جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار وزیر صنعت با مراجع و علما در قم

حوزه/ وزیر صنعت معدن و تجارت نصایح مراجع عظام تقلید به دولت مردان را دلسوزانه و مفید دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، امشب در دیدار با مراجع تقلید در قم با اشاره به آماری از فعالیت های دولت گفت: خوشبختانه مراجع عظام همیشه عنایات خود را شامل حال دولت کرده اند و هر وقت نصیحتی نیز بیان کردند از روی دلسوزی و واقع بینی بوده است که همیشه هم مورد توجه مسوولان قرارگرفته است.
وی افزود: متاسفانه امروزه مشکلات اخلاقی و رفتاری در جامعه ما نگران کننده است زیرا در گذشته در بازار کمتر چیزی به نام چک برگشتی وجود داشت ولی امروز دروغ ها و وعده ها و بی اخلاقی ها به حدی است که اعتمادها را کاهش داده است؛ در همین زمینه روحانیون می توانند مثل گذشته نقش مهم و حیاتی خود را ایفا کرده و در زمینه زودن زنگارهای بی اخلاقی از جامعه تلاش کنند؛ این مهم قطعا توسط حوزه های علمیه باید انجام شود.
وزیر صنعت ،معدن و تجارت تصریح کرد: وضعیت کشور پس از برجام بهبود یافته است؛ باید ازاین فرصت برای توسعه کشور استفاده کرد نه اینکه با برخی سخنان و برخوردها همین فرصت را نیز از دست بدهیم.
وی افزود: دولت موفق به کنترل تورم شد که مشکلات بسیاری برای کشور ایجاد کرده بود ولی هنوز تورم در کشور وجود دارد که باید آن را نیز از بین برد؛ 18 تا 20 رصد از واحدهای صنعتی در کشور مشکل دارند که 10 درصد از این تعداد، مشکلات جدی را حس می‏‎کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارکرد: پس از تاکیدات رهبری مبنی بر حمایت از صنایع کوچک 7500 واحد شناسای شدند که تاکنون 4500 واحد موفق به دریافت تسهیلاد شده‎اند که امیدواریم مابقی نیز تاپایان این ماه تسهیلات خود را دریافت کنند؛به منظور توسه صادارت بسته حمایتی تصویب شده که امیدواریم تا آخر سال تا 10 میلیارد دلار به این امر اختصاص دهیم.
وی اظهارکرد: اینکه در چهارماهه 21 درصد توسعه صادرات داشتیم به دلیل تولیدی بوده که صورت گرفته است وگرنه اگر به سخن منتقدان بسنده کنیم پس این همه تولید و صادارت از کجا شکل گرفته است؛ امسال شرایط ویژه‏ای ایجاد شده است که از تعطیلی صنایع کوچک جلوگیری کنیم؛ در گذشته صادرات نفت ایران، 2میلیون و 400 هزار بشکه بود که پس از برجام این رقم دوباره در حال احیا شدن است ولی وصول مبالغ نیازمند چندماه فرصت است ولی مخارج دولت به حدی است که بازهم این سرمایه برای خودنمایی در بازار و صنعت و کار ناکافی است.
نعمت زاده با ذکر این مطلب که بیش از 90درصد درآمدهای دولت صرف مخارجی چون حقوق و مزایای کارمندان می‎ شود گفت: دولت در سالهای گذشته به حدی از نظر نیروی انسانی رشد بی رویه داشته است که تامین حقوق این افراد نیز مشکل است؛ مثلا در هشت سال وزارت قبل من، دفتر وزارت با 12نفر اداره می شد ولی پس از اینکه در این دولت دوباره وزیر شدم مشاهده کردم که همان دفتر 85 نیرو دارد و تامین هزینه حقوق و مزایاتی همین تعداد نیز قابل ملاحظه هستند؛ قطعا اخراج آنها نیز نمی تواند مشکلی را با این وضعیت بیکاری و... حل کند؛ به همین خاطر دولت برنامه ای را دنبال می کند که بتواند چابک تر حرکت کند.
وی بیان کرد: در این شرایط راهی جز تکیه به سرمایه های عمومی و جذب سرمایه گذاری خارجی نداریم؛ خوشبختانه امروزه کسانی به کشور ما برای سرمایه گذاری می آیند و سرمایه های چند میلیارددلاری وارد می کنند که در گذشته حاضر به چنین کاری نبودند؛ پس از برجام تا کنون و به رغم مشکلات 1و نیم میلیارددلار تعهد سرمایه گذاری خارجی ایجاد شده است که هر هفته نیز این روند در حال افزایش است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابزار خوشبینی به آینده کشور گفت: یکی از مشکلات امروز دولت بحث یارانه ها است زیرا در سال 400 هزارمیلیارد صرف یارانه ها می شود که با نیمی از این پول نیز مشکل صنعت کشور حل می شد؛ خوشبختانه مجلس فعلی مجلسی همراه است که توان خود را به حل مشکلات و دوری از اختلافات متمرکز کرده است؛ البته صداوسیما نیز در دوره مدیریت جدید رویکرد بهتری نسبت به دولت دارد و سعی دارد که با دولت همراه باشد تا مشکلات کشور حل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha