جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 389750
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
حمایت مالی از سلفی ها

حوزه/ مرکز المنتدی در لندن و تعدادی دیگر از مؤسسات وابسته به عربستان که تحت عنوان مؤسسه خیریه در اروپا فعایت می کنند، حامیان اصلی بوکوحرام و سلفی های افراطی اروپا به شمار می روند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پس از آنکه تروریست ها توانستند عملیات تروریستی خود را در فرانسه اجرا کنند، انتقادهای تندی متوجه حامیان مالی مساجد فرانسه شد و دولت فرانسه نیز قول داد که منابع خارجی تامین مالی این مساجد را با دقت پیگیری کند.

از سپتامبر گذشته حدود 20 مسجد و مرکز اسلامی مرتبط با جریان های سلفی بسته شده و ده ها مبلغ سلفی از فرانسه اخراج شده اند.

در گزارش کمیته تحقیقات پارلمان فرانسه آمده: با توجه به ناتوانی دولت فرانسه در تامین مالی عبادتگاه ها و مساجد و مراکز اسلامی به خاطر قانون بودجه، مسلمانان برای تامین بودجه مراکز اسلامی و مساجد خود به سراغ کشورهای بیگانه می روند و تا کنون ترکیه 151 نفر و الجزائر 120 نفر و مغرب 30 نفر را به عنوان امام جماعت به فرانسه اعزام کرده اند و حدود 301 امام جماعت خارجی در فرانسه فعالیت می کنند.

شبکه یورونیوز هم می گوید: مغرب در سال 2016 حدود 6 میلیون یورو به مراکز اسلامی و مساجد فرانسه اختصاص داده و عربستان نیز از ابتدای سال 2011 حدود 4 میلیون یورو برای ساخت 8 مسجد و پرداخت حقوق 14 امام جماعت در فرانسه هزینه کرده است.

جدیدترین آمارها نیز نشان می دهد که شمار مساجد و مراکز اسلامی وابسته به سلفی ها در چهار سال گذشته دو بار دوبرابر شده و تعداد این مساجد در خاک فرانسه در سال 2010 به 44 مسجد و در سال 2014 به 89 مسجد رسیده است.

در این میان کشورهایی مانند الجزائر و مغرب توجه خود را بر فرانسه متمرکز کرده اند، چون مهاجران این کشورها در فرانسه زندگی می کنند، اما کشورهای دیگر مانند عربستان در محدوده گسترده تری در اروپا به حمایت از سلفی ها می پردازند و انگلستان از کشورهایی است که عربستان برای حمایت از سلفی ها بر آن تمرکز کرده است و البته حمایت های آنها از سلفی های فرانسه نیز ادامه دارد.

مؤسسه المنتدی الاسلامی در لندن، حامی اصلی سلفی ها و بوکوحرام

برجسته ترین نوع حمایت مادی غیر مستقیم از مراکز اسلامی اروپا حمایتی است که به مؤسسه "المنتدی الاسلامی" در لندن مربوط می شود. این مؤسسه در سال 1986 افتتاح شد و اکنون یک سازمان خیریه بین المللی به شمار می رود که در مناطق گسترده ای در آفریقا شامل 21 کشور آفریقایی فعالیت دارد و دامنه فعالیت خود را از سال 2013 به سوریه نیز گسترش داده و ادعا می کند توانسته یک روستا را به طور کامل بسازد و اطلاعات به دست آمده حاکی از این است که این مؤسسه از جانب عربستان تامین مالی می شود، اما در اروپا به عنوان یک مؤسسه داخلی در حال فعالیت است.

یکی از ماموریت های این مؤسسه که از جانب عربستان تامین مالی می شود حمایت از گروه های سلفی افراط گرا به ویژه بوکوحرام است و روزنامه گاردین در جولای 2012 از دیوید التون عضو مجلس لردهای پارلمان انگلستان نقل کرد که مؤسسه المنتدی از بوکوحرام نیجریه حمایت مالی می کند و تازه این تنها اتهام نیست، بلکه بسیاری از مسئولان محلی لندن از جمله ریچارد برنز معاون شهردار لندن در مورد ارتباط آشکار مؤسسه امنتدی و بوکوحرام هشدار داده اند.

علاوه بر این امانوئل اجیب وکیل نیجریه ای فعال در زمینه حقوق بشر در آمریکا در برابر کنگره آمریکا شهادت داده که سازمان المنتدی از بوکوحرام حمایت مالی می کند.

تا کنون گزارش های متعددی نیز درباره ارتباط میان مؤسسه المنتدی و عربستان و امارات منتشر شده و در گزارش روزنامه دیلی میل اطلاعاتی فاش شده که نشان می دهد یک شخص کویتی ساکن انگلستان به نام دکتر نبیل العوضی که مدیر یک مدرسه ابتدایی در لندن است، حلقه اتصال میان مؤسات زیر مجموعه مؤسسه المنتدی و مؤسسات رسمی عربستان و امارات است.

حمایت از سلفی ها تحت پوشش مؤسسه خیریه

البته فقط مؤسسه المنتدی نیست که از مراکز اسلامی اروپا حمایت می کند، بلکه گزارش مفصل مؤسسه تحقیقات جیمز استون واشنگتن با عنوان نمو سلفی های اسلامگرا نشان می دهد که مراکز متعددی در عربستان از مراکز اسلامی اروپا حمایت مالی می کنند که در این زمینه می توان از مؤسسه الدعوة و اتحادیه جهانی مسلمانان و نشست جهانی جوانان اسلامی و سازمان بین المللی کمک های اسلامی و مؤسسه حرمین نام برد که همه آنها از مراکز سلفی اروپا حمایت می کنند و بیشتر آنها تحت پوشش جمعیت های خیریه فعالیت می کنند و از حمایت شاهزاده های سعودی و نزدیکان به دربار آل سعود بهره مند هستند و بررسی فعالیت هرکدام از این مؤسسات و شناخت مدیران و ارتباط آنها با عربستان نیازمند تحقیقی گسترده تر و همراه با جزئیات بیشتر است، اما آنچه روشن است این است که افزایش روزافزون حملات تروریستی در اروپا و غرب همزمان با رشد و گسترش تعداد مؤسسات عربستانی حامی مالی سلفی ها شده و این واقعیتی است که بر رهبران اروپا و آمریکا پوشیده نیست که باید برای آن چاره ای بیندیشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha