان از اندیشه ها و مکاتب و ادیان گوناگون برسانیم و بی شک این مهم تنها در سایه وحدت و پیگیری رویکرد تقریبی ممکن خواهد شد.

وی افزود: در سیره نورانی پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) نیز فراوان می بینیم که حضرات معصومین با پیروان دیگر مذاهب و ادیان به گفتگو می نشسته اند و اقدام به پرسش و پاسخ و احتجاج می کرده اند و این ها همه در کمال آرامش و احترام متقابل انجام می شده است.

وی گفت: در واقع ائمه(ع) با حُسن خلق و قول معروف و منطق و جدال احسن با پیروان همه ادیان و حتی با مشرکین و معاندین برخورد می کردند تا بدین وسیله زمینه جذب و هدایت آن ها فراهم شود.

تاسی به سیره اهل بیت(ع) در جهت تقویت وحدت

مدیر مجمع جهانی شیعه شناسی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم ما از آن جا که به اذن و عنایت الهی صاحب برهان قاطع و دلایل محکم و منطق قوی بوده اند، لذا نیازی نمی دیده اند که به نزاع بپردازند و با استدلال و برهان تمام سوالات و شبهات را به خوبی پاسخ می داده اند و تفکر ناب اسلام را بر همه تفکرات غالب می کرده اند؛ همین باور و اعتقاد باید در کردار و گفتار ما هم نمود داشته باشد و ما بر اساس سیره نبوی عمل کنیم.

وی افزود: ما نباید از گفتگو و مناظره و تعامل بترسیم و بر عکس می بایست در مجامع علمی و فرهنگی و آکادمیک جهان حضور یافته و تفکر ناب شیعه را به درستی تبیین کرده و از حقایق و معارف آن به طریق درست کلمه، دفاع کنیم.

توهین به مقدسات شیعه و سنی ممنوع است

پیمان همچنین بیان داشت: گرچه در دنیای فعلی، ادعاها و انحرافات زیاد است اما به هر حال ما باید به وعده مسلم و تخلف ناپذیر خدای متعال ایمان داشته باشیم که حق ماندنی و باطل رفتنی است و لذا به خصوص در مناسبات میان شیعه و سنی باید از لعن و سب و برخورد افراط گرایانه که ما را به نتیجه هم نمی رساند بپرهیزیم و بدانیم که بی تردید اگر ما حق را عرضه کنیم و با برخورد اخلاقی و سیره درست آنرا تبیین و تشریح نماییم، گمراهان و جاهلان حق را شناخته و به آن ایمان می آورند

وی گفت: فرمایش گهربار امام صادق(ع) در همین خصوص بسیار راهگشاست که حضرت فرمود: اگر مردم محاسن کلام ما را بشناسند و بدان معرفت یابند همه از ما تبعیت می کنند.

این محقق ابراز داشت: آن چه مسلم است این که ما باید محاسن کلام اولیا و پیشوایان و پیامبر خاتم(ص) که رحمت للعالمین بود را با حسسن قول و لسان لین که قرآن تاکید کرده بیان کرده و در نشر و ترویج آن بکوشیم و از آن سو از طرح هر گونه حرف سخیف و انجام رفتار ناشایست در مقابل ادیان و مذاهب دیگر چه اهل سنت و چه سایر فرق غیر اسلامی به شدت برحذر باشیم؛ اگر این گونه رفتار کردیم در خط و مسیر سیره نورانی پیامبر رحمت و مهربانی گام برداشته ایم

زمینه سازی برای وحدت بیشتر؛ لازمه تبعیت از امام و رهبری

این محقق و نویسنده علوم دینی گفت: امروز باید بر اساس فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری هر چقدر که می توانیم زمینه وحدت و برادری را در جهان اسلام فراهم کنیم و با حرکت های نابخردانه مانع از افزایش کینه ها و دشمنی ها در بین مسلمین شویم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه گاه دیده می شود که چه در میان شیعیان و چه اهل تسنن ، گروه هایی به دنبال تشدید اختلافات هستند و با رفتارها و گفتارهای افراط آمیز خود در واقع به تحقق اهداف شوم دشمن کمک می کنند و حال آن که علما و مراجع عظام تقلید و در راس آن ها امام و رهبری بر لزوم حفظ وحدت به منظور حفظ انسجام امت اسلامی تاکید کرده و می کنند و از آن سو نیز بزرگان معتدل و معقول اهل تسنن نیز همین رویه را دارند.

چرایی تشکیل نهادهای تقریبی در جمهوری اسلامی ایران

پیمان بیان داشت: بر همین مبنا نیز نظام جمهوری اسلامی ایران نهاهای تقریبی نهادهای مثل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و ... را در راستای وحدت و نزدیکی مذاهب اسلامی تاسیس کرده است و هر ساله بانی برپایی همایش ها و سمینارهای بین المللی متعددی با موضوع راهکارهای تحقق وحدت و افزایش زمینه های همبستگی میان امت اسلامی می شود.

وی در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: اسلام عزیز، قرآن مجید و سیره و سنت رسول اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) ما را به وحدت و برادری فرا خوانده اند و قرآن که مورد احترام ویژه همه مسلمین است خود بالاترین منادی وحدت است و اگر همه ما به کلام وحی تمسک کنیم و حقیقتاً آموزه های آن را مبنای گفتار و کردار خود قرار دهیم، بسیاری از مشکلات امروز جهان اسلام و اختلافات و خونریزی ها خود به خود مرتفع می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha