جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام اعرافی

حوزه/ در طول تاریخ علما با خون دل و کمترین امکانات به تولید علم و اندیشه پرداختند، اما امروز با وجود امکانات بیشتر و فضایی مناسب و هم سو برای تولید اندیشه علمی، پیشرفت های قابل ملاحظه ای خصوصاً در علوم انسانی حاصل نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، ظهر امروز در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، طی سخنانی با تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی، با بیان این که احساس هویت حوزوی برای طلاب یک اصل مهم است، گفت: چنانچه کسی در منسوب بودن خویش به حوزه و طلبگی افتخار کند، رشد علمی و معنوی به سهولت برای او حاصل خواهد شد.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: کسی که وارد حوزه علمیه می شود، باید شناسنامه حوزه و عقبه آن را مطالعه کند و سیر تحول و تطوّل حوزه های علمیه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا نسبت به فراز و فرودها، ضعف ها و قوت ها آگاهی یابد و با این نگاه طلبه ای برای زمانه کنونی باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حوزه های علمیه از تسلسل و پیوستگی تاریخی هزار ساله برخوردارند، ابراز داشت: بنا به فرمایش شهید مطهری، تاریخ حوزه علمیه و فقه شیعه بصورت حلقات به هم پیوسته ولو با رابطه استاد و شاگردی به عصر امام صادق(ع) می رسد، و هیچ لحظه ای این ارتباط زنجیره ای قطع نشده است.

امام جمعه قم با اشاره به این که امروزه جایگاه علمی حوزه های علمیه در معرض خطر می باشد، افزود: در طول تاریخ علمای بزرگوار ما با خون دل و کمترین امکانات به تولید علم و اندیشه پرداختند، اما امروزه با وجود امکانات بیشتر نسبت به گذشته و وجود فضایی مناسب و هم سو برای تولید اندیشه و ارائه نظرات علمی، پیشرفت های قابل ملاحظه ای خصوصاً در عرصه علوم انسانی حاصل نشده و این مسئله باید مورد توجه جدی طلاب و فضلای جوان واقع شود.

وی با تاکید بر حفظ سنت های اصیل حوزوی، بیان داشت: حوزه های علمیه باید ضمن حفظ داشته های خود، از تجربه ها و روش های جدید علمی، پژوهشی و آموزشی نیز بهره ببرند تا بتواند با درک مسائل عصر حاضر، پاسخ های لازم را ارائه و در تولید علم پیشرو باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به این که حوزه های علمیه همواره مردمی بوده اند، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های مهم دین مبین اسلام و حوزه های علمیه فرا نژادی و بین المللی بودن آن است و پدیده انقلاب اسلامی مؤید جامعیت و مرجعیت اسلام در شکل گیری نهضت بزرگ مستضعفین علیه استکبار و خط بطلانی بر تمدن غرب بود.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان با بیان اینکه هم اکنون حوزه های علمیه خصوصاً در ایران سیبل قدرت های جهانی اند، گفت: آن ها از قدرت، نفوذ و عظمت حوزه های علمیه در بین مردم دنیا هراسناک اند.

رئیس جامعة المصطفی در پایان با اشاره به دستاوردهای این مرکز گفت: به برکت انقلاب اسلامی و حمایت های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بنای یک مرکز مهمی همچون جامعه المصطفی در ایران شکل گرفت که موجب خیر و برکات بسیاری در رشد عمقی دین اسلام در کشورهای دیگر شده و حضور اتباع خارجی در این مرکز نشان دهنده ی تاثیرگذاری آن در سطح بین المللی می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha