جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 374944
۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
 آیت الله مولانا بروجردی

حوزه / آیت الله مولانا بروجردی برای تبلیغ به کشورهای مختلفی چون مصر ، لبنان، چین ، کویت ، مسافرت نموده و برای تحقیق و جمع آوری مدارک و منابع ارزشمند مذهبی کتاب گرانسنگ (عبقات الانوار )مرحوم "علامه میر حامد حسین هندی" که بالغ بر صد جلد می گردد به کشور هند سفر نمود که ده جلد آن در سایه سال ها تلاش و تحقیقات وی در ایران به چاپ رسیده است .

به گزارش  سرویس استان های خبرگزاری «حوزه»، "آیت الله غلامرضا مولانا بروجردی" در سال ۱۳۰۶ شمسی در خانواده ای اهل علم و فضیلت در شهر زیبای بروجرد متولد شد .از شش سالگی خواندن و نوشتن و بخشی از مقدمات را نزد پدر فاضلشان "ملا علی اکبر مولانا" فرا گرفتند .

آیت الله مولانا بروجردی

وی دروس مقدماتی حوزه را در زادگاهش و در محضر بزرگانی چون "شیخ علی جواهری" ، "شیخ جواد اسلامی" و "سید عبدالحسین خندانی" فرا گرفت . سپس در دروس سطح شرکت کرد و از خرمن دانش حضرات "شیخ بهاءالدین حجتی " ، "حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا سید محسن شریعتمداری بروجردی "و " میرزا  لطف الله فقیهی خوشه چید " .

 "آیت الله مولانا " همچنین از محضر آقایان  "حجت الاسلام حاج سید اسماعیل گلپایگانی" که در زمان"آیت اله بروجردی" مجتهد مسلم وحاکم شرع بود و "حجت الاسلام فیضی " و " مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ علی محمد خرم آبادی" و" مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ محمد غروی" استفاده نمودند .

 نزدیک به ١٨ سال از محضر مرحوم "آیت اله العظمی حاج شیخ علی محمد نجفی بروجردی" استفاده کردند و چند سالی هم در فصل تابستان از محضر " آیت اله حاج سید علی بهبهانی رامهرمزی" که ایام تابستان برای استراحت به بروجرد می آمدند ، بهره مند شدند .

آیت الله مولانا بروجردی

 وی  در قم به ادامه تحصیل پرداخت و در آنجا از محضر حضرات " آیات سید محمدرضا گلپایگانی" ، "سید شهاب الدین مرعشی نجفی "  استفاده کرد . این فقیه فرزانه که تحصیلات دینی را در حد اجتهاد ادامه داده اند  ، ضمن تحصیل علوم دینی از تدریس و تألیف غافل نبود و در این رهگذر شاگردان بسیاری تربیت کرد .

وی  دارای اجازه روایی از مرحوم "شیخ آقا بزرگ تهرانی" و اجازات متعدده از مراجع عالیقدر شیعه همچون آیات عظام "میلانی" ، "شاهرودی" ، "گلپایگانی" و "مرعشی" می باشند. استاد مولانا  در سال ١٣٨٤ عنوان برترین مبلغ استان لرستان را از حوزه علمیه قم دریافت نمودند .

"استاد مولانا "علاوه بر تألیفات عالمانه در حوزه دین در زمینه بروجرد شناسی نیز دارای تألیفات و آثار فراوانی است که منبع تحقیق ارزشمندی برای  پژوهشگران گردیده است.

وی همچنین  برای تبلیغ به کشورهای چین ، کویت ، مسافرت نموده و برای تحقیق و جمع آوری مدارک و منابع ارزشمند مذهبی کتاب گرانسنگ (عبقات الانوار )مرحوم "علامه میر حامد حسین هندی" که بالغ بر صد جلد می گردد به کشور هند سفر نمودند که ده جلد آن در سایه سالها تلاش و تحقیقات ایشان در ایران به چاپ رسیده است .

"غلامرضا مولانا " به کشورهای مصر و لبنان برای تحقیق و چاپ کتاب صراط المستقیم و (کتاب الخاتم لوصی الخاتم)رفته و تحقیقات گسترده ای در این زمینه در این دو کشور به اتمام رسانده اند که کتاب (صراط المستقیم در تفسیر قرآن) در چهار نوبت در تهران ، مصر ، لبنان و قم به چاپ رسیده و (کتاب الخاتم لوصی الخاتم) در بیروت به چاپ رسیده است  .

"استاد مولانا"درسال ١٣٤٢در خرمآباد در مدرسه مرحوم آیت اله کمالوند منبر رفته بود که پس از منبرمنزل آقای"کریم پور"میزبان ایشان بودندکه توسط نیروهای امنیتی خانه محاصره شد ولی آنروز موفق به دستگیری ایشان نشدند . ولی پس از ده روز دستگیر و به جرم حمایت از امام خمینی قدس سره الشریف به سقز تبعید شدند .

آیت الله مولانا بروجردی

"استاد غلامرضا مولانا " در سالهایی که در کویت زندگی می کردند ، کویت شدیداً تحت  نفوذ حکومت بعث عراق قرار داشت و برای هواداران انقلاب اسلامی پرونده های قطوری تشکیل می دادند که یکی از این پرونده ها علیه استاد بود که مهمترین مدرکی که برعلیه ایشان به آن استناد می کردند دیدار استاد و جمعی از روحانیون با امام خمینی (ره) و سخنرانی در مدرسه ایرانیان و سفارت ایران در کویت بود که منجر به اخراج استاد از کشور کویت شد .

آیت الله مولانا بروجردی

آثار منتشر شده از ایشان :

١- «الخاتم لوصی الخاتم »به زبان عربی( ١٤٠٣ق)با عنوان : (الخاتم الوصی الخاتم تفسیر آیه الولایه)چاپ بیروت

٢- درسهایی از توحید

٣- تحقیق درباره «حلیه الابرار»، نوشته سیدهاشم بحرانی ( ٦جلدی)

٤- تحقیق و تخریج کتاب شریف عبقات الانوار میر حامد حسین هندی کنهوی  (١١ ج) ،

٥- تحقیق کتاب « حاشیه کفایه الاصول » آیت الله بروجردی (٢جلد ) 

٦- تحقیق ، کتاب «محاضرات فی الدین و التاریخ و الادب» نوشته سیدجواد آل علی شاهرودی

٧- تحقیق کتاب «صراط المستقیم» تألیف سیدحسین بروجردی(دوره ٥ جلدی )

٨- « تاریخ بروجرد - ج ١ » ( جغرافیا–حکاموحوادث ) ( ١٣٥٣)

٩- «تاریخ بروجرد - ج ٢ » ( دانشمندان بروجرد ) ( ١٣٥٤)

٩- ترجمه منظوم ( چهل حدیث از امام جواد (ع)

١٠- کتاب سخنوران بروجرد-جلد (١) شاعران گذشته و معاصر بروجرد

١١- دانشمندان معاصر بروجرد ( شرح حال نخبگان معاصر بروجرد در جهان )

١٢- تبلیغ اسلام و ترویج دین از طریق منبر 

١٣- تذییل و تخریج و غنیه الطالب فی شرح المکاسب آیه اله اردکانی ،

١٤-  المنظومه الفارسیه فی تفسیر القرآن

١٥- المنظومه العربیه فی فقه اللمعه الدمشقیه

١٦- کشکول

آیت الله مولانا بروجردی در نیمه شب پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ به دیدادر حق شتافت .

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha