جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی اسلامی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: جریان بانکداری بدون ربا باید در عمل تحقق پیدا کند، نه این که فقط ظاهر و اسم آن بانکداری بدون ربا باشد.

حجت الاسلام و المسلمین علی اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به دهم شهریورماه سالروز تصویب و تایید قانون عملیات بانکداری بدون ربا که به عنوان بانکداری اسلامی نام گذاری شده است، اظهار داشت: ما به عنوان یک کشور و جامعه اسلامی طبعاً باید از الگوهای اسلامی و دینی در نظام تصمیم گیری ، مدیریت و به خصوص امور مالی و بانکی بهره گیری کنیم و این طور نباید باشد که بخواهیم کورکورانه از شرق و غرب عالم تقلید کنیم.

وی افزود: آنچه مسلم است این که خاستگاه انقلاب اسلامی ما اسلام و موازین شرع مقدس بوده است و لذا رفتار ما در این عرصه ها نیز باید منطبق بر معیارهای قرآن کریم و موازین ناشی از سنت ائمه معصومین(ع) باشد.

استاد حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: در واقع اگر بخواهیم بر اساس اسلام عمل کنیم تا بتوانیم به بخشی از اهداف عالیه انقلاب اسلامی برسیم باید طبق احکام شرع و دین و آنچه در قرآن و احادیث اهل بیت (ع) آمده عمل کنیم.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: متاسفانه آنچه در عمل مشاهده می کنیم، برخلاف آن چیزی است که گاه در بخشنامه ها و نامه های رسمی گنجانده می شود و بحث ربا گاه پیش می آید که خودش اعلان جنگ با خداست.

وی گفت: مسلم و مشخص است که ربا از نظر آموزه های اسلامی شدیداً سرکوب و نهی شده و در حرمت آن شک و شبهه ای نیست ضمن آن که معاملات ربوی در اقتصاد قطعاً موثر و مفید به حال جامعه هم نیست، چه آن که معاملات ربوی به اقتصاد کشور ضربه زده و تورم ایجاد کرده است و می کند.

حجت الاسلام و المسلمین اسلامی افزود: از این حیث بسیار امیدوارم که مسئولان مالی و پولی و اقتصادی کشور و بانک ها به حلال و حرام خدا اندیشیده و چارچوب های دینی را رعایت کرده و این طور نباشد که در اسم و ظاهر بگوییم بانکداری بدون ربا اما در عمل خدای ناکرده ربا وجود داشته باشد.

وی گفت: از سویی نباید خود را فریب دهیم و بگوییم که مثلاً اگر سود بانکی را از 18 درصد به 5 درصد برسانیم این دیگر ربا نیست چه آن که به هر حال حرام، حرام است چه 5درصد یا کمتر و چه 20 درصد و بیشتر.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر این که بی شک هر درصدی که برخلاف ضوابط اسلامی باشد حرام محسوب می شود، ابراز داشت: در برخی از کشورهای اسلامی مشاهده می شود که پول به عنوان داد و ستد برای تجارت استفاده می شود و در آن جا بانک معامله کرده و حق الوکاله خود را می گیرد و بعد از  آن هرچه سود کرده اند را بین خود بانک و عوامل بانک و بین مشتری تقسیم می کنند که حالا ممکن است مثلاً 60 درصد سود داشته باشد.

وی گفت: به راستی آیا عیب دارد که بانک های ما بر این اساس عمل کرده و با پول معامله کنند و وقتی منفعتی حاصل شد،آن منفعت را بین خود تقسیم کنند؛ در واقع ما باید پول را بدهیم به واسطه ای که او در داد و ستد به کار گیرد و هر چه سود و منفعت شد را تقسیم کند ، نه این که از اول بگوییم 18 درصد می شود که این رباست.

حجت الاسلام و المسلمین اسلامی افزود: در اسلام به طور عمده ممنوع است پول، پول درآورد و باید پول وارد معامله و تجارت شده و منفعت حاصل شده میان افراد تقسیم شود که اگر این طور شد مشتری هم درآمد بیشتری به دست می آورد و مشکل شرعی نیز پیش نمی آید.

این استاد حوزه در خاتمه ابراز امیدواری کرد: مسئولان نظام پولی و بانکی کشور هر چه بیشتر در ارتباط با حوزه های علمیه و مراجع و علما باشند و سوالات و شبهات خود را از این بزرگان بپرسند تا در جریان عملیات بانکداری کشور شبهه ربا پیش نیاید و همه چیز از مجرای شرعی خود بگذرد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha