جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین  جواد محدثی

حوزه/ هیچ اثری با نقد به کمال نمی رسد، نقد مفید و سازنده باعث می شود که اثر شناخته و چکش کاری شده باشد و نقطه ضعف آن مشخص می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین  جواد محدثی امروز جمعه در مراسم  سومین دوره عمومی کاربردی دانش افزایی پژوهشی ویژه معاونان پژوهشی واحدهای آموزشی حوزه که در مجتمع نرجس خاتون در جمکران قم برگزار شد به محورهای اخلاق پژوهش اشاره کرد و گفت: هرفعالیتی اخلاق خاص خود را دارد مانند تبلیغ و کسب کار و پژوهش هم دارای اخلاقیاتی است که باید برای رشد کمی و کیفی روی آن را شناخت کرد.

این پژوهشگر بیان داشت: پژوهشگر موفق کسی است که از اراده قوی و استقامت در راه تحقیق، پرهیز از شتاب زدگی و عدم تعصب و نداشتن لجاجت بر روی نظریه، داشتن تواضع علمی در استفاده از نظریه های دیگران، داشتن سخاوت علمی، عدم بخل علمی و شجاعت علمی دارای باشد. 

وی گفت: شجاعت علمی به معنای ترس نداشتن است اگر کسی در تحقیقات خود به نظریه ای رسیده با رعایت عدم اخلال و بحران  در جامعه آن را در جامعه ارائه کند.

 حجت الاسلام  والمسلمین محدثی  با بیان اینکه عالم تحقیق عالم دانش محور است نه شخص محور بیان داشت: پژوهشگر موفق کسی است که نسبت به دیگرمحققین و مشاهیر با ادب، با وقارباشد و رعایت حقوق معنوی سایر محققین را انجام دهد و از سرقت ادبی و علمی را رعایت کند و متاسفانه این سرقت علمی و ادبی یکی از مشکلات جامعه عملی  است که در بین محققین شیوع دارد و در این رابطه بعضی افراد آثار دیگران را سرقت می کنند وبه اسم خود به عنوان مقاله و کتاب منتشر می کنند.

 این محقق  و پژوهشگر بیان داشت: یکی دیگر از خصوصیات پژوهشگران موفق این است که دارای غرور کاذب نباشد، امانتدار و دقت  در نقل مباحث را دارای باشد و  تحقیقات او هدف مند و با برنامه  و تاثیر گذار در جامعه و نقد پذیر باشد.

وی ابراز داشت: هیچ اثری با نقد به کمال نمی رسد، نقد مفید و سازنده باعث می شود که اثر شناخته و چکش کاری شده باشد و نقطه ضعف آن مشخص می شود.      

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha