چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
۶۰۰ مسجد در مراکش، به انرژی خورشیدی مجهز می‌شوند

حوزه/ کشور مسلمان نشین مراکش قصد دارد با همکاری آلمان ۶۰۰ مسجد در این کشور را تا ماه مارس سال ۲۰۱۹، مجهز به انرژی خورشیدی نماید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از گاردین، کشور مسلمان نشین مراکش در آفریقای شمالی قصد دارد 600 مسجد در این کشور را تا ماه مارس سال 2019، مجهز به انرژی خورشیدی نماید.

اگر همه چیز طبق برنامه ریزی‌های انجام شده پیش برود، تا پایان امسال 100 مسجد در مراکش مجهز به سیستم نوری سبز ال.ی.دی، آب گرم کن خورشیدی حرارتی و سیستم‌های فتوولتائیک خواهند شد.

به گفته وزارت امور اسلامی مراکش  این اقدام یکی از طرح‌های ابتکاری با همکاری دولت آلمان است که 70% هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه بر عهده مراکش بوده و سازمان آلمانی بیشتر وظیفه نصب تجهیزات را دارد.

به علاوه با توجه به اینکه استفاده از انرژی خورشیدی در مساجد سبب صرفه‌جویی در استفاده از برق می‌شود  و استفاده از انرژی الکتریسته را تا 40% کاهش می‌دهد، در نتیجه پیمانکاران این پروژه نیز، براساس قرارداد بسته شده، دستمزد‌شان را از طریق مبالغ مالی صرفه‌جویی شده دریافت خواهند کرد.

ژان کریستوف کانتز، مدیر این پروژه گفت: ما می‌خواهیم با ایجاد آگاهی سازی نشان دهیم که مساجد مراکز مهم زندگی اجتماعی در مراکش محسوب می‌شوند. مساجد امکانی برای تبادل نظرات مردم در رابطه با مسائل مختلف بوده و امیدواریم یکی از این مباحث ایده انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی باشد.

مراکش در ماه نوامبر امسال نیز میزبان یک اجلاس تغییرات اقلیمی بوده تا آماده سازی‌ها برای اجرای توافقنامه آب و هوا در پاریس را به بحث و بررسی بگذارد.

دین سهم مهمی در مباحث انرژی تمیز دارد

حکمیه الهیته، وزیر محیط زیست این کشور نیز سال گذشته پیش از یک اجلاس تغییرات آب و هوایی گفت: دین می‌تواند سهم مهمی در مباحث انرژی تمیز داشته باشد. بسیار مهم است که کشورهای اسلامی به سنت‌هایشان بازگشته و به مردم یادآوری شود که آدم‌ها در مقابل زمین بسیار کوچک هستند و ما باید از زمین محافظت کنیم تا بتوانیم در این مسیر بشریت را نجات دهیم.

100 مسجد نخست که به انرژی خورشیدی مجهز می‌شوند عمدتا در مراکز پرجمعیتی چون رباط، فاس، مراکش و کازابلانکا قرار دارند. اما این پروژه به سرعت به سمت روستاها و شهرهای کوچکتر نیز حرکت خواهد کرد و از آنجایی که در حدود 15 هزار مسجد در این کشور آفریقای شمالی وجود دارد، پتانسیل رشد در این پروژه نیز هنوز وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha