سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
قرارگاه فرهنگی

حوزه/ معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خواستار حمایت لازم از سوی دولتمردان در راستای اجرای برنامه های فرهنگی و پژوهشی در کشور به ویژه در رابطه با علوم انسانی و اسلامی شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی یعقوب نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: با عنایت به اهمیت مساله فرهنگ در جامعه و تاکیداتی که مقام معظم رهبری در این باره دارند ، لازم است که مسئولان حمایت بیشتری از امور فرهنگی و همچنین فعالیت های پژوهشی داشته باشند .

وی افزود: اگر ما در زمینه تحقیقات و پژوهش های علمی از جمله علوم انسانی و اسلامی ، پیشگام و پیش برنده نباشیم ، در امور دیگر تصمیم گیری و تصمیم سازی در جامعه چندان موفق نخواهیم بود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که در حال حاضر و با وجود مشکلات عدیده مالی و بودجه ای، مراکز و پژوهشگران زیادی در حوزه به صورت گمنام و خودجوش فعالیت می کنند، گفت: این عزیزان به صورت نانوشته و مخلصانه در خدمت اهداف نظام و انقلاب و کشور هستند اما به هر حال باید از این ها حمایت کرد و قدردان فعالیت هایشان بود.

وی با تاکید بر این که دولت باید به پژوهشگران علوم انسانی و اسلامی و حوزویان پژوهشگر بهای بیشتری بدهد، اضافه کرد: متاسفانه گاه دیده می شود که هزینه هایی در جاهایی که شاید چندان در اولویت نباشد انجام می شود اما نسبت به فعالیت های پژوهشی و علمی در حوزه آن طور که باید و شاید حمایت لازم صورت نمی گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین بیان داشت: پژوهشگران علوم انسانی ِ اسلامی یکی از مهم ترین سرمایه های جامعه ما هستند که باید حداقل دغدغه های معیشتی آن ها را برطرف کرده و زمینه ای فراهم کنیم که با رغبت بیشتر به فعالیت بپردازند نه این که به خاطر مسایل بودجه ای ، آن ها را از دست بدهیم.

وی با اشاره به این که توسعه ، تحول و توانمندسازی کشور در عرصه علوم انسانی با رویکرد اسلامی سازی و بومی سازی آن یکی از کلیدی ترین بایسته های کشور است، گفت: ما نباید در تولید علم و پژوهش صرفاً نگاه تقلیدی و ترجمه ای داشته باشیم بلکه به شدت نیاز است که وارد مقوله تولید به معنای حقیقی شویم که یکی از لوازم مهمش فراهم کردن بستر انجام تحقیق و پژوهش در امور دارای اولویت است.

حجت الاسلام و المسلمین یعقوب نژاد افزود: در حال حاضر ما در حوزه های علمیه توانایی ها و استعدادهای خوبی داریم که بکارگیری آن ها حمایت های مالی را می طلبد که در این خصوص دولت باید مراکز و نهادهای حوزوی را حمایت کند.

وی با بیان این که پژوهشگران علوم انسانی نیازمند حمایت مادی و معنوی هستند ، ابراز داشت: تحول در علوم انسانی بدون حمایت های لازم امکان پذیر نیست چه آن که باید دغدغه پژوهشگر را مرتفع کرده و زمینه آرامش فکری او برای تولید علم و پژوهش را فراهم کنیم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha