شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حضرت آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه حضرت علی(ع) در دوران ۵ ساله خلافت بر مسلمین به تبیین خط اسلام در حکومت پرداختند، گفتند: بعد از رحلت رسول خدا(ص)، خط واقعی اسلام در حکومت روشن نبود اما امیرالمومنین(ع) با اعمال و خطبه های خود راه و روش را برای مردم آشکار کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی، شامگاه جمعه در هجدهمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه اول سیما پخش شد، اظهار داشتند: شب نوزدهم ماه مبارک که مصادف با شب ضریت خوردن امیرالمومنین(ع) می باشد، احتمال دارد شب قدر باشد.

ایشان با تاکید بر اینکه در شب قدر یک عمل در میان اعمال دیگر فراموش نشود، تصریح کردند: دورکعت نماز در هر رکعت بعد از قرائت حمد، هفت مرتبه سوره توحید خوانده شود که ان شالله بعد از آن حاجت های خود را از خداوند خواهان باشیم.

*دوران حیات امیرالمومنان(ع)

ایشان در ادامه با اشاره به اینکه زندگانی امیرمومنان(ع) به پنج دوره تقسیم می شود، گفتند: دوره نخست از دوران جاهلیت تا دوران بعثت نبی مکرم اسلام است؛ ده سال از عمر امیرمومنان(ع) در عصر جاهلیت می باشد که ایشان اکثرا در آغوش پیامبر(ص) بوده اند.

معظم له افزودند: به گزارش تاریخ، قحطی در مکه غوقا می کرد و قرار شد اقوام، عائله ابوطالب را کم کنند که پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) را از خانه ابوطالب به منزل  خودش آورد و البته این مسئله، بهانه ای بود تا علی(ع) را برای مقامات بالاتر تربیت کند.

این مرجع تقلید در ادامه به دوره دوم زندگانی امیرمومنان(ع) از بعثت تا هجرت پیامبر(ص) اشاره داشتند و گفتند: حضرت علی(ع) در این سیزده سال نیز همچون کودکی که به دنبال مادر است، همراه با پیامبر(ص) بود؛ و حتی هنگامی که جبرئیل در غار حرا بر رسول خدا نازل شد، علی(ع) در کنار پیامبر بود و صدای جبرئیل را نیز شنید؛ نبی مکرم اسلام در این لحظه فرمودند «آنچه را که من میشنوم تو هم میشنوی با این تفاوت که من پیامبر هستم».

این استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کردند: امیرالمومنین(ع) در آن دوران از نظر کمالات روحی به نقطه ای می رسند که صدای برزخی را می شنوند.

حضرت آیت الله سبحانی به دوره سوم زندگانی امیرمومنان(ع) از هجرت پیامبر تا رحلت پیامبر(ص) اشاره داشتند و گفتند: حضرت علی(ع) در تمام غزوه های این دوره ده ساله غیر از جنگ تبوک که به امر رسول خدا در مدینه اقامت داشت، شرکت کردند.

ایشان افزودند: حضرت علی(ع) همه آیات قرآن را که بر پیامبر(ص) نازل می شد، می نوشتند و از ابتدا تا انتهای قرآن را از لسان پیامبر(ص) شنیده و ضبط کرده است؛ شاید دو نفر دیگر نیز این گونه بوده اند.

*بعد از رحلت پیامبر(ص)، خسارت عظیمی متوجه اسلام شد

معظم له به دوره چهارم زندگانی امیرمومنان از رحلت پیامبر(ص) تا حکومت ظاهری که 25 سال است اشاره داشتند و تصریح کردند: در این دوره، از این شخصیت عظیمی که باید بهره بگیرند متاسفانه نگرفتند و خسارت عظیمی متوجه جامعه اسلامی شد؛ در این 25 سال که امیرمومنان باید جامعه را تربیت کند به نهال پروری، باغداری و باغبانی روی آوردند.

این مرجع تقلید همچنین به دوره پنجم زندگانی امیرمومنان از خلافت ظاهری تا شهادت در مسجد اشاره داشتند و گفتند: این دوره پنج ساله به علی(ع) مهلت ندادند که کار عظیمی انجام دهد؛ ناکثان و پیمان شکنان در جنگ جمل، قاسطین و اصحاب معاویه در صفین و خوارج در جنگ نهروان سه جنگ را بر علی(ع) تحمیل کردند.     

*ادب کم نظیر امیرمومنان در مقابل رسول خدا

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه به ادب فوق العاده امیرمومنان در مقابل پیامبر اکرم(ص) اشاره داشتند و گفتند: در حدود 12 هزار خطبه، نامه و کلمات کوتاه از امیرالمومنین(ع) ثبت شده است اما ایشان تا زمانی پیامبراکرم(ص) در حیات بودند، یک کلمه نگفته اند.

ایشان افزودند: امیرمومنان(ع) دریای مواج است اما در مقابل پیامبر(ص) که استاد ایشان می باشد، لب به سخن نگشوده است.

*تبیین خط اسلام در حکومت

معظم له در ادامه با بیان اینکه حضرت علی(ع) در دوران 5 ساله خلافت بر مسلمین به تبیین خط اسلام در حکومت پرداختند، اظهار داشتند: بعد از رحلت رسول خدا(ص)، خط واقعی اسلام در حکومت روشن نبود اما امیرالمومنین(ع) با اعمال و خطبه های خود راه  و روش را برای مردم آشکار کردند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه خطبه های امیرالمومنین(ع) برای حُکما، اُدبا و فقها راهگشاست، تصریح کردند: همه فرقه های علمی که بعد از نبی مکرم اسلام بوجود آمدند، به نوعی متصل به علی(ع) هستند؛ فقه فقها، حکمت حکما، کلام متکلمین و ادب اُدبا به علی(ع) مرتبط است.

حضرت آیت الله سبحانی یکی از ویژگی های حضرت علی(ع) را ولادت و شهادت در خانه خدا عنوان کردند و گفتند: امیرمومنان(ع) ولید کعبه است و در خود مسجد هم جام شهادت می نوشد و این از افتخارات علی(ع) می باشد.

ایشان در بخش پایانی سخنان خود به شباهت امیرالمومنین(ع) و حضرت عیسی(ع) براساس کلام نبی مکرم اسلام اشاره داشتند و گفتند: علی(ع) و حضرت عیسی(ع) هر دو در مکان مقدس ولادت یافتند و مردم درباره آنها هم افراط و هم تفریط می کنند اما نجات با اهل میانه است.

انتهای پیام/313/33   

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha