پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
طرح هجرت

حوزه/ استاد حوزه گفت: حوزه باید تسهیلاتی را برای طلابی که به مهاجرت و فعالیت در شهرستان ها تمایل دارند در نظر بگیرد و شرایط را برای این امر مهیا کند.

حجت الاسلام سید حسین موسوی،  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان درباره موانع مهاجرت طلاب از قم به شهرستان ها، گفت: عدم تمایل طلاب برای مهاجرت از قم به شهرستان ها دلایلی دارد که یکی از آن ها همجواری با کریمه اهل بیت(س) و عطر و بوی اهل بیت، مسجد جمکران و فضای معنوی شهر قم است.

وی ادامه داد: علت دیگر، اشتغال به تحصیل و تدریس طلاب در قم است، به دلیل اینکه شرایط تحصیل و تدریس در قم وجود دارد و خود نام قم یک وجهه ای را برای طلاب در تحصیل و تدریس به همراه دارد.

حجت الاسلام موسوی ابراز داشت: نکته دیگر این است که عده ای از طلاب در ادارات و سازمان های شهر قم مشغول به کار هستند و یا در قم ازدواج کرده اند و از این جهت تمایل دارند در قم بمانند.

وی با بیان اینکه در شهرستان ها امکانات برای فعالیت و تحصیل طلاب فراهم نیست، گفت: واقعیت این است که در شهرستان ها امکانات برای طلاب و برنامه ریزی برای شناسایی و جذب طلاب موفق وجود ندارد و در بدنه حوزه احساس نیاز برای این موضوع وجود ندارد.

این استاد حوزه ادامه داد: در صورت مهاجرت طلاب برای تبلیغ به شهرستان بعضی امتیازات مانند شهریه را از او سلب می کنند و یا همان شهریه سابق را برای او در نظر می گیرند.

وی با بیان این نکته که شرایط در قم از لحاظ زندگی شخصی برای طلاب در فضای مشابه هم است گفت: در شهرستان ها تفاوت فرهنگ و تفاوت طبقاتی بیشتر از قم است و این مساله برای قشر معنوی آزار دهنده است و این نیز یک مانع برای مهاجرت طلاب به حساب می آید.

حجت الاسلام موسوی ابراز داشت: نکته دیگر این است که برای برخی از افراد سکونت و طلبه قم بودن شأن و منزلت به حساب می آید و با وجود اینکه شاید در قم شرایط خوبی نداشته باشند ولی ترجیح می دهند در آن جا بمانند.

وی در پایان گفت: حوزه قم باید تسهیلاتی را برای طلابی که به مهاجرت و فعالیت در شهرستان ها تمایل دارند در نظر بگیرد و شرایط را برای این امر مهیا کند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha