جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نایک

حوزه / کمپانی کفش ورزشی نایک اعلام کرده که از این پس بر روی کفش‌های سفارشی مشتریان کلمات «اسلام» و «مسلمان» را نمی‌نویسد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از خبرگزاری آمریکایی هافینگتون پست، کمپانی کفش ورزشی نایک اعلام کرده که از این پس بر روی کفش‌های سفارشی مشتریان کلمات «اسلام» و «مسلمان» را نمی‌نویسد.

به گفته خبرنگاران یکی از ویژگی‌های کفش‌های سفارشی مشتریان کفش‌های ورزشی نایک گذاشتن یک واژه 6 حرفی به سفارش مشتری بر روی کفش‌ها می‌باشد، به جز دو واژه «اسلام» یا «مسلمان» که شرکت نایک از نوشتن این کلمات بر روی کفش‌ها معذور است.

نبیل کوکب که قصد خرید کفش‌های ورزشی نایک را از طریق اینترنت داشت با ناراحتی می‌گوید: شرکت مربوطه پیش از این کلمات تبعیض نژادی، توهین آمیز و ناشایست و یا مرتبط با خشونت را در لیست کلمات ممنوعه گذاشته بود، با این حال من نمی‌توانم درک کنم که واژه اسلام و مسلمان چرا باید ممنوع اعلام شود. تا جایی که من می‌دانم این واژه‌ها نه ناشایست و توهین آمیز هستند و نه هیچ ارتباطی به خشونت یا تبعیض نژادی دارند.

گذاشتن نام الله در پاشنه کفش‌های ورزشی

شرکت نایک پاسخی به درخواست‌های مشتریان و خبرنگاران مبنی بر حذف نام‌های اسلام و مسلمان از لیست اسامی گذاشته شده بر روی کفش‌ها نداده با این حال این مسئله می‌تواند به گذاشتن نام الله بر روی کفش‌‌های بسکتبال در سال 1997 مرتبط باشد که نگرانی زیادی در میان مسلمانان سرتاسر دنیا براه انداخت. مسئولین نایک مدعی بودند که شباهت کلمه انگلیسی ایر با واژه الله دلیل این اشتباه بوده است، اما این مشکل تنها زمانی حل شد که آن‌ها رسما از جامعه اسلامی عذرخواهی کرده و بیش از 38 هزار جفت کفش را که نام الله در پاشنه آن‌ها نوشته شده بود از بازار جمع آوری کردند.

با این حال کوکب معتقد است که عملکرد شرکت نایک در جلوگیری از گذاشتن نام‌های اسلام و مسلمان بر روی کفش‌ها هیچ ارتباطی به واقعه سال 1997 نداشته و می‌گوید: سناریویی که شرکت نیک این بار براه انداخته بسیار متفاوت است. آن‌ها بار دیگر اشتباه کرده‌اند زیرا با این کارشان هویت بخش بزرگی از مردم دنیا را نادیده گرفته‌اند و این اقدام آن‌ها را به انزوا می‌کشد. این نشان می‌دهد که مسئولین این شرکت هیچ شناختی در چگونگی برخورد با مسلمانان و جامعه اسلامی ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha