جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 379996
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
کتاب ماجرای سقیفه به روایت علامه مظفر

حوزه /«السقیفه» اثر علامه شیخ محمدرضا مظفر تألیف قرن چهاردهم، به زبان عربی مى‏باشد كه موضوع سقیفه ـ اولین حادثه‏ای كه همزمان با آغازین ساعات رحلت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به وقوع پیوست ـ و بیعتی كه در آن شكل گرفته است را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، مؤلف، كتاب را با پیشگفتاری آغاز نموده و به این نكته مهم و اساسی تأکید ورزیده است كه مورخ باید در نوشتار خود با زدودن غبار تعصبات قومی، قبیله‏ای، دینی، وطنی و... از فكر و اندیشه خود با رهایی از زندان اعتقادات شخصی خود به بررسی و بیان تاریخ بپردازد.

این کتاب که در چهار فصل‌ تدوین شده است مقدمه‏ای را با عنوان «تمهید» برای ورود به متن اصلی موضوع بحث كتاب قرار داده و با تحلیلی دقیق، ماجرای سقیفه و اجتهاد بانیان آن در مقابل نص صریح را موشكافی کرده و آنگاه وارد فصل‏های كتاب گردیده است.

فصل اول: موضع پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) درباره خلافت كه آیا آن حضرت از اتفاقات بعد از رحلتشان آگاهی و اطلاعی داشتند یا خیر؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ آیا هرگز راه‌حلی برای جلوگیری از وقوع این حادثه اتخاذ نمودند؟ و یا آیا این احتمال كه اهل سنت ادعا می‏كنند كه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در این موضوع هیچ موضعی نداشته و آن را به عهده امت واگذار نموده است صحت دارد؟ و آنگاه نویسنده روایاتی را از آن حضرت درباره امیرالمؤمنین(علیه السلام) و نیز ابوبكر بیان داشته است تا صلاحیت هر یك را از دیدگاه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) برای خلافت مشخص سازد و قضاوت در این زمینه را به عهده خواننده واگذار نموده است.

 فصل دوم: تدابیر پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) برای جلوگیری از اختلاف امت اسلام بوده است كه شامل مواردی همچون: اعزام جیش اسامه، درخواست قلم و دوات و كاغذ برای نوشتن وصیت‏نامه در موضوع خلافت و... بوده است.

 فصل سوم: بیعتی كه در سقیفه انجام گرفت و انگیزه‏هایی كه در اجتماع در آن محل وجود داشت و وقایعی كه زمینه‌ساز بیعت با ابوبكر گردید و نقش هر یك از مهاجر و انصار در این موضوع و خطبه‏هایی كه از سوی افراد مختلف در این جمع ایراد شد و نتیجه‏ای كه از آن عاید گردید.

 فصل چهارم: موضع امیرالمؤمنین(علیه السلام) در برابر سقیفه و بیعت در آن و موضع و رفتاری كه در برابر خلفا از خود اتخاذ نمودند.

 به جرأت می‌توان گفت مؤلف از چشم‌اندازی واقعی به بحث نگاه کرده و نه احساسات را وارد بحث می‌کند و نه جانب بی‌طرفی را فرومی‌گذارد، هرچند مقدّر باشد که نتیجه همان باشد که عقیده مذهبی او بدان رهنمون می‌شود و این مرهون اسلوب عمیق مؤلف است.

وی ضمن بیان نصوص وارده، آنها را دقیق نقد کرده و مفاهیم آنها را روشن کرده است و در این راه از احادیثی استفاده کرده که ثقات ائمه حدیث هر دو طایفه مسلمان درباره آن اتفاق‌نظر دارند. نتیجه آنکه موفق شده با بیانی جذاب و باشکوه، خواننده را از نزدیک‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها به نتایج بحث برساند.

این کتاب با عنوان ماجرای سقیفه با ترجمه استاد سید غلامرضا سعیدی و به کوشش و مقدمه سید محمود خسروشاهی توسط انتشارات انصاریان و به قیمت 7000 تومان به تازگی به بازار نشر عرضه شده است.

 برای تهیه کتاب ماجرای سقیفه می توانید به آدرس قم، ابتدای خیابان شهدا، کتابفروشی کلبه شروق مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن: 37838144 تماس حاصل فرمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha