جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عمر هواش کارشناس فلسطینی و خبرنگار شبکه فلسطین الیوم

حوزه / متاسفانه عربستان به دنبال عادی سازی روابط خود با اسرائیل است و با این کار می خواهد راه عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را هموار کند. البته این کارها بر مقاومت مردم فلسطین تاثیری نخواهد گذاشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، عمر هواش کارشناس فلسطینی و خبرنگار شبکه فلسطین الیوم و همچنین روزنامه رای الیوم است که در آستانه روز جهانی قدس پیرامون تحولات اخیر منطقه در ارتباط با قضیه فلسطین با وی به گفت و گو پرداختیم:

  * توافق اسراییل و ترکیه که اخیرا مطرح شده، غزه را از خاک فلسطین مجزا دانسته و همچنین بایستی ترکیه از لغو محاصره غزه عقب نشینی کند؛ به نظر شما این توافق نامه چه اثری بر روی مقاومت ملت فلسطین و از سوی دیگر در روابط رهبران فلسطینی با ترکیه دارد؟

 توافق اسرائیل و ترکیه تاثیری بر مقاومت ملت فلسطین نخواهد گذاشت البته ملت فلسطین دوست دارد تمام ملت ها و حکومت های مسلمان و غیر مسلمان در کنار مقاومت خود باشند ولی اگر نبودند به این معنی نیست که مقاومت فلسطینیان کمرنگ خواهد شد. ترکیه بیشتر کمکهای سیاسی ومعنوی می کرد و در بعضی مواقع کمک های انساندوستانه یعنی سلاح و مهمات برای مقاومت نمی فرستاد، لذا توافق آن با اسرائیل تاثیر واقعی بر مقاومت فلسطینیان نخواهد گذاشت.

ملت فلسطین دوست داشت که کشور ترکیه به وعده های خود در رفع محاصره غزه عمل کند اما آقای اردوغان منافع سیاسی کوتاه مدت کشورش را ترجیح داد. ولی ملت فلسطین یقین دارد که ملت شریف ترکیه همیشه در کنارش ایستاده است.

به نظر ما روابط رهبران فلسطین با ترکیه باید کمرنگ شود؛ زیرا از این به بعد ترکیه با اسرائیل رابطه نظامی، امنیتی و سیاسی دارد و رهبران فلسطینی باید در حذر باشند.

 

* به نظر شما رژیم صهیونیستی با چه هدفی این توافق نامه را امضا کرده است؟

هدف رژیم صهیونیستی از این توافق مانند اهدافش در توافق تاریخی آن با اردن وکشور مصر است. اسرائیل دنبال عادی سازی روابط خود با تمام کشورهای منطقه است تا بتواند ثابت کند که خودش کشور عادی و طبیعی است و حق دارد مثل هرکشوری با کشورهای دیگر رابطه داشته باشد. اسرائیل سعی می کند که کشورهای مسلمان مساله فلسطین را فراموش کنند سعی می کند حقوق فلسطیینیان را دفن کند، سعی می کند مسلمانان فراموش کنند که اسرائیل یک کشور اشغالگر غاصب است لذا برای عادی سازی روابط خود با ترکیه و دیگر کشورهای عربی و مسلمانان در تلاش است .

 

*  بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ایجاد گروه های تکفیری تروریستی در منطقه که منتهی به جنگهای نیابتی شده، در نهایت به نفع رژیم صهیونیستی عمل میکنند و تکفیر و صهیونیزم دو لبه یک قیچی هستند که امت اسلامی را تکه تکه می کند. تحلیل شما چیست؟

جنگ های نیابتی در منطقه باعث تضعیف کشورهای منطقه می شود مثلا به جای اینکه ارتش عراق یا ارتش سوریه مشغول جنگ با اسرائیل باشد در حال حاضر متاسفانه مشغول جنگ با گروه های تروریستی است. اسرائیل سعی می کند کشورهای عربی ومسلمانان را تضعیف کند؛  سعی می کند این کشورها مشغول جنگ های داخلی خود باشند؛ چون استقرار و ثبات در این کشورها یعنی پیشرفت، استقلال، عزت، قدرت، یعنی به فکر جنگ با دشمن و این چیزی است که اسرائیل از آن بیم دارد. اما درحال حاضر که کشورهای منطقه دارند با همدیگر می جنگد، متاسفانه بهترین فرصت برای رژیم غاصب اسرائیل مهیا شده است.

 

* عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسراییل که در حال آشکار شدن است چه آسیب هایی را متوجه قضیه فلسطین می کند؟

متاسفانه کشور عربستان که بلاد الحرمین هست به دنبال عادی سازی روابط خود با رژیم غاصب اسرائیل است و اگر این کار انجام شود تعدادی از کشورهای عربی احتمالا به آل سعود ملحق می شوند. این امر بر مقاومت ملت فلسطین تاثیری نخواهد گذاشت، اما بر مساله فلسطین بسیار تاثیر منفی می گذارد. عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم غاصب اسرائیل مانند بخشیدن نفس تازه در جسدی ضعیف یا مانند خیانت برادر به برادرش در مقابل دشمن است. و اسراییل  را به رفتارهای وحشی خود نظیر به قتل رساندن فلسطینیان و اشغال سرزمینشان بیشتر تشویق می کند و در سطح بین المللی وقیح تر می شود.

 * در شرایط کنونی روز جهانی قدس و برگزاری باشکوه راهپیمایی این روز از چه اهمیتی برخوردار است؟

روز قدس امسال و چند سال گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است . با توجه به تحولات منطقه و کاهش اهمیت دادن به مساله فلسطین در سطح ملتها و رسانه های منطقه، روز قدس میان این جنگ ها فرا می رسد تا فریاد بزند که مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است . مساله فلسطین هنوز حل نشده است ، مساله فلسطین ریشه تمام مشکلات امروز منطقه است وتا حل نشود وفلسطین به فلسطینیان برنگردد مشکلات وجنگهای منطقه تمام نخواهد شد ،  وتا این رژیم جعلی غاصب از بین نرود هیچ وقت منطقه به آرامش نخواهد رسید.

 

* شما به عنوان یک فلسطینی، مهمترین معضل و مشکلی را که اجازه نمی دهد قضیه فلسطین بعد از شش دهه حل شود چه می دانید؟

دو مشکل وجود دارد که تا کنون مانع بوده که فلسطینیان به پیروزی قاطع برسند.

اول اینکه یک رهبری واحد ندارند که همه فلسطینیان پشت آن باشند. البته انتظار نمی رود که تمام فلسطینیان یک فکر و یک ایده داشته باشند ولی در شرایط جنگ همه باید کنار هم باشند و اختلافات را کنار بگذارند ولی در فلسطین اینطور نیست.

دوم اینکه باید ایمان داشته باشیم که فلسطین تنها به دست فلسطینیان آزاد نخواهد شد و در کنار فلسطینیان کشورها و ملت های مسلمان باید باشند و بدون کمک آنها فلسطین آزاد نخواهد شد، چون فلسطینیان فقط در مقابل این رژیم نمی جنگند بلکه پشت این رژیم خیلی کشورها هستند مانند آمریکا ، کشورهای اروپایی و در مقابل، کشورهای عربی و مسلمان باید در کنار فلسطینیان باشند تا فلسطین به پیروزی برسد.

 

* موضوع تسلیح کرانه باختری که سال گذشته از سوی رهبر انقلاب ایران مطرح شد برای اجرایی شدن به چه سازوکارهایی نیازدارد و چگونه عملی می شود و آیا ملت فلسطین موافقند؟

ملت فلسطین صد در صد موافق چنین برنامه ای است.کرانه باختری باید تسلیح شود و همان طور که شاهدید انتفاضه در کرانه باختری رقم خورده است. فلسطینیان این مناطق دارند با چاقو و سلاح سرد می جنگند و اگر مسلح شوند حتما معجزه می کنند.

البته نباید پیش بینی کرد که با مسلح کردن کرانه باختری رژیم صهیونیستی از بین خواهد رفت ولی ضعیفتر می شود و ممکن است مجبور شود از شهرهایی در کرانه باختری عقب نشینی کند مانند اتفاقی که در غزه سال 2005 وجنوب لبنان سال 2000 اتفاق افتاده بود.

اما این کار یک مقدار پیچیده است،کرانه باختری از سمت شرق با کشور اردن مرز دارد و متاسفانه اردن از چند دهه روابطش با اسرائیل عادی سازی کرده و مرزها خیلی تحت کنترل است. و از سمت غرب وشمال وجنوب کرانه باختری رژیم جعلی صهیونیستی قرار دارد پس،  فرستادن سلاح از طریق مرز خیلی سخت است اما روش های دیگری هست که باید از آن راه ها پیش برویم.

فلسطینیان تجربه مسلح سازی خود در انتفاضه دوم در کرانه باختری را داشته اند ومی توانند این تجربه را تکرار کنند اما به صورت گسترده تر و منظم تر نیاز به کمک کشورهای عربی و اسلامی دارند.

* متشکرم، در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید.

ما به امید آزادی کل سرزمین فلسطین از نهر تا بحر و اقامه نماز در مسجد الاقصی را داریم.

 

گفت و گو : وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha