شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان

حوزه / خلوت با خداوند در سحرگاهان، قلب را نورانی می کند، و اساساً سفر الی الله و درک حقایق در شبانگاهان و سحرگاهان اتفاق می افتد.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، در ادامه شرح دعا های روزانه ماه مبارک رمضان به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی رسولی جویباری  شرح دعای روز هیجدهم  را منتشر می کند .

اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَكاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِكُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِكَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.

خدایا مرا در این روز(ماه) برای درک برکات سحرها بیدار و متنبه ساز، و قلبم را به روشنی انوار این ماه، منور و نورانی گردان، و تمام اعضا و جوارحم را برای آثار و برکات این ماه مسخر فرما، به حق نورت ای روشنی بخش دلهای عارفان.

 مقام محمود مربوط به سحر است

اسحار جمع سحر است و منظور، بیداری در وقت سحر(قبل از اذان صبح) و استفاده از فیوضات زمان سحر است.

ابر و باد و مه و خورشید و فلک و غیره در راه قرب به انسان کمک کرده و هرکدام سهمی دارند؛ در میان زمان ها، بهترین و بافضیلت ترین زمان، وقت سحر است. (وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا، اسراء/79) مقام محمود مربوط به سحر است.

چرا باید اهل سحر باشیم؟   

* سحرگاهان فیوضات و برکات دارد.

* سحرگاهان گناه کمتر اتفاق می افتد.

خلوت با خداوند در سحرگاهان، قلب را نورانی می کند، و اساساً سفر الی الله در شب و هنگام سحر اتفاق می افتد، درک حقایق در شبانگاهان و سحرگاهان است. (سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا، إسراء/1)

علت درخواست تنبه از خداوند این است که انسان معمولا در طول سال از سحرها غافل است، ولی در ماه مبارک رمضان، به دلیل بیداری در سحر برای سحری خوردن، حداقل غفلت ظاهری کمتر است، لذا زمینه استفاده از سحر و فیوضات آن فراهم است؛ از طرفی این ماه، فتح بابی برای ماه های دیگر در طول سال می شود.

غفلت درد بسیار بزرگی است که اکثر انسان ها به آن مبتلا هستند، (وَ أکثرهم غافلون) ما نه تنها از خدای بزرگ غافلیم، حتی از نعمت های خداوند هم غافلیم. مثلا سحر از برکات الهی است ولی توجه به آن بسیار کم است.

اللهم نبّهنی می شود اللهم لا تجعلنی من الغافلین؛ معمولا از غفلت تعبیر به خواب غفلت می شود، لذا نبّهنی یعنی بیداری از خواب غفلت.

در سوره آل عمران یکی از ویژگی های اهل بهشت را، استغفار در سحرگاهان معرفی می کند. (لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ... وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ، آل عمران/17-15) سحر خیزی همراه با استغفار کولاک می کند.

ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ

 تقاضای نورانیت قلب

ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای این است که آلودگی ها و زنگاردل را از بین برده و چشم، گوش، زبان و غیره را الهی کنیم، آن وقت، چشم، عین الله، گوش، أَذن الله، زبان، لسان الله و غیره می شود.

وخُذْ بِكُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ

تمام اعضا و جوارح باید در اختیار خدا باشد.

اگر می خواهیم از آثار و برکات این ماه استفاده کنیم، باید از آثار و نتایج این ماه پیروی کنیم، یعنی روزه همه اعضا و جوارح بعد از ماه مبارک رمضان نیز استمرار داشته باشد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha