چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
آیت الله استادی

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به برخی قضاوت ها نسبت به عملکرد مدیران حوزه، گفت: برخی همواره از اول تا امروز می گویند هیچ کاری انجام نشده است در حالی که این بی انصافی و خلاف واقع است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله استادی پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه های علمیه که در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، با اشاره به این که حوزه همچون انسان دارای متن و حاشیه است، اظهار داشت: اگر از متن غافل شویم و فقط به حاشیه ها بپردازیم، هرقدر هم توسعه پیدا کند موفق نخواهیم بود و به هدف نخواهیم رسید.

وی تصریح کرد: باید به محورهای اصلی حوزه تکیه کرد و در صورتی که آنها پیش برود، معنای آن پیشرفت است.    

این استاد حوزه  افزود: رهبری در همین دوره خطاب به ما فرمودند «حوزه  یک لبُ روح دارد و یک صورت و شکل، که برای هرکدام باید فکری کرد؛ روح حوزه عبارت از تربیت عالم مفید است که باید متدین، متشرع، متقی و بصیر باشد؛ شرط اول، عالم شدن است و اگر چنانچه طلبه ها و فضلای حوزه عالم نشوند، کارها پیش نمی رود؛ برای صورت هم ترتیبات مدیریت لازم داریم، اما مدیریت ما نباید تقلید از مدیریت دولتی باشد و این دیوان سالاری که همه متفق بر بد بودن آن هستند را در حوزه اجرا کنیم؛ تشکیلات اداری و مدیریت حوزه متناسب با نیاز خود حوزه باشد نه اینکه از دستگاه دولتی تقلید و بار خود را سنگین کنیم. نکته کلیدی این است خروجی ها را نگاه کنیم و از توسعه تشکیلات پرهیز کنیم.

دبیر شورای عالی حوزه تاکید کرد که نباید گرفتار کمیت و توسعه هایی شویم که خروجی ندارد.

آیت الله استادی افزود: با سواد شدن، اخلاق، تبلیغ به معنی صحیح، تحقیق و پژوهش، پاسخ به شبهات روز و انقلابی بودن چند محور اساسی حوزه هستند که معیار پیشرفت حوزه می باشند.

وی تصریح کرد: از زمانی که قرار شد حوزه نظم داشته باشد، مرحوم آیت الله العظمی فاضل، آیت الله طاهر شمسٰ آیت الله محقق داماد دنبال کار بودند و هیئت 9 نفره نیز فعالیت داشت و با وجود اینکه امکانات فراوانی وجود نداشت، پایه ریزی های خوبی صورت گرفت.

این عضو جامعه مدرسین با اشاره به قضاوت سی ساله ای که نسبت به عملکرد حوزه صورت می گیرد، گفت: برخی افراد همواره از اول تا امروز می گویند، هیچ کاری انجام نشده است در حالی که این بی انصافی و خلاف واقع است.

آیت الله استادی تصریح کرد: قطعا از روزی که بنا شد نظم در حوزه باشد کارهای بسیاری در همه دوره ها صورت گرفت.

وی تصریح کرد: همچنین قضاوت ناصحیح دیگر این است که گفته شود همه کارها صورت گرفته و وضعیت خوب است؛ کارهای زیادی شده، اما تا جایی که باید برسیم خیلی فاصله داریم.

دبیر شورای عالی حوزه تصریح کرد: باید بپذیریم کارهای زیادی شده، اما این گونه نیست که امور اصلاح شده باشد؛ در همه دوره ها کمبود و کاستی وجود داشته است؛ اداره حوزه با شرایطی که دارد کار راحتی نیست.

دبیر شورای عالی حوزه با تقدیر از مدیر سابق حوزه و همه کسانی که در تمام ادوار زحمت کشیدند و رنج هایی را متحمل شدند گفت: باید یادمان باشد که کمبود ها و نواقص فراوان است.

آیت الله استادی بر بی توجهی به مادیات تاکید کرد و گفت: اگر کسانی با نیت الهی به فکر خدمت باشند و به فکر مادیات نباشند، موفق خواهند شد.

وی با بیان اینکه کسی منکر کارهای صورت گرفته نیست، تصریح کرد: همه باید همکاری کنیم و با یکدیگر باشیم، به فکر خدمت باشیم تا حوزه پاسخگو داشته باشیم.

دبیر شورای عالی حوزه افزود:مقام معظم رهبری مکرر تاکید کردند حوزه راجع به شبهات باید به روز باشد در حالی که امروز این گونه نیست.

آیت الله استادی با تاکید بر اینکه اساس، حوزه به تهذیب اخلاق است، ابراز داشت: امام راحل تاکید می کردند، اگر کسی عالم باشد، اما مهذب نباشد، ممکن است ضررش بیش از نفعش باشد؛ امروز آن گونه که باید باشد نیست.

وی افزود: با تشکر فراوان از خدماتی که تاکنون شده به ویژه از خدمات حضرت حجت الاسلام والمسلمین بوشهری امیدواریم در این دوره چهارساله مدیر جدید حوزه حضرت حجت الاسلام والمسلمین اعرافی شاهد تکمیل قدم های قبلی باشیم.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رحمن IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    سلام اگر کم کاری نشده پس چرا رهبرفرمودنند اکثرحرفهایشان درباره حوزه عمل نشده ؟؟؟؟؟؟