چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ در نماز جمعه لبنان ضمن محکوم ساختن لغو تابعیت آیت الله قاسم تاکید شد: اقدامات آل خلیفه با حمایت عربستان صورت می گیرد و رفتار عربستان بدتر از کفار قریش است. مراجع دینی باید برای خاموش ساختن فتنه مذهبی و تقویت ارتباط بین مذاهب اسلامی و کشوهای منطقه نشست و همفکری داشته باشند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،‌ خطبای نماز جمعه لبنان؛ این هفته مسئله لغو تابعیت آیت الله قاسم را مورد تاکید قرار دادند و از دولت بحرین خواستند تا از اقدام خود عقب نشینی کند تا آتش فتنه منطقه را فرا نگیرد و امنیت و ثبات کشورهای اسلامی حفظ شود. ایشان حل مسائل منطقه و هم چنین ناآرامی ها بحرین را در گرو گفتگو بین طرف دانستند و آن ها را به دوری از خونریزی و کشتار و گفتگو برای رسیدن به راه حل سیاسی فراخواندند.

شیخ صهیب حبلی: جنایات آل سعود، اعمال کفر قریش را هم پشت سر گذاشت.

شیخ صهیب حبلی روحانی اهل سنت در خطبه نماز جمعه، امت اسلامی را به موضع‌گیری جدی برای جلوگیری آل خلیفه از حماقت‌هایی که علیه ملت شریف و مخلص بحرین مرتکب میشود از جمله لغو تابعیت آیت الله عیسی قاسم فراخواند و افزود: آیت الله قاسم یک شخصیت ملی و جزء کسانی است که در طول تاریخ در برابر ستم و استبداد ایستادند و بعد از رسیدن به استقلال در تعیین قانون اساسی نقش داشتند.

شیخ حبلی نسبت به عواقب این اقدام تحریک‌آمیز که در چارچوب سیاست فشار و از میان برداشتن دیگری صورت می گیرد، هشدار داد و افزود: این رژیم ظالم با حمایت مقامات آل سعود این اقدامات را انجام می دهد. آل سعود می خواهد در بحرین حمام خون به راه بیندازد، تا توجهات را از هزینه‌هایی که در یمن و سوریه و عراق صرف می کند و از گروهک‌های تروریستی حمایت می کند، بازگرداند.

شیخ حبلی در رابطه با یادبود فتح مکه گفت: اقدامات آل سعود برای ممانعت از حجاج از زیارت بیت الله الحرام و ادای فریضه‌ی حج ، چیزی بالاتر از اعمال کفار قریش است زمانی که پیامبر اکرم (ص) را از ورود به مکه مکرمه منع کردند. کفار قریش در صلح حدیبیه از کارهای خود دست برداشتند اما کفار آل سعود از اقدامات خود دست برنداشتند.

شیخ نابلسی: نمی توان در برابر خشونت هایی که رژیم آل خلیفه در بحرین به کار می گیرد، سکوت کرد

آیت الله عفیف النابلسی در خطبه نماز جمعه تاکید کرد: این خشنونت مستمری که دولت آل خلیفه در بحرین صورت می دهد، نباید ادامه یابد. حملات سرکوبگرانه علیه ملیت، بازداشت‌های زورگویانه، لغو جنسیت رهبران اصیل کشور، ممانعت از کار گروه‌های مخالف همچون الوفاق تا اقدام احمقانه و تحریک آمیز و جنون آمیز یعنی لغو جنسیت آیت الله عیسی قاسم، بخشی از اقدامات خشونت بار آل خلیفه است. وی اشاره کرد:نباید در مقابل این اقدام بی‌فکرانه سکوت کرد، اقدامی که آمارهای مختلف نشان می دهد، عربستان پشت آن است. عربستان با این کار در پی آن است که منطقه را نابه سامانی بیشتر بکشاند، اگرچه از شعله‌ور ساختن آتش فتنه در سوریه و عراق و هم چنین از جنگ ویرانگر علیه ملت یمن دست برنداشته و به تقویت اقدامات ظالمانه علیه ملت بحرین و تبدیل خواسته های ملی به بحران طایفه ای روی آورده است.

وی این سؤال را مطرح کرد که چرا حکام کشورهای عربی به ویژه حاشیه خلیج فارس هرگونه خواسته‌ی اجتماعی یا سیاسی را به خواسته های طایفه ای ارتباط می دهند؟ چرا هر کسی که پرچم مخالف بلند می کند، او را مزدور می خوانند، سپس زندانی اش می کنند یا به خارج از کشور تبعید می کنند؟ وی تاکید کرد: اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه خطوط قرمز را رد کرده است به گونه ای که روزنامه های غربی از حکومت خود می خواهند تا علیه حکومت آل خلیفه مجازاتی تعیین کنند.

خطیب نماز جمعه لبنان از سکوت مرگبار جهان عربی و اسلامی که یاری ملت مظلوم بحرین را یک نوع شبهه و اتهام نشان می دهد، ابراز تأسف کرد و تاکید کرد: ما همواره ملت بحرین را یاری می کنیم، اگرچه اتهامی بیش از آنچه امروز می زنند، وارد کنند و همچنین از ملت فلسطین که می خواهند که ما خودمان را از آن جدا سازیم. ما در کنار هر ملت مظلومی که خواستار عدالت و آزادی است خواهیم ماند.

وی اشاره کرد: دشمنان می خواهند ما را به مرحله ای برسانند که مسلمانی نماند که مسلمانی را یاری کند و مسائل مسلمانان با هم غیر مرتبط سازند، در این هنگام امت اسلامی در گرداب مذهب‌گرایی، طائفه گری، ملی گرایی و تنفر همه گیر دچار می شود.

حجت الاسلام حمد قبلان رئیس دارالافتاء جعفری لبنان در خطبه نماز جمعه اظهار کرد: این درست نیست که استقرار و سلامت کشورمان دست خوش تسویه حساب‌های منطقه ای و بین المللی قرار گیرد؛ چراکه آنچه در سوریه و عراق و یمن و لیبی اتفاق می افتد، دلالتی بر نزدیکی پایان درگیری در منطقه و پایان کار تروریسم ندارد. وی تاکید کرد: راه حل لبنان تنها به دست ملت لبنان و در کشور لبنان می باشد.

وی اقدامات مفتضح و غیراخلاقی مقامات بحرین را در لغو جنسیت آیت الله عیسی قاسم به اتهام دعوت به دموکراسی و مطالبه کردن عدالت اجتماعی محکوم کرد و تاکید کرد: ما در کنار این رهبر ملی و دینی ایستاده ایم و از رژِیم بحرین می خواهیم تا از اقدامات زورگویانه و انتقام جویانه دست بردارد؛ چراکه کشور بر اساس عدالت نه با ظلم و جنایت، با همدردی و مساوات نه با دشمنی و کینه، با گفتگو و نه با درهم کوبیدن و محاصره بنا می شود.

عبدالامیر قبلان: گفتگوی سعودی – ایرانی می تواند زمینه ساز حل بحران های منطقه باشد و امنیت و ثبات را به منطقه بازگرداند.

آیت الله عبد الامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان هم از روحانیون دینی خواست تا به نقش نجات بخش خود در خاموش ساختن آتش فتنه و برقراری ارتباط بین مذاهب و قدرت های اسلامی عمل کنند، به ویژه که در بیشتر مناطق عربی شاهد کشتار و درگیری طایفه ای که عواقب وخیمی در بردارد، هستیم. این مسئله مراجع دینی را بر آن می دارد تا جلسات مشاوره ای را برای خاموش ساختن آتش فتنه مذهبی که برای توسعه افراطی گری در منطقه روبه شعله ور شدن است، تشکیل دهند. وی اقدامات سرکوبگرانه مقامات بحرینی را طرح فتنه انگیزی جدیدی دانست که هدف از آن وارد کردن بحرین به گرداب بحران ها و مشکلات می باشد. این اقدام رژیم آل خلیفه شرعاً و عقلاَ محکوم است و نوعی بی‌احترامی است به این عالم فاضل و توهین به مرجعیت دینی که دارای جایگاه ویژه و نقش کارساز هست.

آیت الله قبلان در خطبه نماز جمعه از حکومت بحرین خواست تا از اقدام جنایتکارانه دست بردارد و با مخالفان بحرین که ثابت کردند که دارای حکمت و آگاهی و بصیرت هستند و به استقرار و ثبات بحرین توجه دارند، به گفتگو بنشیند. هم چنین تاکید کرد: تروریسم با دو بخش تکفیری و صهیونیستی خود دشمن تمامی بشیریت است؛ برای این که در جنایات خود فرقی بین مذهب و ریشه و طایفه و منطقه قائل نمی شود و این جنایتکاران کشتار را وسیله ای برای تسلیم و به ذلت کشاندن مردم استفاده می کنند؛ به همین خاطر از اعراب و مسلمانان می خواهیم تهدیداتی که به از هرطرف هجوم می آورد را درک کنند و با هم همکاری و مشورت کنند و جبهه‌ی واحد و محکمی را در مقابله با تروریسم تکفیری که هیچ کشوری از شرش در امان نیست ، تشکیل دهند. به همین خاطر بر ضرورت گفتگوی سعودی – ایرانی برای زمینه سازی حل بحران های منطقه عربی از طریق راه‌حل های سیاسی تاکید می کنیم تا خونریزی ها متوقف شود و امنیت و ثبات به سوریه، عراق و یمن و لیبی بازگردد.

وی در ادامه گفت: ما در لبنان توانستیم با خنثی سازی توطئه ها و تجاوزهای اسرائیل علیه لبنان، خطر تکفیری را کاهش دهیم. ما از تلاش های ارتش و ملت و مقاومت و بیداری آنان برای حفظ امنیت و همکاری آنان برای ناکام گذاشتن اقدامات دشمن تشکر و قدر دانی می کنیم و از ارتش‌های عربی می خواهیم که همکاری‌ها را عمیق سازند و هماهنگی بین خود را تقویت کنند به ویژه ارتش سوریه و لبنان تا این دو کشور و ملت برادر را حفظ کنند. هم چنین از دولت لبنان می خواهیم که ارتش ملّی را با تمام امکانات و تجهیزات برای دفاع از لبنان و محافظ از مرزها و امنیت داخلی حمایت کند.

سید علی فضل الله: لغو تابعیت همچون جداساختن اعضای انسان و شبهه انداختن در ملیت فرد است

 حجت الاسلام فضل الله در خطبه نماز جمعه گفت: آشوب های امنیتی همچنان در برابر چشمان لبنانی ها خودنمایی می کند و انفجارات استقرار و امنیت کشور را بر‌هم‌می زند و کشور را دچار آشوب می کند. وی از تمامی نیروهای امنیتی و مردمی بیدار و آگاه به ویژه در حومه های جنوبی تشکر کردند.

سید فضل الله، توسعه تسلط دولت عراق بر مناطق جدید که تا فلوجه رسید و منجر به رهایی ساکنان این منطقه از زیر سلطه تروریسم شد تبریک گفت و افزود: اگر این تروریسم ها ریشه کن نشوند مشکل بزرگی برای عراقی ها خواهد بود.

وی همچنین لغو تابعیت آیت الله عیسی قاسم محکوم کرد و تصریح کرد: هیچ آزار و اذیت و خطری همچون جداساختن یکی از اعضای انسان از او و تلاش برای شبهه انداختن در ملیت وی نیست؛ چیزی که جزئی از وجود اوست و در طول تاریخ تا کنون با آن زندگی کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha