پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 378687
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
مرکز پیشبرد حقوق بشر وگفتمان جهانی ژنو

حوزه/ همایش "اسلام‌هراسی و اجرای قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد"، در مرکز پیشبرد حقوق بشر و گفتمان جهانی ژنو برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از wam.ae، همایش "اسلام‌هراسی و اجرای قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد"، در مرکز پیشبرد حقوق بشر و گفتمان جهانی ژنو با پشتیبانی نمایندگی دائم پاکستان در سازمان ملل روز جمعه برگزار شد.

این نشست در کاخ ملل در ژنو در چاارچوب پنجمین سالگرد تصویب قطعنامه 18/16 شورای حقوق بشر برای مبارزه با عدم تحمیل، کلیشه‌سازی منفی و انگ زدن، تبعیض، تحریک به خشونت و ایراد خشونت علیه افراد بر اساس مذهب یا عقیده با هدف تجزیه و تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو برای مبارزه با معضل اسلام‌‌هراسی تشکیل شد.

دکتر حنیف حسن علی القاسم رئیس هیات مدیره مرکز ژنو، و خانم تمینه جانجویا سفیر و نماینده دائمی پاکستان در دفتر سازمان ملل در ژنو سخنرانان آغازین این همایش و پروفسور دکتر اکمل الدین، دبیر کل سابق سازمان همکاری اسلامی سخنران میهمان این همایش بود.

قطعنامه 18/16 شورای حقوق بشر به راه‌های برای ترسیم مرزهای میان آزادی بیان و عقیده از یک سو و آزادی مذهب و عقیده از سوی دیگر پرداخته است. هدف این قطعنامه افزایش هماهنگی مسالمت آمیز بین این دو حق است که اغلب در جوامع به عنوان ناسازگار درنظر گرفته می‌شوند. هدف ثانویه همچنین اذعان به اتصال و وابستگی متقابل بین آنها  و امکان غلبه بر چالش‌های بالقوه برای بکارگیری آن‌ها در این زمینه بوده است.

با درنظر گرفتن این هدف، ارزیابی بی‌طرفانه از پدیده اسلام هراسی، و ریشه‌های تاریخی و سیاسی آن، سخنرانان این همایش فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی مبارزه با نفرت و تبعیض در جوامع  علیه تک تک مسلمانان و جامعه اسلامی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. هدف نهایی ارزیابی وضعیت رو به وخامت اسلام‌هراسی و در نتیجه ایجاد بنیادهایی برای اقدام هماهنگ و متمرکز با رسم نمودارها و تحلیل فنی به منظور غلبه بر اسلام‌هراسی، همچنین پیگیری توصیه‌های ارائه شده در قطعنامه 18/16 سازمان ملل بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha