پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه ثقلین تهران با بیان این که امام جماعت یک مسجد، در تراز اسلامی، برای مردم وقت می گذارد، تصریح کرد: امام جماعتی که وقت کافی برای حضور مرتب در مسجد و با مردم بودن ندارد، جایگاه خود را واگذار کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، در پاسخ به سؤالی در خصوص اهمیت جایگاه امام جماعت در مساجد، اظهار داشت: قوام مسجد به امام است و اگر امام جماعت به صورت مرتب در مسجدی حضور نداشته باشد، معنای آن این است که آن مسجد سوت و کور است.

رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور افزود: مضاف بر این که مدیریت مسجد با امام جماعت است و امام جماعت وقتی وارد مسجد می شود، بسیاری از مردم هم بخاطر حضور او، حضور پُر رنگ تری در مسجد پیدا می کنند اما وقتی امام جماعتی در مسجد نباشد، به تبع این عدم حضور و یا حضور کمرنگ، کلیت مسجد کم رونق می شود.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار امامان جماعت مساجد تهران، مبنی بر این که حق مسجد باید به درستی توسط ائمه جماعات اداء شود، گفت: حق مسجد واقعا باید اداء شود و اولین کسی هم که باید این حق را اداء کند، شخص امام جماعت مسجد است و شاید به همین جهت بود که مقام معظم رهبری در دیدار امامان جماعت مساجد تهران تأکید فرمودند که امامان جماعت حق مسجد را اداء کنند.

امام جماعت مسجد الاقصی منطقه تهرانپارس شهر تهران، اضافه کرد: اداء شدن حق مسجد توسط امام جماعت، یعنی این که او در جایگاه امام جماعت، وظایف خود را به درستی انجام دهد و یکی از مصداق های بارز درست انجام دادن وظایف نیز، حاضر شدن او در مسجد، در هر سه وعده نمازهای صبح، ظهر و عصر و در نهایت مغرب و عشاء است.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی با بیان این که عدم حضور امام جماعت در مسجد برای اقامه هر سه وعده نماز و یا حضور نامرتب او، موجب اداء نشدن حق مسجد و کم رونق شدن آن می شود، تصریح کرد: اگر امام جماعتی، وقت کافی برای حضور مرتب و مستمر در مسجد و در هر سه وعده نماز را ندارد، جایگاه خود را به امام جماعت دیگری که می تواند برای مسجد وقت بگذارد، بسپارد، که البته این مهم در سخنان حضرت آقا در جمع امامان جماعت نیز نمایان بود.

تولیت مدرسه علمیه ثقلین تهران با بیان این که اصولا امامان جماعت می توانند کارکردهای فراوانی در مساجد داشته و برای مثال به آموزش های مختلف دینی و پاسخ گویی به سؤالات و شبهات مردم در بهترین مکان، یعنی مساجد، اقدام کنند، تأکید کرد: اگر یک مسجد با محوریت امام جماعت خود، به شبهات مختلف اعتقادی، سیاسی، فرهنگی و ... مردم و به ویژه جوانان، به درستی پاسخ دهد، از سقوط آنان در تفکرات انحرافی جلوگیری خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی، با بیان این که از ویژگی های اصلی مسجد تراز اسلامی که همواره مورد تأکید بزرگان و علما بوده است، داشتن امام جماعت عالم و با تقوا است، گفت: امام جماعت مسجدی در تراز اسلامی، برای مردم وقت می گذارد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران، با بیان این که یک امام جماعت موفق، شغل دیگری غیر از رسیدگی به امور مسجد خود ندارد، گفت: امام جماعت مطلوب مسجد تراز اسلام، شغل دیگری غیر از امام جماعت بودن ندارد و در قالب برپایی منبر، کلاس درس تفسیر و ...،  حضور خود در مسجد را با کیفیت تر می کند.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی در پایان سخنان خود با بیان این که بزرگترین وظیفه یک امام جماعت، روشنگری و آگاهی بخشی به مردم است، تأکید کرد: امامان جماعت باید در راستای هدایت جامعه، ارتباطی اخلاقی و عاطفی و در عالی ترین سطح ممکن با مردم و اهل مسجد داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha