شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 392866
۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
فرهنگ

حوزه/ در یک تحقيق «فرهنگی ناب»، بسياري از مسائل و مباحث ناظر به نظرية اسلامي فرهنگ تحليل و استنباط شده و مي‌ توان آن را درآمدي بر نظرية فرهنگ ناب اسلامي دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» اين تحقيق در هشت بخش سامان يافته است: در بخش نخست به بررسي و نقد تعاريف فرهنگ براساس كاربردهاي آن در فارسي امروز و ارائه تعريف مختار پرداخته و تفاوت معنايي «فرهنگ» در ادبيات كهن فارسي را با اصطلاح امروزي آن كه معادلculture تلقي مي‌ شود، مورد تأكيد قرار داده است. پرسش ‌هاي تحقيق و پيشينة آن نيز در همين بخش مورد بررسي قرار گرفته است.

بخش دوم به گونه‌ شناسي فرهنگ ‌ها و نقد و تحليل آن و ارائه ديدگاه اسلام در باب صورت ‌بندي اساسي انواع فرهنگ ‌ها اختصاص يافته است.

در بخش سوم و بخش چهارم اين تحقيق، نسبت دين و فرهنگ و نيز انواع تأثيرگذاري دين ـ با تأكيد بر دين اسلام ـ بر فرهنگ به تفصيل مورد بحث قرار گرفته و مباحثي از قبيل تعامل دين و فرهنگ، هدايت‌ گري دين براي فرهنگ، ضريب نفوذ دين در فرهنگ، مراتب و گونه ‌هاي مختلف نفوذ اسلام در فرهنگ جوامع اسلامي در فرايند توسعة اسلام و نسبت فرهنگ اسلامي با فرهنگ سنتي و فرهنگ عصري مطرح شده است. در همين بخش، با الهام و اقتباس از ادبيات عرفاني، «فناي فرهنگي» به عنوان حدّ آرماني و مطلوب فرهنگ ناب اسلامي مطرح و تبيين شده است.

در بخش‌ هاي پنجم و ششم ويژگي‌ ها و عناصر فرهنگ اسلامي، شاكلة فرهنگ اسلامي، زيرساخت ‌هاي اعتقادي و اخلاقي آن و به خصوص ويژگي ‌هاي سلبي فرهنگ اسلامي تبيين گرديده است.

بخش هفتم به آسيب‌ شناسي فرهنگ امروز جوامع اسلامي پرداخته و با توجه به مباني و معيارهاي اسلامي، راهبردهاي مواجهه با آن را مورد بررسي قرار داده است. آميزش فرهنگ اسلامي با فرهنگي غربي كه از مهم ‌ترين آسيب ‌هاي كنوني است، و نسبت آن با مفاهيمي از قبيل جهاني ‌شدن و تبادل فرهنگي و نيز راهكارهاي كلان و اساسي در عرصة فردي و جمعي در اين بخش ارائه و تحليل شده است.

عنوان بخش هشتمِ تحقيق كه مفصل ‌ترين بخش اين اثر است، «الگوهاي مفهومي فرهنگ اسلامي» است. اين بخش درصدد ارائه الگوهاي مفهومي ‌اي است كه به عنوان ابزارهاي معرفتي مناسب بتواند براي عرصه سياستگذاري، برنامه ‌ريزي و مديريت فرهنگي، راهگشا باشد و استقرار چارچوب مبنايي و اساسي فرهنگ اسلامي را در عرصة عمل ممكن سازد.

در یک تحقيق «فرهنگی ناب»، بسياري از مسائل و مباحث ناظر به نظرية اسلامي فرهنگ تحليل و استنباط شده و مي‌ توان آن را درآمدي بر نظرية فرهنگ ناب اسلامي دانست.

لازم به یادآوری است تحقیق "فرهنگ ناب" به قلم حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی به زودی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha