شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قرضاوی

حوزه/ قرضاوی در واکنش به کنفرانس چچن، آن را "کنفرانس ضرار" توصیف کرده و می گوید: از این کنفرانس و اهداف و شرکت کنندگان در آن ناراحت شدم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیخ یوسف القرضاوی معروف به شیخ فتنه از شخصیت های افراطی است که با فتواهای خود از پشتوانه های دینی بسیاری از گروه های تروریستی به ویژه در سوریه به شمار می رود؛ فتواهایی که به جای استناد به قرآن و سنت بیشتر با سیاست های عربستان و قطر تطابق دارد و اکنون برگزاری کنفرانس "اهل سنت چه کسانی هستند" در کشور چچن، موجب عصبانیت شیخ قرضاوی شده تا جایی که علم مخالفت با الازهر و شرکت کنندگان در این کنفرانس  را بلند کرده و به آنها توهین می کند.

کنفرانس "اهل سنت چه کسانی هستند" با حضور 200 عالم از کشورهای مختلف اسلامی از جمله شیخ الازهر برگزار شد؛ کنفرانسی که وهابی ها و تکفیری ها به آن دعوت نشدند و در بیانیه پایانی خود اهل سنت را منحصر به ماتریدیه و اشاعره و مذاهب چهارگانه فقهی دانست و بدین ترتیب سلفی ها و وهابی را خارج از دایره اهل سنت تعریف کرد؛ اقدامی که خشم شیوخ سلفی عربستان و مصر را برانگیخت و واکنش های آنها در پی داشت.

قرضاوی نیز در واکنش به این کنفرانس، آن را "کنفرانس ضرار" توصیف کرده و می گوید: از این کنفرانس و اهداف و شرکت کنندگان در آن ناراحت شدم.

او در ادامه این کنفرانس را موجب تفرقه و ایجاد فتنه میان مسلمانان می داند؛ چراکه سلفی ها و وهابی را جدای از اهل سنت شمرده است در حالی که به نظر قرضاوی وهابی ها از ارکان اصلی اهل سنت به شمار می روند.

به نظر می رسد عصبانیت شیوخ سلفی و وهابی تکفیری از بیانیه پایانی کنفرانس چچن و بیرون راندن سلفی ها از دایره اهل سنت از آن جهت باشد که وهابی های تکفیری و شیوخ آنها که اقلیتی بیش نیستند تا کنون تلاش می کردند افکار و اندیشه ها و فتواهای افراطی و خونبار خود را به اهل سنت منسوب کنند و خود را به بدنه اهل سنت بچسبانند تا از این طریف تمام اهل سنت را در برابر شیعیان و مخالفان خود قرار دهند و این در حالی است که اهل سنت و علمای معتدل آن بارها از اندیشه افراطی تکفیری ها و جنایت های وحشیانه آنها برائت جسته اند و بیانیه پایانی کنفرانس چچن نیز اعلام موضع رسمی اهل سنت جهان با محوریت الازهر در اعلام برائت از وهابی های تکفیری بود که راه اهل سنت را از وهابیت تکفیری جدا کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد علي جهان بين IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    آفرين و درود بر الازهر و تبريك به برادران اهل سنت محمدي كه راهشان از اول هم با وهابيت تكفيري جدابود