جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله وحید

حوزه/ حضرت آیت الله وحید خراسانی در پاسخ سئوالی، معنای حقیقی توسل و شرک نبودن آن را با استناد به قرآن تشریح کرده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،متن سئوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است.

سؤال:

 آیا توسّل به اهل بیت علیهم السلام و حاجت خواستن از ایشان با اینکه همه‌ی امور در دست خداست منافات ندارد؟ پس چرا مردم از ائمه حاجت می‌خواهند؟

پاسخ معظم له:

مسأله‌ی توسل یکی از مباحث بسیار عمیق در فرهنگ اسلام است و توضیح آن نیاز به بحث فراوانی دارد، ولی مختصراً به نکاتی اشاره می‌نمائیم اگر شیعه به ائمه: متوسل می‌شوند و از ایشان چیزی طلب می‌نمایند، از این جهت است که ائمه: حجّت خدا بوده و وسیله و واسطه بین خلق و خدای تعالی می‌باشند و هر عطایی که از ایشان برسد به اذن خدای تعالی و فضل اوست خدای تعالی در سوره‌ی مائده آیه‌ی ۳۵ می‌فرماید «وابتغوا الیه الوسیلة» برای تقرب به خدا وسیله‌ای بجویید.
و از ما خواسته است که در مقام در خواست از او وسیله و واسطه‌ای قرار دهیم و بهترین واسطه و وسیله همان کسانی هستند که خدای تعالی ایشان را حجت قرار داده و در بالاترین درجات قرب قرار داشته و مقرب ترین و نزدیک ترین مخلوقات به خدای تعالی می‌باشند، لذا در دعای توسل اهل بیت: را شفیع خود در درگاه خدا قرار داده و به واسطه‌ی ایشان به خدای تعالی رو می‌نمائیم.
آنچه از آیات قرآن کریم استفاده می‌شود این است، انبیاء بزرگ الهی: نیز به اذن خدای تعالی به روا نمودن حاجات مردم اقدام نموده و به اذن خدای تعالی اموری را که از عهده‌ی انسان‌ها خارج است انجام می‌دادند، و این مطلب نه تنها شرک نیست بلکه عین توحید است، چرا که تمام این افعال به اذن الهی و دستور او صورت می‌گیرد.

لذا در قرآن کریم سوره‌ی آل عمران آیه‌ی ۴۹ آمده است که حضرت عیسی: فرمودند «أَنِّي أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّينِ کَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَکُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتي‏ بِإِذْنِ اللَّهِ » آیا می‌توان حضرت عیسی علیه السلام را به شرک متهم نمود؟ از آنجا که به نصّ قرآن حضرت عیسی علیه السلام مردگان را به اذن خدای تعالی زنده می‌نماید و این مطلب شرک نمی‌باشد انجام این امور از اوصیاء پیامبران: و اولیاء الهی نیز شرک نبوده و عین توحید می‌باشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرضیه IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 0
    باعرض سلام و خداقوت خدمت شما عزیزان بینهایت از زحمات شما سپاسگزارم اجرتون با آقا امام زمان عج
  • س IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 1
    با سلام، اگر کسی مستقلا از غیر خدا، حاجت بطلبد، مشرک است، ولی اگر آنها را غیر مستقل نداند، و از این بزرگواران بخواهد که نزد خدا برای حاجتشان، شفاعت نمایند، و حاجتشان را از خدا بگیرند، شرک نیست....