جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه بر لزوم طبقه بندی و رتبه بندی موسوعه ها و دایره المعارف های تولیدشده در فضای دینی و استفاده بهینه از این ظرفیت در تولید پژوهش های فاخر دینی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار  اعضای شورای دین پژوهان کشور که در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزارشد گفت: یکی ازمهمترین مباحثی که در زمینه پژوهش و تحقیق در حوزه وجود دارد، مساله زبان آموزی به ویژه زبان عربی است.

وی افزود: مساله زبان عربی و رواج آن در حوزه، بسیار مهم است؛ باید زبان عربی که امروز در لبنان و کشورهای عربی نگارش و نشر می شود در ایران و در بین حوزویان آموزش داده شود تا بتوانیم هم در حوزه ترجمه وهم در عرصه ارایه پژوهش ها به زبان عربی روز تولیدات خود را به شکل بهترین ارایه کنیم.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: مساله صرفه جویی و اقتصاد پژوهش از نکات بسیار مهمی است که باید مورد توجه بیشتری واقع شود؛ یعنی اینکه جمعیت های کم و با بودجه های اندک، بتوانیم پژوهش های فاخر تولید کنیم که البته این مساله از سنن حوزوی است.

وی گفت: 25 سال پیش در یکی از کشورها، مشاهده کردم که آنها با بودجه بسیار اندک پژوهش های عمیقی در عرصه جریان شناسی فکری روز ایران انجام داده بودند که قطعا این جریان نیز مستمر است و آنها این کار را انجام می دهند؛ علمای بزرگ ما همیشه با کمترین هزینه و با بیشترین کیفیت به ارایه آثار علمی می پرداختند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: حضور بخش های خصوصی و غیردولتی در زمینه پژوهش دینی پدیده خوبی است که باید از آنها حمایت شود؛ اقتصاد پژوهش در همین زمینه باید بتواند در این خصوص کارگر واقع شده و این جریان ها را مدیریت کند.

وی افزود: در عرصه دین پژوهی نیازمند یک نگاه درجه3، فرای نگاه درجه2 هستیم؛ در واقع وجود دبیرخانه ها و همایش ها و سیمنارها و... کشور باید مورد بازخوانی و پژوهش و رصد واقع شود؛ در واقع باید از این همایش ها و تولیدات آنها یک نقشه جامع تهیه شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: باید نقشه جامع کارهای درجه 2 را نیز تهیه کنیم؛ در واقع در این زمینه نیازمند فعالیت ها و نگاه درجه 2 و در کنار آن نیازمند فعالیت و نگاه درجه 3 هستیم که در این بین باید تقسیم کار مشخصی انجام شود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: نهادهای خصوصی پژوهشی باید مورد حمایت واقع شود زیرا آنها با فراغت بیشتر می توانند تولیدات خود را با نگاه های بازتری ارایه کنند.

وی با بیان این مطلب که دین پژوهی در کشور نسبت به سه دهه گذشته تغییرات زیادی به خود دیده است گفت: قلمرو سطوح عالی و دروس خارج حوزه نیازمند یک نظام مهندسی تحقیق و پژوهش است؛ یعنی باید تولیدات این عرصه ارتقا پیدا کند؛ البته نظام تدریس در این سطوح باید به شکل سنتی وجود داشته باشد، حتی سطوح پایین تر نیز باید به شکل بازتر انجام شود تا رویش های آن نیز بیشتر شود.

آیت الله اعرافی بیان کرد: تولیدات علمی حوزه به ویژه در عرصه درس خارج باید به حدی شود که حداقل سالانه شاهد 1000 پژوهش در عرصه مباحث فقهی در این حوزه باشیم؛ کاروان پژوهشی در سطح خارج باید رشد و گسترش بیشتری پیدا کند.

وی گفت: مباحث زیرساختی درزمینه رشد پژوهش در حوزه و استفاده های ازظرفیت های فنی با حفظ کامل سنت های اصیل تدریسی و علمی در حوزه از جمله مباحث و شیوه تدریس و... می تواند نقش مهمی در رشد علمی طلاب داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: امروزه حدود 200 موسوعه و دایره المعارف در کشور کار شده و یا در حال فعالیت است که در این زمینه ایران در جهان اسلام پیشگام است؛ به همین دلیل باید سامانه طبقه بندی و رتبه بندی و جدول بندی این موسوعه ها نیز ایجاد شود تا بتوانیم از این دریای مواج به شکل طبقه بندی شده و دقیق بهره برداری شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha