پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حجت الله داودی، مدیر مؤسسه جامعه المرتضی(ع)،

حوزه/ در یکی از کنفرانس‌های خارج از کشور، دانشجویی از من سؤال کرد اهل کجایید؟ اصلا ایران را نمی شناخت، اما تا گفتم ایران کشور خمینی است با احترام با من به گفت و گو پرداخت.

حجت الاسلام حجت الله داودی، مدیر مؤسسه جامعه المرتضی(ع)، از مبلغین زبان دان و موفق در عرصه بین الملل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تشریح فعالیت‌ها و تجربیات تبلیغی خود در این عرصه پرداخت.

وی گفت: توصیه بسیاری از مبلغین، نخبگان و اساتید حوزه برای تبلیغ و ضرورت بحث تبلیغ در عرصه بین الملل باعث شد حضور در این عرصه را برای خود تکلیف بدانم؛ برای همین از سال76 به صورت جدی، یادگیری زبان بین الملل را در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان، آغاز کردم و توانستم با شوق و پشت کار بسیار به صورت کامل زبان انگلیسی را مسلط شوم.

چرا تبلیغ در سطح بین الملل

 اما این تازه ابتدا کار بود؛ برای حضور موفق در سطح بین الملل نیاز به مؤسسه ای بود تا بتوانیم منویات رهبری را در خصوص حضور مبلغین در مجامع بین المللی و تربیت 3 هزار مبلغ به  اجرا در بیاوریم.

به همین دلیل با مشورت های صورت گرفته مؤسسه جامعه المرتضی(ع) را با دو هدف تربیت مبلغ که تا آن زمان هیچ نهاد و سازمان عهده دار آن نبود و زبان دان بین الملل، تأسیس کردیم.

نگاه دولت های خارجی به مبلغ دینی

به مباحث تبلیغی از نگاه دولتی نمی شود نگاه کرد، چون شاید دولتها ها با مبلغ و کسی که بخواهد دین و اسلام را در کشور او تبلیغ کند، مخالف باشد، اما ملت ها مشکلی با مبلغ ندارند و بلکه موافق اند؛ این یک واقعیت و تجربه چندین ساله در امر تبلیغ و در فضای بین الملل است.

به هر کشوری برای کنفرانس های علمی و مجامع دانشگاهی رفتم، مردم با اسم جمهوری اسلامی و امام خمینی(ره) آشنا هستند و در حقیقت، نام جمهوری اسلامی و انقلاب، با نام امام خمینی(ره) عجین و آمیخته شده، مردم طالب حرف حقیقت اند، اگر چه نخواهند مسلمان شوند و زمانی که فردی در مقابل کشورها و دولت زورگو می ایستد، برای آنها جذاب است.

رسالت مبلغ بین الملل

 مبلغ بین الملل وظیفه دارد، آرام آرام دین، مبانی و ارزشهای اسلام ناب و عقیده به منجی آخر الزمان(ع) و جهان را، به گوش آنها برساند و منتقل کند؛ اگر مبلغ بتواند به رسالت خود، که همانا رساندن درست پیام و زیبایی دین و سخنان ائمه(ع)است، عمل کند، همه مردم دنیا عاشق خواهند شد و تبعیت خواهند کرد، ولی متأسفانه در این رابطه درست عمل نکردیم و اگر خوب پیام و سخنان معصومین(ع) و اسلام را به مردم جهان می رساندیم الان آنها تابع و پیرو اسلام و مکتب سخنان اهل بیت(ع) بودند.حجت الاسلام حجت الله داودی، مدیر مؤسسه جامعه المرتضی(ع)،

انواع تبلیغ

رسانه یکی از آنها است، در این رابطه اگر چه فعالیت های صورت گرفته، ولی موفقیت آمیز نبوده و باید انسانهایی در فضای رسانه تربیت شوند که بتوانند نیازهای امروز مردم دنیا را پاسخ دهند.

شبکه های مجازی

در شبکه های مجازی باید آن قدر قوی عمل کنیم و مباحث و مطالب شیعه را بار گذاری کنیم که صفحه گوگل و اینترنت پر از مباحث شیعه  شود و هر موضوعی که در خصوص شیعه نوشتیم در صدر گوگل و دیگر موتورهای جستجو باشد، ولی در حال حاضر این گونه فعالیت نکرده ایم.

در حال حاضر با فعالیت زیاد تنها توانستیم ویرایش مدخل جدید در مفاهیم جدید به  8 زبان در «ویکی پدیا» که تابلوی جهانی است، اضافه کنیم، این مدخل، تابلویی است که برای همه جهانیان قابل استفاده بوده و این کار ارزشمندی است که صورت گرفته، لذا اگر می خواهیم دین جهانی داشته باشیم، باید این نوع فعالیت ها صورت بگیرد.

تبلیغ مکتوب

به عنوان مثال؛ رساله امام خمینی(ره) به زبان انگلیسی در اینترنت منتشر نشده، چه رسد به منابع اصلی شیعی و این ضعف است؛ در یکی از کنفرانس ها در خارج، دانشجویی از من سؤال کرد، اهل کدام کشوری؟ من تا اسم ایران را بردم، ذهن او به سمت عراق و داعش و تروریست رفت؛ اصلا  ایران را نمی شناخت و در حال فکر کردن بود که اصلا ایران کجای نقشه است، بعد این مطلب به ذهن من رسید که از او بپرسم ( Do you know Khomeini?) گفتم؛ آیا خمینی را می شانسی؟ او خارجی جواب داد ( Yes I know Khomeini.) بله خمینی را می شناسم؛ سپس متوجه شد که ایران چه کشوری است. در برخی از موارد، در خارج از کشور، اگر یکی بخواهد ایران را بشناسد، باید ابتدا نام امام خمینی(ره) برده شود تا او را بشناسد بعد ایران را؛ یعنی تا از او درباره ایران و اسلام صحبت می کنی اول در گوگل نام امام خمینی(ره) را می نویسد، ببیند او چه گفته، ما حتی در این موضوع هم خوب کار نکرده ایم، باید آنچه از مبانی غنی اهل بیت داریم به زبان های مختلف ترجمه شود و در اختیار مجامع بین المللی قرار گیرد.

نیازهای مبلغ بین الملل

شناخت مبانی سیاسی جمهوری اسلامی، اقتصاد اسلامی، حقوق اسلامی برای رویاروی مبلغ بین الملل، یک امر ضروری است و اگر بخواهیم درباره امام صادق(ع) برای جامعه ای که  امامان معصوم(ع) را نمی شناسند، بحث کنیم، باید طوری از این بزرگوران سخن بگوییم که برای آنها قابل فهم و درک باشد.

در بحث نظام حقوق اسلامی، باید جایگاه ولایت فقیه ابتدا برای مبلغ بین الملل مشخص شود تا بتواند این جایگاه را برای مخاطب خود به آن بیانی که او می خواهد بیان کند، یکی از سؤلات آنها معمولا در بحث دمکراسی در همین رابطه است، می گویند، اگر شما ایرانیان قائل به دمکراسی هستید، پس جایگاه ولایت فقیه در حکومت کجا است؟! خوب اگر مبلغ آشنایی به این مسائل نباشد، چطور می تواند از عهده کار بر آید؛ البته ناگفته نماند، زمانی که موضوع دمکراسی را با رویکرد بین المللی مورد بحث قرار می دهیم به ایراد های زیادی در دمکراسی غربی بر می خوریم، این ایراد ها را به آنها می گوییم و می پذیرند، ولی چون مشغله کاری آنها زیاد است، حال و حوصله فکر کردن در این مسائل را ندارند، دهان آنها باز می ماند و تخصص کافی در این مباحث را  هم ندارند.

فرق تبلیغ مبلغان تبشیری با مبلغان مسلمان ایرانی

در عرصه تبلیغ باید مانند کشیشان و مسیحی و مبلغان تبشیری عمل کرد، کار آنها این است که در ایام تعطیل که در اروپا روز یکشنبه است، به درب و حتی داخل خانه مردم می روند و از تورات و انجیل برای آنان می خوانند. بنابراین اگر مبلغین ما هم باید این گونه عمل کرده تبلیغ چهره به چهره را با خواندن نهج البلاغه و قرآن اجرایی کنند، می توانند موفق باشند.

به کشورهای مختلفی برای کنفراس های علمی، شامل آمریکا، چین، مالزی، اروپا، لهستان، برزیل سفر کرده و در کنفراس های علمی و دین در حوزه علوم انسانی در سطح دانشگاه ها و مجامع علمی شرکت کرده ام.

مبلغ موفق:

مبلغ موفق کسی است مانند امام موسی صدر، ابتدا فردی اسلام شناس باشد و بتواند بدون لب تاب و کامپیوتر، مباحث را انتقال دهد، اگر تسلط روی مبانی اسلام نداشته باشد، نه تنها مفید واقع نخواهد شد، بلکه خسارت هم ممکن وارد کند. مبلغ موفق کسی است که دارای سعه وجودی  فوق العاده باشد تا بتواند با رفتار و اعمالش مانند حضرت آیت الله بهجت(ره) تاثیرگذار باشد ...

خاطره:

در کشوری برای تبلیغ رفته بودم، یکی از اهالی آنجا اسم فرزند خود را بهجت گذاشته بود، با شنیدن این اسم تعجب کردم، چون در ایران نام بهجت را برای دخترها می گذاریم؛ ولی این بنده خدا نام پسر خود را بهجت گذاشته بود، علت را جویا شدم، برگشت گفت، به خاطر اینکه علاقه به بهجت شما داشتم که من متوجه شدم، منظور او حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت(ره) است، این یعنی سعه وجودی، ایشان در عمر خود اصلا در آن کشور نرفته بود، ولی صحبت، رفتار و سعه وجودی آیت الله بهجت، چندین هزار کیلومتر را طی کرده بود تا به این سر دنیا رسیده بود؛ مسیری که از موقعی که در هواپیما می نشیند تا به آن کشور برسد، حدود 20 ساعت طول می کشد.

گفت و گو: قربان اسلام نژاد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha