پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ریال تلویزیونی چرخ و فلک

حوزه/ سریال "چرخ فلک" در اپیزودهای مختلف داستانی خود توانست تا حدود زیادی به جذب توام با رضایت مخاطب انبوه رسانه ملی بپردازد و در عین حال مخاطب خود را درچار سرگیجگی نکند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، اوایل سال جاری بود که اعلام شد سریالی اپیزودیک با عنوان «چرخِ فلک» قرار است در ایام ماه مبارک رمضان به روی آنتن رسانه ملی برود اما این گونه نشد تا این که در هفته های اخیر شاهد پخش یکی از سریال های نسبتاً خوب در قاب تلویزیون طی یکی دو سال اخیر باشیم؛ سریالی به تهیه‌کنندگی مجید مولایی که اتفاقاً از تولیدات مرکز امور نمایشی سیماست و مراحل تولید خود را از اواخر سال گذشته آغاز کرد.

جالب این که کارگردان اپیزودهای این سریال عزیز‌ا... حمیدنژاد و بهرام عظیم پور بوده اند که به طور مجزا به تولید قسمت ها پرداخته اند اما با این حال یک نوع پیوستگی منطقی و یکنواختی معقولی در کار وجود دارد که باعث شده هر شب مخاطبان سوژه ها و قصه ها را دنبال کنند.

موضوع و داستان اصلی سریال در خصوص تاثیر اعمال انسان بر روی زندگی روزمره اوست و اینکه تقاص در همین دنیاست و هر عملی که ما انجام می دهیم نتیجه اش به خودمان باز می گردد.

در حقیقت در این سریال با خرده داستان‌هایی از طبقات مختلف اجتماعی و اقتصادی روبرو هستیم که از این حیث شکل ارتباط میان مردم از نگاه سازندگان و نویسنده روایت می شود و انصافاً هم برخلاف برخی سریال های کم مایه و سطحی، تا حدودی توانسته در جلب رضایت مخاطب عمومی نمره قبولی بگیرد؛ دقیقاً برخلاف سریال پریا گرچه با موضوع نسبتاً به روز و داغ خود شروع خوبی داشت اما پایانی کلیشه ای و شعاری داشت که بیشتر به آثار هندی پهلو می زد!

یکی از ویژگی های شاخص سریال چرخ فلک این بوده که در هر قسمتی به یکی از مشکلات مهم اجتماعی از قبیل کودکان کار، مساله تاخیر در ازدواج، مباحث و معضلات زناشویی، قصاص و گذشت، چالش اهدای عضو پس از مرگ مغزی و ... پرداخته و بدون آن که در دام بیان پیام های گل درشت بیفتد ، مخاطب را با خود همراه کرده است.

کارگردان در یکی از قسمت ها با بازی خوب و قابل قبول مهران احمدی در نقش روحانی سریال با عنوان "حاج رضی" نشان داد که فیلمسازان ایرانی با شناخت درست مدیوم تلویزیون با همین بودجه های نصف و نیمه هم می توانند موفق ظاهر شوند.

در قسمت یادشده این بازیگر موفق سینما و تلویزیون تا حدود زیادی توانست با ایفاگری هنرمندانه خود تصور کلیشه شده مخاطب عام را از نقش روحانی شکسته و نوع مواجهه یک روحانی با مساله قصاص و در نهایت بخشش از قاتل فرزندش را به خوبی تصویرسازی کند.

البته طبیعی است که سریال پرلوکیشن و پربازیگری چون چرخ فلک به نسبت برخی سریال های آپارتمانی هزینه بیشتری در برداشته باشد اما به هر حال باید رسانه ملی از ساخت این گونه آثار که با نگاهی واقع بینانه و نه شعاری به موضوعات اجتماعی می پردازد، حمایت بیشتری به عمل آورد.

ضمن آن که به نظر می رسد هنوز هم در بخش فیلمنامه با وجود ایده های خوبی که در این سریال شاهد آن بودیم باید پردازش بهتری به قصه های مجموعه صورت گیرد، به عنوان مثال در برخی قسمت ها به نظر می رسید که یک مقدار شتابزدگی باعث شده که فیلمساز نتواند آن طور که باید و شاید به موضوع پرداخته و با حلاجی کردن آن در بدنه قسمت های سریال ، بر میزان باورپذیری مخاطب خود بیفزاید.

سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha