سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دهمین همایش بین المللی قرآن کریم

حوزه/ همزمان با برگزاری سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، دهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با عنوان « قرآن کریم و فرهنگ انقلاب » به همت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و ۲۰ سازمان و نهاد علمی و فرهنگی برگزار می شود.

دبیرعلمی دهمین همایش بین المللی قرآن کریم در گفت وگوبا خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با تشریح برنامه های  دهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با عنوان « قرآن کریم و فرهنگ انقلاب »   اظهارداشت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب پیرامون مساله مهم « انقلابی بودن » و « انقلابی ماندن» تصمیم بر آن شد تا دهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با عنوان « قرآن کریم و فرهنگ انقلاب » به همت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و همکاری 35 نهاد و سازمان علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و اجرایی در اردیبهشت ماه سال 96 برگزار شود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد نقیب زاده افزود: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به لحاظ سازمانی زیر مجموعه سازمان اوقاف و از نظر آموزشی کاملاً زیر نظر وزارت علوم و تحقیقات می باشد و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در 22 دانشکده ای که درسراسر کشور دارد دانشجو پذیرش می کند.

*برگزاری همایش بین المللی قرآن کریم با همکاری 45 مرکز علمی داخلی و خارجی

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: هر ساله در انتهای برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم یک همایش علمی هم برگزار می شود که در واقع برگزار کننده بخش علمی این همایش دانشگاه می باشد .

وی با بیان اینکه 35 مرکز علمی در داخل کشور و 10 مرکز علمی خارج از کشور در برپایی هر چه باشکوه تر این همایش ملی نقش آفرینی می کنند، اظهارداشت: مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، دانشگاه تهران، دانشگاه قم، دانشگاه امام صادق(ع)، شبکه قرآن و معارف سیما، جامعه المصطفی العالمیه، مجمع عالی تفسیر قرآن، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه قرآن و حدیث، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه الزهرا(س)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و... از ایران و حوزه های علمیه و دانشگاه های کشورهای سوریه، لبنان، عراق به عنوان حامیان علمی همایش در ایفای نقش می کنند.

*محورها و موضوعات دهمین همایش بین المللی قرآن پژوهی

دبیر علمی همایش با اشاره به موضوعات این همایش بین المللی گفت: موضوعات همایش در 5 محور کلی و 40 ریز موضوع دسته بندی شده است که محققان می توانند در هر یک از موضوعات مورد نظر مقالات خود را به یکی از سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی به رشته تحریر در آورند.

حجت الاسلام و المسلمین نقیب زاده بیان داشت: « ماهیت، مبانی و شاخصه‌ها»، « قلمرو و گونه ها»، « پیامدها »، « آسیب ها و چالش ها»، « راهکارها » به عنوان محورهای کلی این همایش مطرح می باشند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی از ریز موضوعات همایش، ادامه داد: « ماهیت شناسی انقلابی بودن از منظر قرآن کریم»، « مبانی قرآنی انقلاب»، « فرهنگ انقلاب، انقلابی ماندن و انقلابی بودن»، « شاخصه‌ها و ضوابط انقلابی ماندن بر مبنای آیات و روایات»، « تفاوت انقلابی بودن با تروریست و ارهاب بر مبنای آیات و روایات»، « مطالعات قرآنی مستشرقان و فرهنگ انقلاب»، «معرفی چهره‌های بزرگ انقلابی جهان»، « شاخصه‌های انقلابی بودن و انقلابی ماندن از منظر امام خمینی(ره)» و «     شاخصه‌های انقلابی بون  و انقلابی ماندن از منظر رهبری معظم انقلاب» از جمله موضوعات محور نخست همایش می باشند.

وی افزود: در محور دوم موضوعاتی از جمله؛ « مقایسه انقلاب های بزرگ دنیا و تحلیل آن‌ها بر مبنای آیات و روایات»، «     انقلاب های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و... و الزامات قرآنی آن‌ها»، « تبیین انقلاب های قهقرایی، سفید، مخملی، رنگی و...» می توان اشاره کرد.

دبیر علمی همایش بیان داشت: در محور سوم محققان می توانند در مورد موضوعات « انقلاب فرهنگی، پژوهش‌های قرآنی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، « انقلاب اسلامی، مبدأ تحول انسان‌ساز»، « فرهنگ انقلابی و تحول در نظام خانواده» مطالب خود را ارایه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین نقیب زاده گفت: در محور " آسیب ها و چالش ها"، ریز موضوعاتی همچون «موانع انقلابی ماندن از منظر قرآن کریم»، « موانع انقلابی بودن بر مبنای آیات و روایات»، « تحلیل علل افول یا به انحراف کشیده شدن بهار اسلامی بر مبنای آیات و روایات»، « التقاط و انحراف جریان‌ساز در جامعه اسلامی»، «جریان‌های نفوذ در تفکر انقلابی» ، « جریان‌های تکفیری و انقلابی ماندن»، « وهابیت چالش انقلابی ماندن»، «استکبار و جریان‌سازی انقلاب‌زدایی» و « اسرائیل و جریان‌سازی اسلام هراسی» در اختیار محققان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در محور " راهکارها "، هشت ریز موضوع وجود دارد، افزود: « انقلاب فرهنگی و تحول در علوم انسانی»، «     انقلاب و راهکارهای عملی کردن آموزه‌های قرآن در جامعه»، « انقلاب و روش‌های نوین تعلیم و تربیت در قرآن»، «انقلاب اسلامی و زبان گفتمان بین ادیانی در قرآن»، « فرهنگ انقلاب و نقش امامت و رهبری در مدیریت فهم و اجرای آموزه‌های قرآنی»، « مدیریت بهره‌گیری از قرآن در عرصه سیاست و حکومت انقلابی»، « حوزه‌های علمیه و انقلابی ماندن»و « مراکز علمی و انقلاب» از جمله موضوعات محور هفتم این همایش بین المللی می باشد.

*تقسیم بندی مقالات به علمی – پژوهشی و علمی - ترویجی

معاون دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تصریح کرد: مهلت زمان دریافت مقالات فقط تا 20 دیماه سال جاری می باشد و محققان می توانند آثار خود را علاوه بر مراجعه به سایت همایش به نشانی www.iqro.ir به نشانی دبیرخانه واقع در قم ، بلوار 15 خرداد، جنب امامزاده احمدمیانی(ع)، کوچه شهید میثمی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، معاونت پژوهشی ارسال کنند.

دبیر علمی همایش تاکید کرد: مقالات رسیده توسط اعضای هیأت علمی که متشکل از دانشگاه های همکار در همایش و اساتید برجسته و ممتاز حوزه های علمیه می باشند مورد ارزیابی قرار می گیرد و در دو سطح « علمی - پژوهشی » و « علمی – ترویجی» در مجموعه ای به چاپ می رسند که در روز همایش میان حاضرین توزیع خواهد شد.

*از اساتید، طلاب و فضلای حوزه های علمیه انتظار ویژه ای داریم

استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به اینکه مقالات منتخب از امتیاز علمی برخوردار می باشند، اظهارداشت: در سال گذشته بعد از گزینش اولیه مقالات، بیش از 700 مقاله مورد ارزیابی قرار گرفتند که در طول این دوره ها 40 نفر از منتخبان مورد تقدیر قرار گرفتند، امید است در این دوره از نفرات اول تا دهم تقدیر  و جوایز ارزشمندی اهدا شود.

حجت الاسلام و المسلمین نقیب زاده گفت: بحث قرآن و منشاء کارهای قرآنی حوزه های علمیه هستند و جایگاه کار به صورت جدّی و قوی نزد حوزه های علمیه، اساتید و طلاب می دانیم، بنابراین انتظار می رود محققان و پژوهشگران حوزوی نقش فعال تری در ارائه مقالات علمی داشته باشند.

وی، غنا بخشی علمی به مسابقات بین المللی حفظ و قرائت کریم را از اهداف این همایش بین المللی توصیف کرد و افزود: همیشه این سوال بوده است که آیا این مسابقاتی که در سطح بین المللی برگزار می شود، فقط در حد حفظ و قرائت و تلاوت است؟  اگر بخواهیم کسانیکه می خواهند در این مسابقات حضور علمی داشته باشند و تمایلی به شرکت در حوزه حفظ و تلاوت نباشند، چه تدبیری باید اندیشید؟

دبیر علمی همایش بیان داشت: با برنامه ریزی و تدبیر دست اندرکاران برپایی مسابقات بین المللی حفظ و تلاوت قرآن کریم، سالهاست بحث همایش بین المللی قرآن کریم به منظور بهره گیری از اندیشه محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه پیرامون مساله قرآن و موضوعات روز که برگرفته از منّویات مقام معظم رهبری و دغدغه های ایشان است، اقدام شده است که بحمدلله طی این سالها به استثنای سال 94 همه ساله شاهد برپایی این همایش علمی بوده ایم.

وی ادامه داد: امید است در اریبهشت ماه سال 96 شاهد برگزاری هر چه باشکوه تر این همایش بین المللی در تهران باشیم.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha