جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام پیشوایی

حوزه/با توجه به اینکه بسیاری از مطالبی که از سوی مورخان ثبت شده است زمان طولانی از واقعه کربلا بوده، لذا برخی از جریانات عاشورا دستخوش زمان بوده و تحریف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین مهدی پیشوائی امروز  در چهارمین نشست تخصصی مبلغین نخبه که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد اظهارداشت: زمانی که کتاب تاریخی به زمان حادثه نزدیک‌تر باشد، اعتبارش بیشتر است زیرا احتمال تحریف در آن کمتر است با زیاد شدن فاصله و واسطه و راوی احتمال دخل و تصرف در آن افزایش پیدا می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین پیشوائی افزود: در جریان عاشورا و کربلا مطالبی امروز به دست ما رسیده است که احوال برخی از آنان اعتبار چندانی ندارد و دستخوش تحریف روزگار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اینکه بیان می‌شود امام حسین(ع) حج را ناتمام گذاشتند، صحت ندارد، بلکه عمره مفرده به جا آوردند و یا اینکه امام حسین(ع) دعای عرفه را در همان سالی که واقعه عاشورا روی داد، قرائت نکردند، بلکه در یکی از سفرهای پیشین حج آن را قرائت کردند.

استاد حوزه یان داشت: پراکنده شدن اصحاب امام حسین(ع) شب عاشورا نبوده، بلکه کسانی که تا شب عاشورا حضور داشتند، باقی ماندند.

وی اظهارداشت: غارت انگشتر امام حسین(ع) به وسیله بریدن انگشت از سوی امام صادق(ع) تکذیب شده است و یا اینکه امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل(ع) با همدیگر به میدان رفتند، در مکانی بین آنها فاصله افتاد که حضرت عباس(ع) به شهادت رسید.

حجت الاسلام و المسلمین پیشوائی گفت: حضور شهربانو در کربلا مأخذ ندارد و اینکه حضرت زینب(س) با مشاهده سر برادر بالای نیزه سر خود به کجاوه کوبید و خون از سرش جاری شد، اشکالات فراوانی نسبت به آن وارد شده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه زیاد شدن فاصله زمان تألیف اثر از وقوع حادثه احتمال تحریف را افزایش می‌دهد، اظهارداشت: زمانی که کتاب تاریخی به زمان حادثه نزدیک‌تر باشد، اعتبارش بیشتر است؛ زیرا احتمال تحریف در آن کمتر است با زیاد شدن فاصله و واسطه و راوی احتمال دخل و تصرف در آن افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: اعتبار یک کتاب تاریخی به این بستگی دارد که چه اندازه با آن تاریخ فاصله زمانی دارد و کدام کتاب تاریخی به زمان حادثه نزدیک‌تر است.

حجت الاسلام والمسلمین پیشوائی ادامه داد: اکثر حوادث تاریخ اسلام مربوط به قرن سوم و چهارم هجری است، ملاک همین قرون است کتاب‌های قرن هشت به بعد از این نظر ملاک است که مشخص شود از کجا گرفته شده و مأخذ آنها چیست.

وی خاطرنشان کرد: برخی اوقات در زمینه اخبار و مصائب ضعیف مسامحه می‌شود این سبب رواج اخبار غیرمعتبر می‌شود.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha