شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدرسه علمیه فیضیه

حوزه/ هنگامی که سیاهی شب جای خود را به سپیده صبح می دهد، کم کم شاهد حضور طلابی هستیم که برای تحصیل علوم دینی وارد می شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به گواه بسیاری از زائران حرم کریمه اهل بیت(ع)، حال و هوای قم علاوه بر حرم شفیعه روز جزا طبع، زیبایی و لطفی مضاعف دارد، تلاش علم آموزان معارف الهی در مدارس دینی زیبایی قم را دو چندان نموده از مدرسه فیضیه که دیوار به دیوار بارگاه منور کریمه اهل بیت(ع) است، عطر علم و معنویت به مشام می رسد.

هنگامی که سیاهی شب جای خود را به سپیده صبح می دهد، کم کم شاهد حضور طلابی هستیم که برای تحصیل علوم دینی وارد می شوند.

کلاس های فیضیه در سه نوبت صبح، غروب و شامگاه از ساعت 7صبح تا 12ظهر، دو ساعت مانده به غروب و بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می شود.

هر مجاور و زائری که گذری بر مدرسه فیضیه داشته باشد، شاهد جنب و جوش و تکاپوی طلابمدرسه علمیه فیضیه و اساتید حوزه برای تعلیم و تربیت است، اینجا با دانشگاه متفاوت است، طلاب در مَدرس های10 تا50 نفره دور هم جمع اند و در مقابل استاد زانوی تلمذ می زنند، تفسیر،کلام ، فلسفه،خارج فقه و اصول همه و همه از مباحثی است که از سپیده صبح تا پاسی از شب بین اساتید و شاگردان رد و بدل می شود.

شادابی و طراوت را در فیضیه از آنجا شاهد هستیم که شاگردان خود استاد درس های پایین تر حوزه اند، شاگرد و استاد درس ها را پیش مطالعه کرده و هر دو آماده و دست پر سرکلاس حاضر می شوند.

از منظره های زیبا و دوست داشتنی فیضیه آن است، هنگام غروب شاهد رفت و آمد روحانیونی هستی که پس از فراغت از درس و بحث، در کنار حوض آب و فضای سبز فضیه دور هم جمع شده و گعده های دو نفره یا چند نفره گرفته اند! یکی از درس می گوید، دیگری از سیاست، طلبه دیگر از گذشته ها و ... گروهی از طلاب جوان دور روحانیان مسنی که سال های متمادی در حوزه حضور داشته اند را گرفته  و از سبک زندگی طلبگی در گذشته می پرسند.

از خاطراتی که برخی از روحانیون معاصر مطرح می کنند این است، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء توسط مرحوم آیت الله اشتهاردی، افراد قبل و بعد از نماز اطراف ایشان جمع شده و سئوالات مختلفی از استاد اخلاق حوزه می پرسند، با وجود کهولت سن اما با ذوق و شوق همه سئوالات ایشان را گوش می دهد و پاسخ می گوید.

*ماجرای تابلو اعلانات های شلوغ!

از دیگر نکات قابل توجه در فیضیه، تابلو اعلانات هایی است که مدرسه علمیه فیضیهمحل نصب اطلاعیه ها و تازه های نشر و درس و بحث و حتی خرید و فروش ، رهن و اجاره منازل است، در این میان مرکز مدیریت حوزه بسیج فیضیه، مجمع نمایندگان طلاب و فضلا، معاونت تهذیب و ... هر کدام تابلوی مخصوص خود را دارند و برنامه های هفتگی همچون دروس اخلاق، احادیث برگزیده، مباحث اخلاقی، مباحث سیاسی، تحلیل های روز و ... را در آن نصب می کنند.

همچنین برنامه و جلسات ماهانه طلاب و فضلای شهرهای گوناگون در این تابلوها درج می شود. چون از قدیم الایام رسم بوده است، طلاب و روحانیون مقیم قم در رستای هم افزایی و هم اندیشی در مسائل گوناگون فرهنگی و سیاسی شهرستانها گرد هم آمده و  و محل تجمعات آنها نیز مدرسه فیضیه بوده ، هر چند امروز به مرور زمان این اطلاع رسانی ها پیشرفته شده و اکنون از طریق سامانه پیامکی و شبکه های اجتماعی انجام می شود، اما فضای اطلاع رسانی سنتی هنوز در حوزه یادآور دوری از تشریفات و پرهیز از هزینه های زاید است.

*تابلوی مکاسب الطلاب

تابلوی اعلانات دیگری در حیاط مدرسه فیضیه تحت عنوان، «مکاسب الطلاب» نصب است، این تعبیر را یکی از اساتید برای آن نوشته است، کاربرد آن اطلاع رسانی های گوناگون زندگی طلبگی است طلاب در بین راه با مراجعه به آن نیازمندی های خود را می جویند. اطراف این تابلو، نسبتا شلوغ است و هر کسی دنبال نیاز خود می گردد.

نیازمندیهایی چون رهن، اجاره و فروش منزل، ماشین، کتاب، انواع موتور سیکلت و حتی تنقلات و محصولات زراعی طلاب به تناسب شرایط اقلیمی دیار خود به چشم می خورد در گفت و گو با طلاب، رضایت آنان را از داد و ستدهای طلبگی متوجه می شویم؛ چرا که از طریق این تابلو به خواسته و نیازمندی خود رسیده و خریدار و فروشنده با خیالی آسوده معامله می کنند، هر دو اهل علم اند و احکام شرایط خرید و فروش را طبق نظر شرع مقدس انجام می دهند.

*حجره هایی به قدمت مردان بزرگ دینمدرسه علمیه فیضیه حجره امام خمینی

حجره های فیضیه دیدنی و مثال زدنی است، زیرا این حجرات روزی محل اسکان مراجع بزرگ شیعه بوده است، عالمان بزرگی چون بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و ... مراجع فعلی شیعه در آن اسکان داشته و تهذیب نفس نموده اند.

امام راحل(ره) سال 1301 در دوران مجردی وارد مدرسه فیضیه شده و حجره شماره 20 را برای گذراندن دوران طلبگی انتخاب و چندین سال در آن ساکن می شود.

حجت الاسلام سید محمد باقر رضوی، معاون مدرسه علمیه فیضیه و دارالشفاء می گوید: سفیر آلمان چند سال پیش که به قم آمده بود و خیلی تمایل داشت این حجره را ببیند، او در تعریف و تمجید این مکان گفت: «با اینکه حجره امام ساده و کوچک است؛ اما در عین سادگی، معنویت و اخلاص در آن موج می زند، اما تصور ما چیز دیگری بود».

حجره بیست اکنون نیز بازدیدکننده دارد، بسیاری از اتباع خارجی و علمای اهل سنّت، ایرانگردان و جهانگردان که به قم می آیند، پس از زیارت حرم فاطمه معصومه(س) به مدرسه فیضیه می آیند و از خاستگاه انقلاب بازدید می کنند.

*یادمان شهید مطهری(ره)

حجره شهید مطهری(ره)، متفکر و اندیشمند جهان نیز بازدیدکنندگان بسیاری دارد، برای تکمیل گزارش سراغ چند نفر از اساتید و طلاب مدرسه رفتیم.

حجت الاسلام سید مرتضی طباطبایی، از اساتید حوزه علمیه که سال های بسیاری به امر تعلیم و تربیت طلاب پرداخته و اهتمام فراوانی به مباحث اخلاقی، تربیتی و درسی دارد.

وی می گوید: «فیضیه انسان را به یاد رشادت ها و زحماتی که بسیاری از بزرگان برای طلوع انقلاب و پیروزی آن کشیده اند، می اندازد، چه خون دل هایی که برای به ثمر نشستن انقلاب خورده شده  تا به این نقطه رسیده است».

 «فیضیه یعنی: دین داری، اخلاق، بصیرت، هوشیاری، طلوع انقلاب، روشنفکری و وحدت روحانیون در مقابل جبهه استکبار.

او می گوید تمام این مباحث زمانی میسر می شود، طلاب نسل امروز به تحصیل، دانش افزایی و اخلاق مداری پایبند بوده و برای رسیدن به کمالات و مراحل بالای علمی تلاش کنند؛ اگر فقط به دنبال تحصیل باشند، ارزشی ندارد؛ بلکه باید در کنار مباحث  علمی، به مسائل اخلاقی نیز اهتمام داشت.مدرسه علمیه فیضیه

*بهار در یخبندان

حجت الاسلام طباطبایی ادامه می دهد: فیضیه، پاییز، زمستان و تابستان نمی شناسد. تا برنامه های درسی و تربیتی طلاب رونق دارد، زمستان سرد و یخبندان و گرمای سوزان فیضیه در تابستان همیشه بهاری است.

فیضیه الگوهای تربیتی و اخلاقی همچون حضرت امام(ره)، شهید مطهری(ره)، آیت الله مشکینی(ره) و ... در خود داشته، اینان با تلاش های بسیار به این درجات علمی و تهذیبی رسیدند و طلاب باید این بزرگان را اسوه خود قرار دهند.

*یادمان شهدای جنگ

فیضیه بیانگر رشادت های طلابی است که به جبهه های حق علیه باطل می رفتند. طلبه تا نام فیضیه را می شنود احساس غرور می کند و مشتاق است؛ همانند بسیاری از روحانیون برای جامعه مفید و مؤثر باشد.  

*اتاق فکر سرنگونی حکومت شاهنشاهیمدرسه علمیه فیضیه

فیضیه مسیر انقلاب را با تمام مشکلات پیش رو تغییر داد؛ تفکر اسلامی را به جهان منتقل کرد و حکومت 2 هزار و 500 ساله شاهنشاهی را با تمام عظمت و حامیان استکباری اش سرنگون کرد؛ چراکه پیش از انقلاب، فیضیه شاهد یورش وحشیانه عوامل رژیم بود. چه خون هایی که ریخته شد و چه طلابی که از بالای بام فیضیه پرت شدند! اکنون نمی شود گذشته را فراموش کرد و حرفی نزند؛ این رشادت ها و ایثار روحانیت را باید گفت تا درسی برای طلاب امروز باشد.

حجت الاسلام طباطبایی، از گعده و دور همنشینی طلاب؛ بخصوص روحانیون میانسال در حیاط فیضیه سخن به میان آورد و گفت: این دور همنشینی ها زنگ تفریح و استراحت طلاب به حساب می آید؛ در این گعده ها مباحث بسیاری همچون موضوعات اخلاقی، سیاسی، مشکلات منطقه، مباحث علمی و ... مطرح می شود و بسیار خوب و ارزشمند است.

حجت الاسلام محمد حسین زاده خراسانی، یکی دیگر از اساتید فیضیه می­گوید: زمانی که جوان بودم از مدرسه فیضیه، قیام و حضور امام(ره) در این مکان شنیده بودم؛ دوست داشتم هر طور هست آن را ببینم، به قم، شهر کریمه اهل بیت(ع) آمدم و خود را به مدرسه فیضیه رساندم. برای

بازدید حجره امام سر از پا نمی شناختم، و از همه سراغ حجره 20 را می گرفتم، تا اینکه موفق شدم، حجره امام را ببینم. به انسان احساس خوشحالی، غرور و عزت دست می دهد؛ شخصیتی همانند امام(ره) در حجره ای ساده، با همت و اراده قوی، جهان را با تفکر ناب خود درآمیخته و به همگان فهماند با مبانی ارزشی اسلام ناب می توان جامعه را اداره کرد.

وی افزود: فیضیه با نام امام(ره) و سیاست ایشان گره خورده، مهد اصول و فقه است. از خصوصیات این مدرسه این است در کنار حرم کریمه اهل بیت(ع) قرار داشته و این مسئله برکت علم را دو چندان نموده و به فضای مدرسه، معنویت خاصی بخشیده است.

*حماسی ترین حجره تاریخ حوزهمدرسه علمیه فیضیه

حجت الاسلام حسین زاده خراسانی، از حجره 20 به عنوان حماسی ترین حجره مدرسه علمیه فیضیه یاد کرد و گفت: شخصی نیست این حجره را نشناسد همه دوست دارند از نزدیک این حجره را ببینند.

وی از گعده نشینی طلاب در حیاط مدرسه فیضیه نیز سخن به میان آورد و گفت: فیضیه در سه نوبت صبح، عصر و شب محل اجتماع طلاب است و در بین دورس به گعده گیری در خصوص مسائل گوناگون علمی، اخلاقی، سیاسی و ... می پردازند.

وی که تابلوی اعلانات "مکاسب الطلاب" را راه اندازی کرد گفت: هرکسی نیازمندی خود را از آن برداشته و معتقد است، چیزی همانند این تابلو در فیضه لازم و در عین حال مفید و سرگرم کننده می باشد.

حجت اسلام سید محمود حسینی از دیگر فضلایی است که در دروس مدرسه علمیه فیضیه شرکت می کند.

وی در این رابطه می­گوید، نام فیضه در آسمان پرفروغ انقلاب و اسلام به خوبی می درخشد ، اینجا خاستگاه انقلاب خمینی کبیر است.

* حقیقتی ماندگار

فیضه شعار نیست؛ حقیقتی ماندگار است که با نام حضرت امام(ره) و انقلاب جهانی شد، کاری کرد تا بسیاری از افراد؛ حتی خارج نشین ها نیز برای بازدید از این مدرسه به قم می آیند.

زمستان فیضیه بسیار زیبا و شبهای آن را پرفروغ و درخشان و معجونی از زلال معنویت  در جوار حرم کریمه اهل بیت(س)است: انسان باید شب های مدرسه فیضه را درک کند تا این حقیقت برای وی روشن شود.

*خاستگاه شور و شعور

فیضیه حقایق و ناگفته های زیادی از حماسه و سخنرانی جاودان امام(ره) و جوش و خروش طلاب برای رفتن به جبهه های حق علیه باطل دارد و جالب است، شور و شعور؛ همه با هم در این مکان جمع شده است.

گزارش: قربان اسلامی نژاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • astfot IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    با سلام و خسته نباشید: از خبرهای بسیار مهم و به روز خبرگزاری حوزه بسیار استفاده کردیم و مورد استفاده تمام طلاب عزیز قرار گرفته است . با تشکر فراوان از همه شما عزیزان که زحمت می کشید . با سپاس فراوان