جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 366668
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۳
سریال کیمیا

لید: ۱۵۱/۵۰۰ قبل از ارزیابی «کیمیا» می‌خواهم از فیلمی نام برم که شاید آن را بتوان بهترین فیلمی دانست که در آن اشغال خرمشهر توسط نیروهای بعثی به تصویر کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، داود کنشلو کارشناس نقد فیلم و سریال با ارسال یادداشتی نقاط قوت و ضعف سریال کیمیا را بررسی کرده است.

«کیمیا» از آن دست سریال‌های تلویزیونی است که بعد از مدتی می‌تواند ارتباط لازم را با تماشاگر برقرار کند، البته این اتفاق در کار مورد نظر  کمی دیر رخ داده، با این حال بعد از پخش نیمی از قسمت های سریال توانست به انسجام لازم دست پیدا کند! این که چرا تا به این اندازه، این مسئله (شکل گرفتن سریال) دیر در «کیمیا» رخ داد، بحث دیگری است که جداگانه باید به آن پرداخت، اما در مجموع می‌توان گفت ورود سریال به جنگ تحمیلی، سکوی پرتاب این مجموعه نمایشی است.

قبل از ارزیابی «کیمیا» می‌خواهم از فیلمی نام برم که شاید آن را بتوان بهترین فیلمی دانست که در آن اشغال خرمشهر توسط نیروهای بعثی به تصویر کشیده شده است.

«روز سوم» عنوان این کار سینمای است که توسط محمد حسین لطیفی ساخته شد؛ در این کار قصه‌ای درام در قالب کار دفاع مقدسی روایت می‌شود و این اتفاق به زیباترین شکل ممکن رخ داده است. درضمن شخصیت‌پردازی در «روز سوم» کاملا حساب شده بود، به نحوی که کارگردان از تصویرسازی درست افسر عراقی که نقشش را حامد بهداد ایفا می کند نیز غافل نشده، همچنین پوریا پورسرخ به مدد فیلمنامه خوب و هدایت صحیح کارگردان، توانسته بهترین بازی خود را تا به امروز در این فیلم نشان دهد.

البته ممکن است این سوال پیش آید که پرداختن به فیلم «روز سوم» چه ارتباطی به «کیمیا» دارد؟ دلیل نام بردن از «روز سوم» در این مطلب این است که، جواد افشار (کارگردان کیمیا) سعی کرده در این کار به نوعی از فیلم لطیفی الگو برداری کند. این مسئله نیز به هیچ وجه امری ناپسند نیست، چون در تاریخ سینما بارها مشاهده شده برخی آثار از کارهای موفق گذشته نسخه برداری کرده‌اند. برای نمونه صحنه‌های جنگ در خرمشهر، یکی از بهترین تصاویری است که در «کیمیا» گرفته شده، حتی می‌توان پا را فراتر نهاد و ادعا کرد این سکانس‌ها جزو تصاویر ماندگار تلویزیون هستند.

*کارگردان آنچه رخ داده به تصویر کشیده استسریال کیمیا

دلیل این موفقیت نیز تنها نشئت گرفته از یک امر است، آنهم این که کارگردان آنچه که رخ داده را تصویر می کند، چون در برخی مواقع به ویژه در کارهای تاریخی برخی تحریف‌ها صورت می گیرد که به مذاق تماشاگر خوش نمی‌آید، اما صحنه‌های جنگ مردم در خرمشهر چیزی نبود که بشود درباره آن غلو کرد. در این کار تمام صحنه‌ها واقعی هستند و نبردی که نشان داده می‌شود، به هیچ وجه مصنوعی به نظر نمی‌رسد. این امتیاز فیلم، زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که بدانیم به لحاظ سخت افزار به شدت در محدودیت هستیم، لذا کار عوامل «کیمیا» نمود بیشتری پیدا می‌کند که چگونه توانسته‌اند دکورها را طوری بچیینند تا واقعاً با مستندات همخوانی داشته باشد.

سکانسی در این سریال وجود دارد که به شدت زیباست. آنهم زمانی است که تانک‌های عراقی به روی پل خرمشهر در حال نبرد با مردم هستند، البته در این سکانس هم به نوعی از «روز سوم» الگوبرداری شده، به هر حال آنچه خلق شده، توانسته رضایت مردم را به خود جلب کند. مطلب دیگری که حتما باید به آن اشاره کرد، تصویرگری رشادت‌های مردم خرمشهر در زمان اشغال خرمشهر است؛ مردمی که تنها با اسلحه‌های سبک در مقابل ارتش سرتا پا مسلح عراق ایستادند و از جان خود برای نجات شهرشان گذشتند.

*نقدی بر انتخاب برخی بازیگران

وقتی درباره این صحنه‌ها سخن گفته می‌شود نمی‌توان از بازی‌های خوب این بخش نیز غافل شد به ویژه حامد بهداد که نقش شهید جهان آرا را به زیبایی ایفا می‌کند. بازیگران فرعی که برای ایفای نقش‌های مورد نظر انتخاب شده‌اند هم، بازی‌های خوبی دارند، البته در حوزه بازیگری نقدی به این سریال وارد است که از ابتدای این سریال وجود داشت و آن نیز انتخاب خانم شریفی‌نیا برای نقش «کیمیا» است، زیرا وی به لحاظ جنس بازی و ظاهر به عقیده نگارنده به هیچ وجه مناسب نقش یک دختر جنوبی نیست، حتی این مسئله را در گویش وی نیز می‌توان مشاهده کرد. برای درک بهتر باز هم از فیلم «روز سوم» مثال می‌زنم. باران کوثری در آن فیلم، هم به لحاظ گویش و هم جنس بازی، کاملا با نقش همخوان بود، اما، خانم شریفی نیا نتوانست با این نقش همخوانی لازم را داشته باشد، هرچند این ضعف در انتخاب‌های بازیگران دیگری چون مهدی پاکدل و پوریا پور سرخ هم وچود دارد.

*تثبیت تصویر پایداری ملت در برابر تهاجم دشمن

درباره بازیگری وقتی سخن می‌گویم باید از نقطه‌های روشن این سریال هم نام ببریم. مهدی سلطانی در نقش یک ساواکی و رضا کیانیان در نقش یک وابسته به نظام شاهنشاهی، کیفیت بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهد به ویژه رضا کیانیان که هم اکنون جنسی متفاوت از بازیش را در حال ایفا کردن است. از بازیگری این سریال که بگذریم موضوع دیگری هم وجود دارد که نباید از آن غافل بود، آنهم نشان دادن ایثار مردم در هشت سال دفاع مقدس است. در این کار نشان داده می‌شود که جوانان این آب و خاک هر گاه کشورشان را در معرض تهدید ببینند تا پای جان خود از کشور دفاع می کنند اتفاقی که اگر باز هم بخواهد از طریق بدخواهان انقلاب اسلامی رخ دهد، نمایان خواهد شد.

*الگوسازی از شهیدان نام آور برای جوانان

مطلب پایانی اینکه سریال «کیمیا» نشان داد سینمای دفاع مقدس سرشار از موضوع و ایده است، اما چرا امروز کاری کرده‌ایم که دیگر کسی به سمت آن نمی‌رود. آیا مسئولان سینمایی و کشوری نباید با فراهم کردن امکانات لازم، شرایطی را به وجود آورند تا جوانان امروز کشور بدانند چگونه جوانانی مانند جهان آرا، همت و... با توکل به ایمان و عشقشان به کشور و حضرت امام (ره) توانستند حماسه آفرین شده و برای این آب و خاک افتخار کسب کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha